Goedendag,
Welke elektrische auto’s kunnen reeds als een soort thuisbatterij dienen?
En welke voorwaarden zijn er dan voor?
Met vriendelijke groet,
Rinze
Goedendag,
Welke elektrische auto’s kunnen reeds als een soort thuisbatterij dienen?
En welke voorwaarden zijn er dan voor?
Met vriendelijke groet,
Rinze
Bidirectioneel laden is een complexe wereld. Ik beperk mij hier even tot bidirectioneel laden via wisselstroom (AC). Gelijkstroom (DC) via CHAdeMO wordt door nieuwe auto’s in Europa niet of nauwelijks (meer) ondersteund, gelijkstroom (DC) via CCS is nog in ontwikkeling.
Voorwaarden voor bidirectioneel laden (V2G):
Momenteel laat de regelgeving In Nederland voor zover ik weet V2G nog niet toe. Je kunt daardoor alleen producten (auto’s en laadpalen) kopen die voorbereid zijn voor V2G en waarbij V2G op een later moment werkend wordt gemaakt via een software update. Of het dan ook meteen werkt, moet worden afgewacht. Er zal ongetwijfeld al uitgebreid zijn getest, maar kinderziektes liggen voor de hand.
Er leven hier 2 werelden naast elkaar die elkaar blijkbaar nog niet voldoende in beeld hebben
De V2G insteek heeft een miserabele efficientie DC>AC>DC>AC met een onoverzichtelijke veiligheids problematiek. De winst/toegevoegde waarde ligt in de hoek van zelden voorkomende praktische omstandigheden.
Een mogelijke transitie van residentiele energieverziening van AC naar DC waarbij de gebruikers omgeving gebaseerd wordt op gelijkstroom ipv wisselstroom verkeert nu nog in een experimentele stadium maar wordt in diverse projecten al concreet toegepast. Als dit concept zich gaat bewijzen zal de locale opslag van elektrische energie ineens een rol met een totaal andere betekenis gaan krijgen.
Ik wacht rustig af totdat V2B (vehicule to thuisbatterij) zich aandient.
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.