Skip to main content
Beantwoord

aanbod thuisbatterij in combinatie met dynamisch energie contract

  • 28 August 2024
  • 3 reacties
  • 371 Bekeken

Vorig jaar heb ik zonnepanelen laten plaatsen. Deze wekken minder op dan verbruik. Nu heeft deze aanbieder een voorstel gedaan voor het plaatsen van een thuisbatterij. Het voorstel omvat:

  • plaatsing thuisbatterij 20kw met omvormer
  • Zij regelen BTW teruggave
  • daarnaast t/m jaar 9 een teruggave van € 1.250 per jaar en jaar 10 zelfs € 3.750
  • VOORWAARDEN:
  • je betaald per maand € 94,- 
  • je sluit een dynamisch energiecontract af
  • als je eerder opzegt dan heeft dat mogelijk gevolgen voor korting, maar blijft de thuisbatterij

Kent iemand deze voorstellen en wat is het advies daarbij. Het verdienmodel voor deze partij moet m.i. in het dynamsich energiecontract zitten?

 

gr. Rene Jansen

Ik zie heel verschillende partijen thuisaccu constructies aanbieden.

Dit voorstel roept voor mij de volgende vragen op.

  • Een “20kw” zegt me niet zoveel. Ik neem aan dat het om een slagcapaciteit van 20kWh gaat, maar dan nog is de vraag wat de laad- en ontlaad capaciteit is.
  • Bij de BTW teruggaaf zit een addertje onder het gras. Als je al een keer voor PV-panelen BTW hebt teruggevraagd en je  zit in de KOR regeling van de belastingdienst dan heb je een probleem.
  • Het is niet duidelijk wat er achter de jaarlijkse teruggave zit. Is dit een vergoeding voor de teruggeleverde stroom uit de accu naar het net ? Is dit zomaar een geschat bedrag afhankelijk van je normale verbruik ? Je betaald per jaar 1128,- en krijgt terug 1250,- ; de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
  • Bij wie sluit je een dynamisch contract af ? Heb je een vrijde keuze of is er sprake van gedwongen winkelnering en tegen welke tarieven.
  • Eerder opzeggen heeft gevolgen voor de korting.  Van wie is die accu na opzegging ? Hoe lang moet je die 94 Euro/mnd blijven betalen ?
  • Als het verdien model in het dynamisch contract zit, heb je zeker geen vrije keus in energie leverancier. Daar zit je dan (10 jaar ?) aan vast.

PS over 10 jaar betaal ruim 11.000 Euro, daar kun je een heel mooi setje zelf voor kopen en al je voordelen zoveel mogelijk zelf inrichten.


@R.H.J Gaat het misschien om de nexus? (waarschijnlijk)

Het e.e.a. kan je dan hopelijk vinden onder

Zonneplan Nexus – (thuis)batterij met onbalansverdiensten

 

Of een concreter geval met wat afwegingen voor en tegen:

Spagaat : 36 panelen vs. Zonneplan Nexus, of beide

Ik ken de voorstellen verder niet.


 

Kent iemand deze voorstellen en wat is het advies daarbij. Het verdienmodel voor deze partij moet m.i. in het dynamsich energiecontract zitten?

 

gr. Rene Jansen

dit lijkt een verdienmodel, maar waar zit dat verdienen dan in? teruggaaf en maandbedrag is gelijk, zoals al gezegd. 

Verder zou ik nooit in de wereld van energie contracten langer dan 3 jaar afsluiten, die wereld is zo in beweging, dat gokken dat er over 5 jaar en later dezelfde situatie als nu is, lijkt me niet. 

En tot slot is de algemene tendens dat thuisbatterijen op dit moment slechts in zeer specifieke situaties rendabel zijn. Dus waar zit voor jou het verdienmodel? Welke aanbieding is dit?


Reageer