Skip to main content

Recht op technische tekeningen voor oplevering?

  • 14 July 2024
  • 3 reacties
  • 142 Bekeken

Ik zit met het volgende:
ik ben koper van een nieuwbouwwoning, onderdeel van een nog te realiseren nieuwbouwproject van in totaal 75 woningen. Start bouw verwacht najaar 2024. Oplevering naar verwachting najaar 2025.

 

Inmiddels al eerder wat tekeningen van de bouwer ontvangen, tbv kiezen/plaatsing van meerwerk/opties (plaatsing extra wandcontactdozen, plaatsing keuken, uitbouw, loze leidingen, etc).

 

Nu zou ik graag tekeningen ontvangen die inzicht geeft in de (locaties van) water en electra leidingen. Of andere documentatie welke mij inzicht kan geven hoe de leidingen (water, electra) door de kamers lopen.

De bouwer reageert op mijn verzoek dat technische documenten pas bij oplevering zullen worden verstrekt. 

 

Nu is mijn vraag:

heb ik in deze fase van het project recht op / kan ik aanspraak maken op technische documenten (leiding tekeningen, schema's, etc)? Is er een moment te noemen (al dan niet voor oplevering) wanneer de bouwer verplicht is de tekeningen over te dragen?

 

3 reacties

Reputatie 3

De reactie van de bouwer kan ik mij voorstellen. Ondanks alles is de bouw van een woning redelijk grofstoffelijk en kan er een verschil ontstaan tussen “as designed” en “as built”, de praktijk kan altijd anders zijn dan de theorie.

Meestal krijg je deze tekeningen bij de oplevering. Maar het kan ook zijn dat je ze helemaal niet krijgt.

Reputatie 4

Je kan de tekeningen voor de omgevingsvergunning altijd downloaden op of via de website van de gemeente. Voor een woningbouwproject van 75 woningen kunnen dat wel misschien 400+ tekeningen zijn. Er zijn wellicht meerdere typen woningen en de spiegeling daarvan, waarbij van elk type één woning helemaal is uitgewerkt, en hebben ze niet zo een tekening van jouw woning pasklaar liggen. Naast die tekeningen is er nog een hele set berekeningen, energieprestatie, constructie, ontwatering, stikstof, elektra, installaties, daglichttoetreding, ventilatie, warmteterugwinning enz., die kan je ook allemaal downloaden.

Deze tekeningen zijn allemaal al technische tekeningen schaal 1 a 100, of 50 of 10 voor bouwkunde, elektra, werktuigbouw, civiel, milieu, energie, verkeer, riolering enz. Dikwijls worden de bouwkundige tekeningen gebruikt als onderlegger voor de overige disciplines. Dat zijn allemaal al de schema's en leidingen voor elektra, waterleiding etc. De uitvoerder maakt hooguit nog werktekeningen en detailtekeningen zoals in bestek omschreven en voorzover nodig voor de uitvoering. Dus als je die van de uitvoerder krijgt gaat het weinig verschillen met wat je van de website van de gemeente kan downloaden. Je hoeft het dus niet te vragen, alles staat op die tekeningen. Wat er niet op staat of in het bestek hoeven ze niet te maken. De uitvoerder heeft alleen maar te maken met de opdrachtgever. Een verkoopbureau heeft verkooptekeningen gemaakt voor de kopers van de woningen. Daar moet je zijn. 

Reputatie 4

Een tekening met waar alle leidingen lopen is mooi om te zien, maar mijn ervaring met onze nieuwbouwwoning is dat de leidingen ongeveer lopen zoals op tekening. Met de nadruk op ongeveer.

Ik was in de gelegenheid om tijdens de bouw regelmatig in de woning te kunnen kijken. Waar het voor mij van belang was heb ik foto's gemaakt van de ingefreesde leidingen omdat ik wist dat ik op die plaatsen iets op wilde hangen, maar in ieder geval in de muur wilde boren.

Tot slot, heb ik rond oplevering alle technische tekeningen gekregen. Daarmee heb ik in ieder geval een indruk hoe het ongeveer is gemaakt.

Je zou dus kunnen vragen of het mogelijk is om tijdens, bijvoorbeeld de aanleg van electra, foto's te mogen maken hoe de leidingen daadwerkelijk lopen.

Reageer