Rendement energiecentrale en verhouding kosten energie uit gas of elektriciteit


Reputatie 1

Hallo allemaal,

Net als iedereen op dit forum ben ik aan het nadenken over energieverbruik. Nu zijn er twee dingen die ik onderbelicht vind. En waarvoor ik dus jullie aandacht vraag. Het gaat om 1) het rendement van een elektriciteitscentrale, en 2) de verhouding gas/elektriciteitsprijs.

 

  1. Een centrale heeft een rendement van cIrca 60%. Dat betekent dat een centrale 1,7 kuub gas moet verstoken om de energie van 1 kuub gas (want 60% van 1,7 kuub is ongeveer 1 kuub)  aan een stopcontact te leveren.
    Mijn HR-ketel heeft een rendement van ongeveer 95%. Dat betekent dus dat ik met een kuub gas via mijn HR-ketel 1,5 keer zoveel warmte krijg als uit het stopcontact.
  2. Ik betaal nu 1,40€ voor een kuub gas, en 0,32€ voor een kWh aan stroom. De energie-inhoud van een kuub gas komt overeen met ongeveer 10 kWh. Ofwel: 1,40€ warmte uit gas versus 3,20€ (10 x0,32€) aan warmte uit het stopcontact. 3,2/1,4 is ongeveer 2,3. Een warmtepomp die een COP heeft van 2,3 zou dus kosteneffectief kunnen zijn. Maar dan moet ik wel flink investeren. En verbruikt de centrale nog steeds 70% meer dan mijn HR-ketel.

Kortom: ik heb zo mijn twijfels over het vervangen van je HR-ketel door elektrische alternatieven. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

M.v.g. Toon

 


38 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S   Zo pessimistisch zou ik bij een maximale! aanvoertemperatuur van ca. 50°C niet rekenen.

De SCOP voor het warme water (ca. 50-55°C met de wp - de rest tot 60°C is de regelmatige legionella cyclus met het elektrische element) is bijvoorbeeld ca. 2,3 (praktijkgetal).

Omdat je vermoedelijk niet de hele tijd met 50°C hoeft te stoken zou de SCOP voor verwarmen hoger uitvallen. Maar hoeveel hoger vind ik lastig te schatten. Gokje: ca. 3 - misschien 3,5?

 

Het financiële plaatje blijft voorlopig nog lastiger te voorspellen, op dit moment is bijvoorbeeld de gasprijs ca. € 195/MWh en de stroomprijs ca. € 375/MWh (inkoop spotmarkt).

De consumentenprijzen voor variabele contracten hebben een zeer grote bandbreedte:

Gas: ca. € 1,83 - € 3,1/m³ ;  Stroom: ca. € 0,47/kWh - 0,64/kWh (gaslicht 09.08.2022)

Op waterstof voor de cv zou ik persoonlijk niet wachten, minimaal nog 15 jaar weg.

Reputatie 3

Maar ik ga eerst maar 3mm plexiglas tegen de binnenkant van de ramen (9 stuks) plaatsen (zie je nauwelijks iets van) en dan afwachten wat ik er de komende winter van merk.

Ik heb zelf ook plexiglas voor een ruit gezet. Dit omdat het authentiek, niet meer te krijgen (enkel) sierglas betrof.

Dit simpelweg gedaan door glasband rondom het kozijn te plakken en het plexiglas daar met kleine schroefjes op vast te zetten. Je ziet er vrijwel niks van en het verschil voor en na is enorm!

Ook een goed idee om corona-spatschermen te recyclen voor dit doel.

 

Reputatie 1

@BertenErnie Hoi. Tx voor de reactie! Net weer terug van vakantie vandaar een late reply.

Drie vraagjes:

  1. Bedoel je met glasband die zwarte tape die je ook gebruikt wanneer je een raampje zet?
  2. Waarom niet gewoon, dus zonder tape oid, het plexiglas tegen het raam aan?
  3. Wat was het enorme verschil dat je merkte?

Groetjes

Reputatie 3

Hoi @A.C.J.S ,

Glasband: ja, dat spul bedoel ik. Alleen heb ik wit glasband gekocht ivm de kleur van het kozijn (kon ik alleen op internet vinden, mocht je dat ook doen: er zijn enorme prijsverschillen).

Dit glasband dient om het plexiglas kierdicht tegen het kozijn te zetten, zonder dat het heel zichtbaar is. Het kan wellicht ook met dun isolatieband.

Het enorme verschil: ik heb geen metingen gedaan, maar een behoorlijk koude gang is veranderd in een gang op normale temperatuur, geen verwarming meer nodig daar. Overigens ook de kierende voordeur aangepakt. Maar dat er vrijwel geen kou meer door de ramen naast en boven de deur komt voel je al bij het voorbij lopen.

Dus hebben we nog wat kleine raampjes zo behandeld (die waren we vergeten toen de rest van de ruiten werd vervangen). Ook daar voelbaar verschil.

Er is ergens op internet een duitse rekentool waarmee je het effect qua isolatie kunt uitrekenen, heb het even niet paraat. Ga straks wel eve  speuren.

Reputatie 3

Ubakus.com

En dan de demoversie gebruiken

Plexiglas is PMMA

Reputatie 1

@BertenErnie Ik koop mijn plexiglas bij https://kunststofplatenshop.nl

Vind ik een goede site, met veel nuttige info.

Vorige winter heb ik als proef aan de binnenkant van een raam 3mm plexiglas geplaatst, waardoor een extra luchtlaag van ca 1 cm ontstond tussen het raam en het plexiglas.

Het temperatuurverschil tussen ca 20 cm van het raam (binnen welteverstaan) , en het raam zelf bedroeg zonder plexiglas 20% meer dan met plexiglas. Er van uitgaande dat de warmteweerstand van die 20 cm niet veranderde, betekent dat dat de warmtestroom naar buiten zonder plexiglas 20% hoger ligt.  Dus dat de U-waarde vh raam 20% lager is dan zonder plexiglas. Lijkt me de moeite waard bij zo'n simpele, en relatief goedkope, ingreep.

Ik had het plexiglas rondom met dubbelzijdige transparante tape vastgezet, en het zit nu dus zo ongeveer muurvast; zelfs met twee grote zuignappen krijg ik het plexiglas niet los. Vandaar dat ik het  nu met kleine schroefjes (waarvan ik de kopjes geschilderd heb in de kleur vh kozijn)  ga doen; dat beetje luchtlek neem ik dan maar voor lief. 

Ik zal me eens verdiepen in dat rekentool; tx voor de tip!

Reputatie 1

@BertenErnie Foutje: met  plexiglas is de U-waarde 20% lager.

Overigens kun je ook een folie kopen die thermofoil heet. Plak je met dubbelzijdige tape, en met een föhn haal je de plooien weg. Goedkoopste oplossing, maar, afhankelijk vd lichtinval, zie je de folie wel; melkachtige waas. En niet schoon te maken. Tijdelijke oplossing.

Reputatie 1

@BertenErnie Tooltje geprobeerd. Leuk!

Geeft aan dat de U-waarde van 5,7 (enkel glas, 4mm) afneemt naar 3 als je een tweede 4mm glaslaag toevoegt met een ongeventileerde luchtspouw van 1 cm tussen de glaslagen. En doe je dat nog een keer dan krijg je een U-waarde van 2. Vergelijkbaar met HR-glas.

Even  weer dat  sommetje: bij 2600 gewogen graaddagen is het energieverlies op 1 m2 enkelglas 5,7*1*2600*24 uur*3600 sec= ongeveer 1,3GJ. Een kuub gas is grofweg 10kWh=36MJ. Dus 1,3GJ is ongeveer 1300/36=36 kuub gas. Dus met twee extra plexiglasplaten wordt dat ~12 kuub. Scheelt me dus per jaar 36-12=24 kuub/m2 gas wat bij 5m2 aan kleine raampjes natuurlijk niet spectaculair is. We zullen het komende winter zien. Comfort wordt immers door meer bepaald dan enkel de temperatuur; in de zomer vind ik het helemaal ok wanneer het in de kamer 18C is. In de winter niet.

Reputatie 3

Die 24 kuub heb je als ik het goed zie berekend voor 1m2? Dan zou het uitkomen op 5 keer 24 kuub besparing?

Met dubbelzijdig tape plexiglas bevestigen zou inderdaad ook kunnen, maar als ik het er af wil halen dan levert dat wellicht schade op. Wij hebben door het glasband heen geschroefd, in mijn idee levert dat het minste lekkage op.

Die folie ken ik ook, dat werkt echt behoorlijk. Maar het is zwak en niet zo mooi. Mijn kat mept er graag gaten in!

Ubakus is inderdaad heel leuk, ik heb me daar al uren vermaakt met effectmetinkjes. 🙂

Reputatie 1

@BertenErnie Yep. 5*24=120 kuub. Niet zo heel veel op 2500 kuub.

En geen id of een beetje lekkage merkbaar scheelt. Dus nogmaals: de winter afwachten.

Reputatie 1

@BertenErnie Mss leuk om te weten: vanmorgen waren de ramen aan de zuidzijde aan de buitenkant beslagen. Temperatuur buiten was ongeveer 11C. Buienradar gaf een RH van 92% aan.

Ramen die aan de buitenkant beslaan heb ik tot nu toe enkel bij nieuwbouw met modern HR glas gezien. Voorzichtige conclusie: mijn ramen zijn nu net zo goed als modern HR-glas!

Reputatie 3

Top dat het werkt, @A.C.J.S ! En als het echt koud wordt, genieten van het comfort.

Reputatie 1

@BertenErnie  @darkfiber Een voorzichtige uitspraak over het effect vh in de afgelopen zomer aanpakken van mijn ramen met kleine ruitjes en voorzetraam ad buitenkant; 3mm plexiglas ad binnenkant, en tussen de ruitjes en het voorzetraam.

In de eerste 12 weken van 2022 was mijn gasverbruik 788 kuub bij 1047 gewogen graaddagen. Verhouding dus 0,75.

In de laatste 12 weken van 2022 was mijn gasverbruik 645 kuub bij 920 gewogen graaddagen. Verhouding dus 0,7.

Als ik aanneem dat die verandering door de betere ramen komt:

Bij een verhouding van 0,75 was mijn gasverbruik de laatste 12 weken 690 kuub geweest. 45 meer dus.

Bij een verhouding van 0,7 was mijn gasverbruik in de eerste 12 weken 732 kuub geweest. 56 minder dus.

Kortom: betere ramen scheelt me ongeveer 100 kuub gas. Vind ik wel significant.

NB Thermostaat staat altijd op 19,5C

Reageer