Skip to main content
Vraag

e-boiler of zoutbatterij

  • 7 September 2024
  • 13 reacties
  • 454 Bekeken

Wij wekken veel meer stroom op met onze zonnepanelen dan we zelf verbruiken. We willen geen warmtepomp. Dus hebben we de installateur maar eens uitgenodigd voor advies, want onze cv ketel is ook aan vervanging toe.  Wij dachten aan een E-boiler. Maar nu adviseert hij een zout batterij. Is dat laatste al rendabel voor particulieren?

Was dat advies een poging om er onderuit te komen of wilde hij zich sterk maken voor een dergelijke oplossing en zelf een aanbieding doen ?


Hij gaat een offerte maken, voor beide opties. Hij heeft zelf ook een zoutbatterij thuis, dus het zal wel een oplossing zijn die hem aanstaat. Verder vind ik de reactie niet zo zinvol.


Reactie was wel serieus bedoeld, ik zie veel installateurs toch aarzelend optreden in de energietransitie zeker als het om nieuwe stappen zetten gaat. Zout batterijen zijn te koop worden ook al toegepast maar vanwege hun grote volume zeker nog niet in de residentiële sfeer.

Als ruimte voor jullie geen probleem is ben ik zeer geïnteresseerd in zijn voorstellen en denk ik graag mee. Wat betreft rentabiliteit is zonder beeld op de kosten niet zoveel te zeggen. Belangrijker lijken me zaken als reële minimale opslagduur en laadsnelheid. Een zout accu is relatief traag en als je veel PV overschot hebt het je ook een fors laadvermogen en een forse laadsnelheid nodig.

Werk je met een dynamisch energiecontract ? Dat biedt misschien nog extra mogelijkheden.


Dank voor de reactie. Wij hebben momenteel inderdaad een dynamisch energie contract. De offerte duurt nog wel even, eind van de maand pas.


Dank voor de reactie. Wij hebben momenteel inderdaad een dynamisch energie contract. De offerte duurt nog wel even, eind van de maand pas.

Is zo'n zout batterij niet enorm groot? klein container maatje?? klinkt wel heel interessant….!


@Rita , @P.J.B Als ik zoek met “zoutbatterij” kom ik  3 verschillende types "zoutbatterijen” tegen die volgens totaal verschillende natuurkundige principes werken.  De eerste is een thermische opslag, de tweede werkt met grote volumes zoet- en zoutwater en een derde gebruikt natrium i.p.v. lithium (nog niet verkrijgbaar?)

Welke type en welk concreet product wordt aangeboden?

Een alternatief voor een simpele e-boiler zijn ze allemaal niet.

@Rita Waarom trouwens geen warmtepomp?


even los van het feit dat een zoutbatterij hartstikke nieuw is, waarom wil je een batterij? Als je meer stroom opwekt dan je zelf verburikt, waarom dan een batterij? om te handelen met energie? Heb je daar zelf al eens aan gerekend wat de kosten en opbrengsten en tijdsduur zijn? 

Waaraschijnlijk jaren terugverdientijd, en als er iets in beweging is en waar je nu geen voorspelling voor jaren kunt maken, is het wel de energie markt. 

En een E-boiler is nog minder slim, die heeft een efficientie factor van 1 (COP) terwijl een warmtepomp een efficientiefactor van 4-5 heeft ( dus 4 keer meer warmte uit 1 eenheid energie, bij een ebloiler is dat dus 1 op 1)

Verdiep je zelf in deze materie en ga niet af op verkooppraatjes. Het eerste wat een verkoper leert in de verkoopcursus is ‘ik gebruik dit zelf ook!’, nooit geloven en zelf onderzoek doen


@Rita. ‘Een e-boiler want de cv-ketel is ook aan vervanging toe'. U heeft uw installateur duidelijk aangegeven dat het alleen voor warmtapwater betreft en dus geen poging is om een elektrische cv-ketel aan te smeren? 

 Kunt u, samen met uw installateur, ook eerst eens aangeven welke zoutbatterij bedoeld wordt? Betreft het thermochemische opslag (TMC).

Zoutbatterij voor thuis (tue.nl)

Dat is dus waarbij een zout vocht (water) op neemt en dan dus  warmte afgeeft (adsorbeert). Sommige zouten, zoals de ontvochtiger aluminiumchloride en kaliumcarbonaat, geven immers heel veel warmte af als je er water op gooit (keukenzout zoals strooizout doet het precies anders om). Voordeel daarvan is alléén de ruimte en het gewicht dat je nodig hebt. 1 kilo zout heeft door te kunnen reageren met water(damp) dezelfde energieinhoud als 4 kilo water. Het blijft een 1 op 1 warmtebron. Dus 1 kWh elektrisch levert slechts 1 kWh warmte, in tegenstelling tot een warmtepomp. Het is mogelijk dat alleen toe te passen in de badkamer (omdat er te weinig ruimte is voor een groot boilervat) (een fabrikant stond in oktober 2023 op de energiebeurs in Den Bosch. Deze TMC-boiler was wel zeer prijzig) of je huis mee te verwarmen. Dat laatste gebeurt in de praktijk ook nog nergens. Er rijden nog geen vrachtwagens af en aan met kaliumcarbonaat. Om verwarming daarmee van je huis rendabel te maken heb je een warmtepomp nodig i.p.v. 1:1 elektrische verwarming. En als je in de winter je huis wil verwarmen met thermochemische opslag heb je ook héél veel zoutopslag nodig. Je hebt gezien het een (uitgestelde) 1:1 verwarming is dan ook heel veel elektriciteit nodig. Je zou wel met een dynamisch contract in de zomer met het afnemen goedkope zonnestroom wel een voorraad kunnen maken.


Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van de offerte. Ikzelf wil graag een zoutbatterij aanschaffen in combinatie met een windwokkel. Ik heb namelijk de hele dag wind om het huis vandaar de combinatie met windwokkel. En het gaat er mij om dat ik in de winterperiode en s’nachts stroom kan opwekken. En ja ik weet dat de terugverdientijd misschien niet haalbaar is, maar ik wil het gevoel hebben dat ik wat gedaan heb aan de energietransitie. Ik heb al zonnepanelen.


De zoutbatterij is de enigste mogelijkheid om teveel zonnepanelenstroom in de zomer op te slaan tot in de winter. Deze batterij heeft namenlijk praktisch geen verliezen.
Met een E-boiler is dit dus niet mogelijk.
De link van Driepinter naar de TUe is erg nuttig als je je verder wil verdiepen in de zoutbatterij.
Het staat allemaal nog wel in de kinderschoenen, TUe heeft een proefstelling in een paar huizen maar heb het idee dat zij zich meer richten op het omzetten van rest warmte uit de industrie naar woonblokken.
Ben dus ook benieuwd waarmee de installeur komt.

 


Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van de offerte. Ikzelf wil graag een zoutbatterij aanschaffen in combinatie met een windwokkel. Ik heb namelijk de hele dag wind om het huis vandaar de combinatie met windwokkel. En het gaat er mij om dat ik in de winterperiode en s’nachts stroom kan opwekken. En ja ik weet dat de terugverdientijd misschien niet haalbaar is, maar ik wil het gevoel hebben dat ik wat gedaan heb aan de energietransitie. Ik heb al zonnepanelen.

Als u de hele dag wind hebt op uw windwokkel waarom laat u daarop dan geen warmtepomp draaien? Voor de thermochemische warmteopslag in de Cellsius zoutbatterij heeft u heel veel zout nodig en het is en blijft 1 op 1 elektrische verwarming (alleen uitgestelde) i.t.t. een warmtepomp die een rendement heeft van 400 %.


De zoutbatterij is de enigste mogelijkheid om teveel zonnepanelenstroom in de zomer op te slaan tot in de winter. 

 Niet waar. In de zomer profiteer je van zonneenergie en in de winter profiteer je van het overschot aan windenergie (die je dan gewoon via het stroomnet afneemt op windrijke nachten en dagen). Qua seizoen vullen PV-panelen en windenergie elkaar prima aan. Productie windturbines pieken immers vooral in de winter.


Met een E-boiler is dit dus niet mogelijk.

Wat je in de zomer bespaart om aan aardgas door een electrische voorraadboiler kan je, of een ander, in de winter gebruiken.

 TUe heeft een proefstelling in een paar huizen maar heb het idee dat zij zich meer richten op het omzetten van rest warmte uit de industrie naar woonblokken.

Omdat de energieinhoud van het gedroogde kaliumcarbonaat zo laag is dat je voor seizoensopslag er heel van nodig zou hebben. Ook is winterse restwarmte uit de industrie energie die anders sowieso verloren gaat.


De laatste bijdrage van de TS @Rita betreffende het dynamische contract is al weer 4 dagen geleden. Ik denk dat we nog tot eind van de maand moeten wachten tot dat de installateur een offerte afgeeft. Pas dan wordt misschien duidelijk om welk type en formaat “zoutbatterij” het uiteindelijk gaat.
Op dit moment weet ik namelijk nog niets en de rest is speculatie.

@W.K Voor de “windwokkel” misschien een eigen topic openen?
Hier raakt dit onderwerp waarschijnlijk ondergesneeuwd.


Reageer