Vraag

Wat betekent "dak in w.d. gew. beton" op bouwtekening (ca 1962)

  • 3 November 2022
  • 4 reacties
  • 158 Bekeken

Ik wil zonnepanelen gaan plaatsen, maar vraag me af of het dak stevig genoeg is. Ik heb de bouwtekeningen opgezocht uit de jaren 60, en daar heb ik kunnen achterhalen dat het dak 8 cm dik is. Er staat een “beschrijving” bij "dak in w.d. gew. beton".

Ik kan nergens vinden wat dit betekent. Ik denk aan gewapend beton. Dat is ook gebruikt voor de verdiepingsvloer van het huis. Maar wat is dan w.d.? De buren weten het ook niet…

Ik voeg de tekening bij.

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@MaartenS.   Educated guess: “w.d.” = waterdicht ? Wel een beetje rare afkorting, maar niet helemaal onwaarschijnlijk.

Ik denk ook wel dat er waterdichte gewapende betonplaat mee bedoeld wordt. Maar ik weet niet of dat er is. In de doorsnede staan mastieklatten, dan kan er dakleer op liggen en dan is het ook waterdicht. 

De tekening is de bouwaanvraagtekening, daar staan alleen die dingen op nodig om te voldoen aan de toenmalige gemeentelijke bouwverordening. Daarna komt er nog een bestek met bestektekening. Daar staan de precieze specificaties op en de details. Die tekening is bij de aannemer. Soms hebben ze die nog.

Je vroeg ook nog of het dak sterk genoeg is. Het dak moet een variabele belasting van 100kg/m2 kunnen dragen of een lijnlast van 100kg/m1 of een puntlast van 100kg allemaal op de ongunstigste plek, meestal het midden van de overspanning. Als zonnepanelen een variabele belasting zouden zijn, zou het mogen, maar permanente belasting niet. Als de constructie van de zonnepanelen op het midden van de overspanning steunt voldoe je niet meer aan de sterke-eis. Maar als het op een kwart van de overspanning is wel. Met overspanning wordt bedoeld de korte richting, dus de breedte.

 

Dankjulliewel alvast.
Waterdicht, was ook al iets waar ik aan had gedacht, maar vond ik te voor de hand liggend. Wie maakt nu een waterdoorlatend (ook w.d.) dak op een garage?

De tekening is inderdaad van de gemeente. Ik al eens kijken of ik de aannemer of architect kan achterhalen, en of die nog bestaan na meer dan 60 jaar…

Ik weet wel zeker dat er een betonnen plaat op het dak ligt (niet alleen mastieklatten en dakleer), die heb ik gezien toen de dakbedekking vernieuwd is, een aantal jaar geleden. De buren hebben al zonnepanelen op dit dak liggen en de constructie steunt inderdaad op de korte kanten. Dat lijkt me dan de goede weg om te volgen.

Mocht er nog iemand zijn die met zekerheid weet te zeggen wat de beschrijving in de tekening betekent, dan houd ik me aanbevolen :-)

W.d. is niet direct een standaardkreet in de bouw. Ze doen dat anders. Op elke tekening is er vrijheid welke afkortingen je gebruikt. Om vergissingen te voorkomen staat er op elke bouwtekening ook een renvooi wat bedoeld wordt met die afkortingen. Op de foto is dat net weggelaten. Als er meer bladen zijn staat het renvooi soms alleen op blad 1.

Bij de bouwvergunning moet ook de sterkteberekening zitten van het betonnen dak. Daar staat misschien meer info. Via de website van de gemeente kan je die berekening opvragen/downloaden. Ik denk dat ze slechts bedoelen dat er een waterdichte laag zoals bitumen dakleer op de beton moet zijn, want waar heb je waterdichte beton?

Reageer