Skip to main content

Schilderservice

• July 7, 2025
  • 2 reacties
  • 165 Bekeken

• Actieve deelnemer

Eigenhuis heeft een Schilderservice. Samen met aangesloten schilderbedrijven maken zij een offerte op basis van verschillende te schilderen elementen. Denk aan ramen van verschillende grootte, ramen die wel of niet open kunnen. Bij de schouw geeft de schilder de verschillende elementen aan en “het systeem” spuugt dan een offerteprijs uit. 

Probleem is dat er geen enkel inzicht is in de prijs van de verschillende elementen, laat staan de onderlinge kostenrelatie. Is een element klein raam bijvoorbeeld 100 %, is dan een middelraam 150 % en een groot raam 200 %. Is een raam dat open kan dan weer 150 % van een raam dat niet open kan.

Is er een relatie met de bewerkelijkheid van het raam.

Met andere woorden het geheel is niet erg transparant.

Wie heeft ervaring met Schilderservice?

2 reacties

• Gevorderde
  • July 7, 2025

Bij ons als VvE verliep het proces zeer droevig. Ik heb gewacht met reageren op ervaring bij anderen.

Klopt, het is een ondoorzichtelijk systeem. Tot driemaal toe was de offerte bij ons niet correct, terwijl de schilder tweemaal is langs geweest. Verkeerde elementen gerekend of te veel of te weinig. Goed meten en tellen was blijkbaar erg lastig. Gelukkig bood Google Maps uitkomst. Dat scheelde uiteindelijk in een bijna twee keer zo hoge offerte.

Goed communiceren en zich houden aan de gemaakte afspraken was blijkbaar ook erg lastig. Het bleef maar duren en duren tot de start van de werkzaamheden vanwege het weer, vakantie, ziekte, etc. etc. Altijd wel wat. Blijkbaar is het tegenwoordig normaal dat je minstens een jaar op goede service moet wachten.

Uiteindelijk hebben we ervan afgezien en gekozen om alles door pvc te vervangen, behalve een aantal buitendeuren. Dus gevraagd om de offerte hierop aan te passen. Weer een drama met de maten. Behoorlijk in hun eigen voordeel gerekend. Blijkbaar waren intussen ook de prijzen weer flink gestegen. Vijf buitendeuren schilderen moest nu bijna net zoveel gaan kosten als de helft van de eerdere offerte voor het HELE pand. Eén deur schilderen kostte nu omgerekend 400 Euro.

Dus natuurlijk deze offerte niet geaccepteerd en intussen heb ik al wat deuren zelf geschilderd voor ca. 25% van de kosten. Wel twee lagen i.p.v. drie. Anderhalf jaar voor niks gewacht. Wat een aanfluiting deze zgn. schilderservice.

PS Ze hebben wel toegegeven dat er bij ons fouten zijn gemaakt, maar het geeft mij temeer aan hoe matig het tegenwoordig is gesteld met de kwaliteit. Iets wat ik niet had verwacht via Eigenhuis.

• Auteur
  • Actieve deelnemer
  • July 10, 2025

Dat klinkt heel bekend.

Het wordt echt tijd dat VEH het gebruikte systeem duidelijker uitlegt en inzage geeft in de basisprincipes.

Heb nu zelf ervaring dat een 6 cm lange daklijst van een goot die gelijk gesteld wordt aan een daklijst van een dakkapel of een erker. Ondanks foto’s wordt worden die drie als eenzelfde element gezien. Dan is de menselijke maat toch echt zoek en zijn we als klant overgeleverd aan een computersysteem.

Verder is de betrokkenheid van VEH bij Schilderservice (50 % aandeel?) toch echt belangenverstrengeling. En zoals de slager zijn eigen vlees keurt zo keurt ook de VEH de kwaliteit van het geleverde schilderwerk.

Ik wacht verdere reacties/ervaringen van de community met Schilderservice af.