Als onderstaande vraag niet in deze community kan worden beantwoord, dan hoor ik heel graag waar ik deze vraag wel beantwoord kan krijgen.
Buitenmaten, binnenmaten, schroefdraadmaten, duimen en cm het lijkt voor mij allemaal door elkaar te lopen. Daarom heb ik hieronder vermeld wat ik heb gemeten en kunnen aflezen op de kranen.
Vanaf onze watermeter loopt een korte Tyleenslang (buitenmaat 25 mm) naar een koppelverloopstuk met daarna een dunnere Tyleenslang (buitenmaat 21 mm).
Na ongeveer 90 cm is hierop een muurstuk met kogelkraan van ½’’ aangesloten. Over deze 90 cm gaat straks de vraag.
Daarop is weer een gewone tuinslang (binnenmaat 19 mm) aangesloten met lengte 4 meter.
Deze is weer aangesloten op een ondergrondse Tyleenslang (buitenmaat 25 mm), die na rond tweehonderd meter, ondergronds, verdund wordt tot buitenmaat 21 mm met daarna een lengte van honderd meter.
Deze Tyleenslang eindigt in een muurstuk met buitenkogelkraan van 1/2'’. Daarop is een tuinslanghaspel (binnenmaat 13 mm) van 50 meter aangesloten, waarna het water eindelijk bij de planten terecht komt.
Het aantal liters/minuut aan einde van de tuinslang wil ik vergroten door:
- de 90 cm Tyleenslang met buitenmaat 21 mm te vervangen door buitenmaat 25 mm
- èn daarbij de 1/2’’ kogelkraan te vervangen door een 3/4’’ kogelkraan.
Zal hierdoor het aantal liter/minuut zodanig stijgen dat vervanging zinnig is, mede gelet op het ruim 300 meter lange steeds dunnere watertraject erna ? De rest van het traject is eigenlijk niet te veranderen zonder enorme (graaf)inspanningen.
(het werkelijke watertraject is helaas nòg ingewikkelder en de gedachte daarachter is onbekend. Die beschrijving wil ik iedereen besparen )