Skip to main content

Aan welke eisen moet een senioren woning minimaal voldoen

Zo maar een paar dingen die me te binnen schieten :


3 kamers (woon - slaap - hoppy/logeerkamer)
indeling keuken
rolstoelvriendelijk (brede deuren)
goede beveiliging (camera's o.i.d.)
redelijk balkon
onderbouwberging (afsluitbaar) voor fiets/tuinstoel
goede verbinding met winkels
lift
parkeerruimte
redelijk huurprijs
zo mogelijk een leuk uitzicht
rustige buurt (niet naast een school)


Mogen dat appartementen zijn of moeten deze woningen op de begane grond zijn. Lage servicekosten natuurlijk. Goede verwarming. 

Wie zal/ waar zullen deze woningen in Nederland gebouwd moeten worden?


er wordt herhaaldelijk vermeld, dat ouderen geen plaats willen of kunnen maken voor startende gezinnen. dat ouderen kleiner willen wonen. maar kleiner wonen wordt niet gedefinieerd.  Het is beslist niet zo dat ouderen veel kleiner willen wonen zoals nieuw opgeleverde senioren woningen met slechts 2 of 3 kleine kamertjes worden gebouwd. waar moet je met al je meubels, hobby spullen, scootmobiel  etc. naar toe? Bovendien willen ouderen best plaats maken voor een woning die niet teveel afbreuk doet aan het woongenot dat zij gewend zijn. Waarbij zij niet het gevoel krijgen dat ze weggestopt worden in hun laatste jaren in hun laatste huisje (flatje) en het gevoel krijgen er niet meer bij te horen.  respecteer daarom de wensen van de ouderen en pas  de nieuw te bouwen seniorenwoningen daarbij aan.  Maak het dus aantrekkelijk voor senioren opdat zij in tevredenheid kunnen genieten van het nieuwe woongenot en in gezondheid verder kunnen leven.

Dan dient men ook zich ervan bewust te zijn dat wanneer de huidige woning wordt verkocht en een huurwoning wordt betrokken, de opbrengst van de verkoop weer jaar wordt belast door de belastingdienst. Waarbij het verkregen kapitaal in rap tempo slinkt.  


Ik denk dat het vooral ligt aan de eisen die je er zelf aan stelt.
Als men het heeft over een senioren woning dan staat er ook vaak een 55+ woning.
Ik vind dat nergens op slaan, iemand van 55 staat nog midden in het leven en heeft heel andere behoeftes dan een 80+er, en zeker nog geen behoefte aan uitsluitend een woon en slaapkamer.

De mensen die ik ken die op hogere leeftijd kleiner zijn gaan wonen hebben hun overtollige spullen verkocht via marktplaats of naar familie of naar de kringloop.

Ik heb 2 jaar voor mijn pensioen een grotere woning gekocht, juist omdat ik vanwege meer vrije tijd ook ruimte voor mijn hobby's wou hebben.

Opgesloten zitten in een piepklein appartementje komt pas na mijn 80e in beeld, zeker niet eerder.
Er zit dus nogal een verschil tussen de leeftijdsgroepen die allemaal onder senioren vallen, maar toch totaal verschillende behoeftes hebben. 


Er zit dus nogal een verschil tussen de leeftijdsgroepen die allemaal onder senioren vallen, maar toch totaal verschillende behoeftes hebben. 

Zolang we deze problematiek vanuit een leeftijdsperspectief blijven bekijken zal er ook geen echte oplossing komen. Het gaat niet om leeftijd, het gaat om zelfredzaamheid. We moeten woonvormen onderscheiden in de mate waarin ze tegemoetkomen aan het gebrek aan zelfredzaamheid van bewoners, ongeacht hun leeftijd.

Er zijn 80+ ers die in hun garage staan te klussen, zelf hun tuin op orde houden en de buren helpen met het aansluiten van de nieuwe televisie.

Ook zijn er 40- ers die niet meer echt mobiel zijn, hulp nodig hebben met wassen en aankleden en zonder tafeltje dekje zouden verhongeren.

Het leeftijd label moet echt af van alle woonvormen die we hebben, het levert alleen maar een excuus om oudere mensen bij elkaar te stoppen, en dat lost niets op.

 


@jvdleeuw Er zijn inderdaad 40ers die zich niet meer kunnen redden en 80ers die alles nog zelf kunnen, maar dat zijn uitzonderingen.
Normaalgesproken kunnen mensen steeds minder naarmate ze ouder worden.
Daarbij veranderd de behoefte aan het soort woning ook.
 


In de buurt waar ze nu al wonen

Voor maandlasten die niet hoger zijn

Voldoende ruimte om het huidige woongenot en hobbies voort te zetten
Denk bijvoorbeeld ook aan de model trein op zolder

Voldoende ruimte om kinderen en kleinkinderen te laten logeren

Droge veilige plek voor de auto en fietsen


Hoewel ik met < 60 nog niet onder ‘oudere’ val gok ik, woon ik wel ‘scheef’: 
compleet herenhuis van 275m2 voor mij alleen. Terwijl ik al lattend en nomade-werkend vaak nog maar 1/3e van de tijd thuis ben.
En desondanks zal ik niet snel gaan verhuizen
Want ik heb die ruimte wel bijna compleet ‘in gebruik’.
Bijvoorbeeld voor als familie een tijdje op bezoek komt.
Of voor een aantal van mijn hobbies

Daarnaast ben ik erg gehecht aan de wijk met alle voorzieningen kwa winkels en openbaar vervoer.

Last but not least zouden mijn woonlasten waarschijnlijk stijgen als ik ‘kleiner’ zou gaan wonen.

Anne.


Reageer