Vraag

Redelijke verwachting duur afdichting/lijm pvc

  • 7 May 2022
  • 4 reacties
  • 133 Bekeken

Dag, 

We hebben een nieuwbouwhuis (in 2016 opgeleverd) en de afdichting/verlijmde delen van een PVC-buis beginnen te lekker. Het betreft de rioolontluchtingsbuis. De gelijmde delen begint op te lossen, waardoor het condensatievocht gaat lekken.

We hebben al 3 maal een klacht ingediend, maar tot op heden zijn deze klachten als ‘niet gegrond’ verklaard door de (project)aannemer, omdat de garantietermijn hiervoor verlopen is (Max 3 jaar).


Wat is een redelijk termijn waarop een verlijmde verbinding stand moet houden/niet mag oplossen? Vind namelijk dat de (project)aannemer dit moet oplossen, want niet goed werk uitgevoerd/laten voeren. 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

De rioolontluchtingsbuis bij mij in huis zit al minimaal 19 jaar goed dicht.

Je zou de verbinding los kunnen halen, heel goed schoon maken - ook met PVC reiniger - en dan met een PVC vullijm weer netjes vast zetten. Bij grotere maat PVC buizen zit er soms wat meer ruimte tussen de buis en het koppelstuk.

Kunt je meteen checken of de buis wel ver genoeg in het koppelstuk zit. Of anders mss meteen een nwe koppelstuk gebruiken.

lijmen-en-kitten-lijmen-reiniger-en-glijmiddel-dyka-pvc-lijm-verbindingswijzer-nl.pdf

Het kan idd de fout van de aannemer zijn, maar dat zal wrs een gebed zonder eind worden, dus ik zou me eerst concentreren op het verhelpen van het probleem.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat het condensatie vocht ontstaat omdat de lucht buiten de buis warmer en vochtiger is dan de lucht in de buis. Dus mogelijk niet direct iets te maken heeft dat de verbinding niet lucht dicht is?
 

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

Je hebt eigenlijk een juridische vraag. Valt dit onder garantie verlopen of is het een ernstig gebrek. Ik denk dat dit onder klein leed valt wat met weinig kosten te verhelpen is. 2 sokken, een nieuw bochtje en een potje lijm en je bent klaar. De verbindingen krijg je echt niet meer los. 

Ik zou wel andere leidingen controleren. Als die lijm echt slecht is en ook overal gebruikt is voor afvoer, kan de ramp nog wel veel groter zijn/worden.

Ik heb toch de indruk dat de huidige lijmen van mindere kwaliteit zijn dan vroeger. Mileu- en arbo-eisen zouden daar wel eens de oorzaak van kunnen zijn. De lijm moet eigenlijk een deel van het pvc oplossen zodat er een soort lasverbinding ontstaat. Die nooit meer stuk kan gaan.

Dank voor jullie reacties.

Ik wacht nog op de reactie van de (project)aannemer en bij wederom een afwijzing ga ik een loodgieter vragen om het te vervangen. Constructie is door een muur gemaakt en wil daar liever niet aan werken 😅.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de kans op rioollucht voorlopig goed luchten. Rioollucht (met dus onder andere H2S / rotte eieren gas) heeft een brede explosierange.

Reageer