Skip to main content

Wij wekken veel meer stroom op met onze zonnepanelen dan we zelf verbruiken. We willen geen warmtepomp. Dus hebben we de installateur maar eens uitgenodigd voor advies, want onze cv ketel is ook aan vervanging toe.  Wij dachten aan een E-boiler. Maar nu adviseert hij een zout batterij. Is dat laatste al rendabel voor particulieren?

Wij hebben een zonneboiler (300ltr) met een verwarmingselement van 3 kw. Als de zon schijnt zetten wij hem (nog handmatig) aan. 
dit is vrij simpel aan te passen dat ie laad als de panelen leveren! Maar meestal als de zon gewoon schijnt zit hij zo op 75 graden maar de dagen met afgewisseld zon en wolken zetten we het element aan. Inwendig een wisselaar op de vloerverwarming (stook op 35 graden) ik zou daar in investeren dan heb je ook subsidie en niet alleen een warmwater opslag van de panelen 

Met homewizard energiesaver stekker, laad mijn boiler, en hybride auto op via zelf ingestelde waardes, bij mij in de winter op basis van de laagste uurprijs op de dag , ik heb een dynamisch vontract, de rest van het jaar wanneer mijn pv meer dan 4 kwh levert.

EnergieSaver kost dacht ik 27 euro, met elke parameters die je kan verzinnen


Wij hebben een zonneboiler (300ltr) met een verwarmingselement van 3 kw. Als de zon schijnt zetten wij hem (nog handmatig) aan. 
dit is vrij simpel aan te passen dat ie laad als de panelen leveren! Maar meestal als de zon gewoon schijnt zit hij zo op 75 graden maar de dagen met afgewisseld zon en wolken zetten we het element aan. Inwendig een wisselaar op de vloerverwarming (stook op 35 graden) ik zou daar in investeren dan heb je ook subsidie en niet alleen een warmwater opslag van de panelen 

  1. Een verwarmingselement van 3 kW. Dan moet je wel heel veel panelen hebben. Meestal heeft een ‘zonneboiler’ juist een laag vermogen, zodat je je opbrengst van je panelen ook kan benutten als de zon minder schijnt.
  2. U krijgt geen subsidie voor elektrische één op één (dus zonder warmtepomp) verwarming.

Geen subsidie? Wij hebben op onze zonneboiler keurig subsidie gekregen, en zelfs de Btw terug omdat ik hem op een loods van ons plaatste. Uiteindelijk goedkope boiler. En ja, er liggen veel panelen, en met de huidige regel (nog een contract voor een tijdje) kan ke het salderen gelijktrekken. Strsks word het een ander verhaal 


@R.P.L 

‘De zonneboiler bestaat uit collectoren, een boilervat en circulatiepomp.’

ISDE: Zonneboiler woningeigenaren (rvo.nl)


@Rita  “e-boiler of zoutbatterij”? - Wat wordt het nu - of wordt het wat anders?


Reageer