Beantwoord

Vervangen tussenstuk voor meer liters/minuut door de tuinslang

  • 24 April 2020
  • 4 reacties
  • 313 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Als onderstaande vraag niet in deze community kan worden beantwoord, dan hoor ik heel graag waar ik deze vraag wel beantwoord kan krijgen.:slight_smile:

Buitenmaten, binnenmaten, schroefdraadmaten, duimen en cm het lijkt voor mij allemaal door elkaar te lopen. Daarom heb ik hieronder vermeld wat ik heb gemeten en kunnen aflezen op de kranen.

Vanaf onze watermeter loopt een korte Tyleenslang (buitenmaat 25 mm) naar een koppelverloopstuk met daarna een dunnere Tyleenslang (buitenmaat 21 mm).

Na ongeveer 90 cm is hierop een muurstuk met kogelkraan van ½’’ aangesloten. Over deze 90 cm gaat straks de vraag.

Daarop is weer een gewone tuinslang (binnenmaat 19 mm) aangesloten met lengte 4 meter.

Deze is weer aangesloten op een ondergrondse Tyleenslang (buitenmaat 25 mm), die na rond tweehonderd meter, ondergronds, verdund wordt tot buitenmaat 21 mm met daarna een lengte van honderd meter.

Deze Tyleenslang eindigt in een muurstuk met buitenkogelkraan van 1/2'’. Daarop is een tuinslanghaspel (binnenmaat 13 mm) van 50 meter aangesloten, waarna het water eindelijk bij de planten terecht komt.

Het aantal liters/minuut aan einde van de tuinslang wil ik vergroten door:

  • de 90 cm Tyleenslang met buitenmaat 21 mm te vervangen door buitenmaat 25 mm
  • èn daarbij de 1/2’’ kogelkraan te vervangen door een 3/4’’ kogelkraan.

Zal hierdoor het aantal liter/minuut zodanig stijgen dat vervanging zinnig is, mede gelet op het ruim 300 meter lange steeds dunnere watertraject erna ? De rest van het traject is eigenlijk niet te veranderen zonder enorme (graaf)inspanningen.

 

(het werkelijke watertraject is helaas nòg ingewikkelder en de gedachte daarachter is onbekend. Die beschrijving wil ik iedereen besparen :pensive: )

icon

Beste antwoord door Rakker 24 April 2020, 23:35

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Het antwoord is gewoon nee. Alles wat je vergroot zal iets schelen. Je praat wel over 300 meter waterleiding. De leidingweerstand van ieder stuk is uit te rekenen. Vroeger kon ik je dat zo voorrekenen. Ook iedere bocht op kraan met kleinere doorsnede heeft weerstand. Je hebt sowieso 100 meter tyleen met een binnendiameter van 16 mm en 50 meter tuinslang van 12,5 mm doorsnede. Wil je wat doen en niet meer graven dan kun je het volgende doen.

kogelkranen ¾ maken / tuinslang ook ¾ (20 mm binnenwerks) maken. Zonder graven kun je niet meer, want je blijft vele meters leiding met een 16 mm binnendiameter houden.

Hallo Rakker,

Dank voor je antwoord, daar kan ik mee verder ! Puntje is nog wel dat er geen muurplaat lijkt te bestaan om enerzijds rechtstreeks op die 21 mm buitenmaat Tyleenslang aan te sluiten (wel op 25 mm) en anderzijds daarop een ¾” kogelkraan te schroeven of lees ik verkeerd ?

Reputatie 6
Badge +1

Muurplaten 3/4” met puntstuk naar 20 tyleen (21 bestaat volgens mij niet) en aan de andere kant kogelkraan ¾ met buitendraad. Het kan altijd.

De beste oplossing blijft natuurlijk om alles 25 mm tyleen te maken. Dan moet je graven. Of een puntstuk 300 meter verder te slaan. Hoef je daar alleen maar elektra te hebben. Kan wel eens goedkoper zijn.

Edit: Zelfs dat laatste hoeft nog niet eens. Er zijn waterpompen die op benzine werken. Die zijn tegenwoordig razend goedkoop. Ze maken wel een oorverdovend lawaai.

Nogmaals dank voor meedenken.

Reageer