Vraag

Wasmachine in berging via centrale water complex

  • 11 June 2023
  • 5 reacties
  • 86 Bekeken

Hi,

 

Sinds kort woon ik in een klein appartement en ben ik opzoek naar een geschikte ruimte voor de wasmachine. Zo ben ik erachter gekomen dat een onderbuurman zijn wasmachine in de berging heeft staan. Minn loodgieter is bij zijn berging geweest en heeft geconstateerd dat deze via de centrale water van het complex loopt. De buurman gaf aan dat dit er al was toen hij het appartement kocht. Waarschijnlijk is dit dan ook gedaan voordat de VVE was opgericht. 

 

Nu is mijn vraag of dit mag en of ik dit in mijn berging ook zou kunnen doen. Zo ja, heb ik hier de toestemming nodig van de VVE en mogen zij dit weigeren?

 


5 reacties

Reputatie 3

Ik probeer uw vraag te begrijpen. Is het appartement hogerop in een verdieping en is de berging onderop in de kelder waar allemaal bergingen zijn? Dus de berging is niet gelegen in het appartement zelf?

Er loopt in die kelder wellicht ook de centrale waterleidingbuis. Als je daarop aansluit gaat het buiten je eigen watermeter om en normaal zou dat niet mogen.

Ook een klein beetje vreemd, want daar zou dan ook een rioolafvoer moeten zitten, en een stopcontact voor een wasmachine. Er mag dan op die elektrische groep geen ander ding zitten en met minimaal een 10A zekering wat neerkomt op maximaal 2300W. Ook moet er boven de wadmachine een kastje zitten met een rood lampje en een trekschakelaar met een touwrje. Het rode lampje moet dan uit zijn als de wasmachine niet in gebruik is. Ik vind het vreemd want zo'n wasmachine stopcontact en rioolafvoer zitten standaard niet in zo'n kelderberging.

De hoofdkraan voor die centrale waterleidingbuis zit in een afgesloten technische ruimte. Als je de buis openmaakt gaat die enorm spuiten, en krijg je die van z'n leven niet meer dicht als je niet bij de hoofdkraan kan om dicht te draaien.

Hi,

 

Bedankt voor je bericht.

Het appartementencomplex heeft 3 verdiepingen met 6 appartement en is uit 1940. Ik woonzelf op de bovenste verdieping. Het appartement op de 2de verdieping heeft de wasmachine in de berging. Het rioolafvoer loopt inderdaad via de kelder waar alle bergingen zijn gevestigd en deze is waarschijnlijk daaraan gekoppeld. 

De hoofdkraan en de hoofdelektra zijn ook gevestigd in de kelder 

Reputatie 3

Als die berging in het appartement is, en dus niet beneden in de kelder, dan is de waterleidingbuis gewoon van het appartement. Mogelijk is in die berging een wasmachine aansluiting. Zit er een rioolafvoer waar je de wasmachine-afvoer in kan hangen? Zit er een stopcontact voor de wasmachine. Zit er een waterkraan waar je de waterslang op aan kan sluiten? Stroomt er geen water meer door die kraan als je in de meterkast de waterkraan dichtdraait? Dan zit je goed.

In de kelder zit ergens de hoofdkraan voor de waterleiding voor het hele appartentencomplex. En verder heeft elk appartement een eigen kraan in de meterkast of zo. 

Of dat stopcontact voor de wasmachine is kan je als volgt uitzoeken. Er mag niets anders op die groep zitten. Steek een schemerlamp in het stopcontact en doe de lamp aan. Ga in de meterkast en zet de groepen een voor een uit en weer aan totdtat die schemerlamp uitgaat. Zoek dan verder met die schemerlamp in andere stopcontacten of die daar ook uitgaat als je die ene groep uitzet. Herhaal hetzelfde met de lampen in het plafond, elektrische kookplaat, vaatwasser e.d. Als geen van die uitgaan is het een wasmachine stopcontact. Denk erom, je kan een wasmachine niet zomaar in elk stopcontact steken!

Als er daar boven de wasmachine geen kastje zit met een rode lamp en een trektouwtje moet je die kopen. Is het een stenen of betegelde vloer voor de wasmachine? Leg dan een rubberen mat voor de wasmachine. Je mag nooit met je blote voeten op steen staan als de wasmachine aan is en je raakt hem aan.

Zeg je een volgende keer of de berging die je bedoelt wel of niet in het appartement is?

Hi,

 

Bedankt voor je bericht. 

 

De betreffende berging zit niet in het appartement. Alle bergingen van alle 6 appartementen zitten in de kelder.

 

Het is dus al door mijn loodgieter geconstateerd dat de wasmachine van de onderbuurman loopt via de centrale water.

 

Mijn vraag of dit mag (was wellicht gedaan voordat VVE was opgericht) en of ik dit in mijn berging ook zou kunnen doen. Zo ja, heb ik hier de toestemming nodig van de VVE en mogen zij dit weigeren?

 

 

 

 

Reputatie 3

Elke appartementencomplex heeft zijn eigen regeling, er is geen standaard regeling die geldt voor alle app-complexen. Wat wel en niet mag staat in jouw reglement van je VVE. Daar moet je in kijken. Je mag geen stroom of water trekken buiten je meter om. Je mag geen leidingen trekken van de collectieve ruimte naar je eigen ruimte. Het beste vraag je het aan de VVE, misschien is er een collectieve regeling.

Reageer