Skip to main content
Hallo,



Ik ben opzoek naar informatie over het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij. Schijnbaar heb je hier een "Vehicle to Home" (V2H) charger nodig, maar veel verder kom ik niet.



Onze nieuwbouw woning krijgt een klink aantal zonnepanelen en een eigen oplaadpunt op de oprit. Een thuisbatterij loont nog niet, maar het is me niet duidelijk wat een V2H oplaadpunt zou kosten en wat er verder bij komt kijken.



Zijn er mensen met kennis of ervaring met het gebruik van een auto als thuisbatterij? Wordt het al aangeboden in Nederland? Wat heb je hier voor nodig? Waar moet je op letten?

Afgelopen woensdag 4 september een rondvaart gemaakt door de Biesbos. Met een electrische boot.  Gebruikt Tesla auto accu pakketten. Gaat al jaren prima. Een huisaccu zal ook wel gaan; als je de ui wat afpelt blijken in de meeste thuisbatterijen precies dezelfde accu-elementen te zitten als in de meeste autobatterijen. Sterker nog, afgedankte autobatterijen worden ge-recyceld tot thuisbatterijen. 


In Frankrijk gaat de praktijk van het inzetten van een auto-accu als flexibele energiebron al verder:

faites 50%⁽³⁾ d'économies sur vos recharges à domicile

Avec Mobilize Power, charge bidirectionnelle V2G, libérez tout le potentiel de votre Renault 5. Votre voiture électrique devient une source d’énergie et vous permet de faire en moyenne 50% d’économies sur vos recharges à domicile. Mobilize Power vous permet de recharger votre batterie quand la demande en électricité est faible et de redistribuer l’énergie stockée dans votre batterie quand la demande augmente. Cela vous permet de gagner de l’argent en monétisant l’électricité de votre batterie sur le marché de l’énergie. Cela se fait automatiquement via votre app My Renault et votre batterie sera toujours chargée au moment de votre départ. Le tout en bénéficiant d’une électricité verte. (4)

 


Mijn inschatting is dat we echt eerst naar eigen accu's in huis moeten, zonder de auto.
Maar wie weet, misschien gaat het toch anders.

 


Niet mee eens. Eerst een kwestie van rekenen. https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/accu-s-zijn-bij-vervanging-van-de-salderingsregeling-totaal-geen-oplossing-212

 

@Driepinter : mee eens. Zodra de EV met bi-directionele laadpaal geschikt is om terug te leveren naar huis (V2H) of het net (V2G), meteen doen. Uiteraard spelen dan zaken als: hoe vaak staat die EV thuis aan de paal en efficiency als DC-laden. 
Persoonlijk zie ik hier de beste oplossing voor netcongestie, ‘groen’ wagenpark en zoveel mogelijk zelfstandig, off-grid (==> zoveel mogelijk schreef ik) energiebeheer thuis. 


In Tokyo worden naar ik begrijp al meer dan tien jaar auto-accu’s ook als thuisbatterij gebruikt. De nieuwe Renault 5 Eelectric die volgend jaar op der markt komt voor circa € 25.000,- met een accu pakket van 40 kWh kan je bijvoorbeeld beschouwen als een op prijs/capaciteit sterk concurerende batterij waar je als premieverpakking een auto bij cadeau krijgt. Ik begrijp ook dat in Frankrijk dit model wordt aangeboden met thuisbatterij optie inclusief slimme aansturing voor laden door gebruik zonnepanelen of laag electro tarief  èn terugleveren aan net bij hoog electro tarief. Bijvoorbeeld overdag op zon laden tot vol, in de avond ontladen voor eigen gebruik of aan net en dan weer ‘s nachts goedkoop laden tot vol in de ochtend. Wellicht nog een jaar wachten tot we in Nederland wakker worden.

Die nieuwe R5 Electric biedt alleen nog teruglevering naar huis ( V2H) of netwerk (V2G) op de duurste versie met 52 kWh (vanaf bijna €33.000).

De versie met 40kWh biedt dat dus niet. 
 

Voorlopig heb je verder ook nog de Mobilize (Renault’s eigen) oplossing nodig: hun eigen bi-directionele laadpaal èn hun eigen dynamische energiecontract. 
 

Er een thuisbatterij bijzetten (tussen laadpaal en meterkast) kan, en werkt ook zolang V2G nog niet is vrijgegeven/ gelegaliseerd, maar beperkt de optimale werking (capaciteit, teruglevering) van de auto-accu voor het geheel natuurlijk wel. 


Reageer