Vraag

subsidie op inductiekoken?

  • 5 October 2019
  • 2 reacties
  • 1973 Bekeken

Dilemma: Mijn gaskookplaat is aan het einde van zijn bestaan gekomen. Het wordt dus vervangen! Even een rekensommetje: Nieuwe Gaskookplaat bestellen plaatsen voor +/- €500,-. Eenvoudig zelf te doen.
Ga ik voor een inductiekookplaat dan het volgende: Inductiekookplaat +/-€ 1100,-, Wijziging aanvragen, ivm zwaardere kookgroep aan energiebeheerder €350,-. Electra laten aanpassen en aansluiten € 300,-. Totaal dus +/-€ 1750,- Verschil van +/-€ 1250,-!
Dit motiveert mij niet om in een bestaande keuken dit aan te passen naar Inductiekoken. Gevraagd naar subsidiemogelijkheden bij mijn gemeente maar deze was niet aanwezig. Ik wil best +- €750,- extra betalen, maar geen €1250,- Zijn er nog elders subsidiemogelijkheden?

2 reacties

Als ik de kosten voor inductie koken vergelijk met koken op gas dan is er eigenlijk nauwelijks verschil. Inductie koken klinkt dan wel hip maar de aanschafkosten van de inductiekookplaat en de benodigde electra wijzigingen verdien je nooit meer terug. Het bespaart ook nauwelijks CO2 waarvan de vraag is of dit reukloze gas wel zo schadelijk is voor het klimaat: https://www.youtube.com/watch?v=oYhCQv5tNsQ

 

Dilemma: Mijn gaskookplaat is aan het einde van zijn bestaan gekomen. Het wordt dus vervangen! Even een rekensommetje: Nieuwe Gaskookplaat bestellen plaatsen voor +/- €500,-. Eenvoudig zelf te doen.
Ga ik voor een inductiekookplaat dan het volgende: Inductiekookplaat +/-€ 1100,-, Wijziging aanvragen, ivm zwaardere kookgroep aan energiebeheerder €350,-. Electra laten aanpassen en aansluiten € 300,-. Totaal dus +/-€ 1750,- Verschil van +/-€ 1250,-!
Dit motiveert mij niet om in een bestaande keuken dit aan te passen naar Inductiekoken. Gevraagd naar subsidiemogelijkheden bij mijn gemeente maar deze was niet aanwezig. Ik wil best +- €750,- extra betalen, maar geen €1250,- Zijn er nog elders subsidiemogelijkheden?



Klopt, ons gasstel was nog maar 3 jaar oud, maar we hebben het toch vervangen omdat we van het gas afgaan, dus we hadden geen keus, je vergat nog een set inductie pannen.
De kosten voor aanpassing van de meterkast hangen sterk af van van de situatie, als je al 3 fasen hebt hoeft er niks aangevraagd te worden.
Wel moet er een kookgroep geïnstalleerd worden en een kabel c.q. draden naar de keuken worden getrokken.
Bij mij was er te weinig ruimte en heb de hele groepenkast moeten vervangen.
Materiaal kosten ruim 500 euro, de installatie heb ik zelf gedaan, hoef ik niet op een installateur te wachten en scheelt veel kosten.
Maar ik ben techneut en kan het ook zelf, dat geldt niet voor de meeste andere mensen.

Overgaan op inductie is alleen interessant als je van het gas af gaat, anders verdien je het niet snel terug, of misschien wel helemaal nooit.
 

Reageer