Skip to main content

01-01-2027 is nog ver weg, maar om de cowboys een slag voor te zijn is het raadzaam om alle betrokken spelers nu al in de gaten te houden. Wat is de kortste weg zonder verlies in de keten tussen Zonnepaneel, Omvormer, Warmtepomp en het dynamisch contract, naar de thuisbatterij ? 
En natuurlijk onafhankelijke software om het geheel automatisch te laten verlopen. 

Vanwege de cowboys in de (thuisbatterij)markt: 

ACM waarschuwt voor telefonische verkoop thuisbatterijen: hang op of neem het gesprek op 

Publicatiedatum

19-06-2025

wat je nu moet doen is een excel maken waarin je de kosten en opbrengsten goed en zuiver neerzet. Je zult zien dat die berekening nu nog negatief uitvalt. Dit gaat vast veranderen de komende maanden/jaren dus met enige regelmaat de berekening herijken en je eigen conclusies trekken. 

En in die berekening zit geen factor die marketing heet, want de markt springt volledig in op thuisbatterijen met berekeningen die gewoon niet kloppen, dus zelf rekenen en je zeker niet laten voor-rekenen door bedrijven die jou iets willen verkopen. En inderdaad, de voordeur dichtdoen en de telefoon neerleggen zodra ze zich melden, onder geen beding het gesprek aangaan of ze na middernacht iets te eten geven 😉

Voor een eerste oriëntatie en een grove schifting/beoordeling kan je de diverse calculatoren van de Forschungsgruppe Solarspeichersysteme  - Hochschule für Technik und Wirtschaft HTW Berlin gebruiken.

https://solar.htw-berlin.de/rechner/

Suc6

P.S.: dynamische tarieven en de energiebelasting etc. zijn natuurlijk specifiek voor NL,
en niet vergeten:  de fameuze onbalanshandel via diverse aggregatoren, maar dit is een ander verhaal.

@klimaat-of-Energie-crisis 

Je vraag heeft wat tegenstrijdigs. Als de opgewekte stroom met zo min mogelijk verlies in de thuisaccu moet komen heb je geen onafhankelijke software. De omvormer gaat dan geen wisselstroom maken, maar laadt de accu met gelijkstroom.

Onafhankelijke software kan home assistant of Home Whizard zijn. Veelal heb je daar wat programmeerkennis voor nodig. Voor veel mensen een brug te ver. (ook voor mij) Het zoeken is dan naar out off the box werkende software. 

Je zou ook de vraag voor de toekomst iets anders kunnen formuleren. Door ipv met een thuisaccu te gaan rekenen met een EV. Dan kom je al op mijn situatie. Ik zou wel heel gek moeten rekenen als ik daarnaast nog een thuisaccu kan terugverdienen.

Reageer