Vraag

Ventilatoren WTW ( warmteterugwinning ) systeem lopen aan

  • 1 October 2021
  • 4 reacties
  • 160 Bekeken

Beste allemaal,

Vier jaar geleden hebben wij ons eerste koophuis betrokken. Het is een tussenwoning met twee woonlagen, bouwjaar 2002. Deze is voorzien van een Itho WTW-systeem en werkte tot voorkort naar behoren.

Tegenwoordig maakt de unit (boven gesitueerd naast de CV-ketel) vervelende en wisselende geluiden. Deze zijn soms zelfs hoorbaar in onze slaapkamer wanneer alle deuren gesloten zijn.
Nadat we zelf een en ander geprobeerd hadden, hebben we de firma waar de CV-ketel in onderhoud is - welke eveneens dergelijke systemen aanbieden - er naar laten kijken.

De conclusie luidde dat de ventilatoren aanlopen. Na enige tijd op de tablet gekeken te hebben, vertelde de monteur ons dat nieuwe ventilatoren niet meer te bestellen zijn voor dit model / type en een dag later ontvingen we ongevraagd een offerte voor een compleet nieuw systeem van 1470 Euro. We zijn bezig met de aankoop van een nieuwe badkamer en deze kosten komen dus totaal niet uit. De hele situatie met de monteur en ongevraagde offerte zit ons ook niet helemaal lekker. 

Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die hier ervaring mee hebben en dit wellicht anders hebben kunnen oplossen.

Daarnaast vroeg ik mij af of iemand weet of het kwaad kan om het WTW-systeem een tijdje uit te zetten. 
Qua ventilatie los van het systeem zit het bij ons denk ik wel goed. We hebben boven altijd een raam op de kierstand en als we thuis zijn hebben we altijd meerdere ramen open.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mike


4 reacties

Reputatie 3

Je kunt de inblaas ventilator uitzetten. Misschien is dan het lawaai over. Als bij invoer en uitvoer dezelfde ventilator wordt gebruikt, kun je die wisselen.

Dan in gebruikte kamers een kier zetten en je hebt een systeem C.

Overigens zou ik naar Itho een email sturen en vragen of er een alternatieve ventilator voor is.

Bedankt voor jullie reacties @Anne & @Alexander-VEH 


Het duurde even, maar ik heb het type kunnen achterhalen:

Itho warmteterugwinunit type ECO-fan HRU-3

Mochten mensen de problemen met deze unit herkennen, dan hoor ik het graag :)
 

Verdere rondvraag had ik nog niet gedaan, maar ga ik zeker doen. Hopelijk kan ik zelf nog wel ventilatoren vinden welke geschikt zijn voor dit type unit.

Ik zal ook een CO2 meter aanschaffen, voor het geval ik de unit toch uit ga zetten.

 

Groeten,

Mike

Reputatie 7
Badge +2

Nee, ik heb geen ervaring met het (tijdelijk) uitschakelen van een WTW installatie, al was het maar omdat ik die (nog) niet heb. Staat wel op de verlanglijst, maar zou zo’n 9000,= kosten, dus daar moet ik nog even langer voor sparen O:)

Om een heel systeem te vervangen alleen omdat de ventilatoren niet meer te bestellen zijn klinkt me en beetje vreemd. Tenzij het hele speciale dingen zijn kun je op basis van de specificaties vaak wel vervangende versies vinden.

Anders zou je er 1 uit kunnen halen eb bij een lokale electronica shop lang kunnen gaan. Die kunnen je meestal wel helpen bij het vinden van een goed alternatief.

In vergelijk met mijn offerte klinkt 1500,= trouwens niet zo heel duur O:)

1 van de belangrijke taken van een WTW is het verzorgen van voldoende verse lucht op de juiste plaatsen. Ook dat laatste moet je niet vergeten.

Je kunt idd het systeem uit zetten en dan vertrouwen op de ‘natuurlijke’ ventilatie, maar ik zou dan wel op meerdere plaatsen in ieder geval de CO2 in de gaten te houden.

 

Reputatie 1

Hoi Mike, leuk dat je deze vraag stelt aan onze community. Ik denk dat onze community leden geholpen zijn met het exacte type van je WTW-systeem. Heb je nog verder rondgevraagd om de ventilatoren te laten vervangen?  @Anne kun jij iets melden over het (tijdelijk) uitschakelen van een WTW-systeem en de gevolgen daarvan? Groet, Alexander

Reageer