Skip to main content

Ik heb 22  AEG zonnepanelen van ruim 300 watt op een schuin dak ZZW liggen.

Mijn jaarverbruik was bij Engie het afgelopen jaar 5000kw en mijn opbrengst/teruglevering slechts 5500kw. Vermoedelijk heeft Engie nogal eens de teruglevering geblokkeerd. In eerste instantie wilden zij mij enkele honderden euro's laten bijbetalen, maar na mijn protest werd dat teruggebracht tot enkele tientjes. Vorige jaren had ik dezelfde ervaring met Oxxio, maar die compenseerde niets achteraf, ook daar kom ik nooit meer terug.

Om dit soort problemen te voorkomen en toch stroom te hebben als er besloten wordt bij overbezetting van het net alle toevoer van zonnepanelen stroom te blokkeren of zelfs tijdelijk particuliere huishoudens beperkt of geheel geen stroom te leveren zoek ik nu naar een noodoplossing in de vorm van een thuisbatterij uitrusting.

Tot nu toe lijkt mij dat wattsopjedak.nl een goede oplossing biedt, maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik ben 83 en begrijp dit allemaal niet meer zo goed. Daarom wil ik er graag commentaar op horen, liefst in Jip-en-Janneke-taal!

ONS ADVIES EN VOORSTEL
Aantal Omschrijving Prijs
3 Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
1 Cerbo S GX intelligent aansturingsapparaat
8 Dyness B4850 2.4kWh 48V LifePo4 Battery
1 3-fase 20kWh (uitbreidbaar) Victron Dynamic ESS thuisbatterij systeem
met intelligente software én ononderbroken noodstroomvoorziening
1 Omvormer vermogen 12kW
1 Totale accucapaciteit 20kWh
1 Uitlezen bestaande zonnepanelen en eventueel laadpaal
1 Zekeringen en alle overige benodigdheden om het systeem goed en veilig
werkend achter te laten
2 Dyness 10kWh cabinet
1 Technische schouw op locatie
1 - Situatiebeoordeling, kabelroute en uitvoering
1 - Evaluatie, risicobeheer en rapportage van bevindingen
1 Professionele installatie
1 - Transport, plaatsing, aansluiting en configuratie
1 - Kabelroute en bekabeling
1 Oplevering en instructies
1 - Eindoplevering en kennisoverdracht
1 - Directe ondersteuning van de fabrikant
1 Vaak gekozen: Wattopjedak Smartbox voor handel op onbalans
1 Victron Cerbo GX Touch 50
1 5 kWh extra batterijopslag (totaal 25 kWh capaciteit)
Totaal excl. BTW: € 11.433,75
BTW 21%: € 2.401,09
Totaal incl. BTW: € 13.834,84

Dankje voor jouw antwoord.

Het geinstalleerde energie management systeem is dat van wattopjedak zelf.

Er is geen taakverdeling. Wattsopjedak is de alleen beheerder. Wij hebben alleen "read only" bevoegdheid. Wij kunnen dus helemaal niets zelf doen.

In eerste instantie werden de accu's geheel opgeladen en toen in balans gebracht.

Daarna ging het mis in die zin dat de accu's meteen begonnen te ontladen bij lage prijzen en bij de hoge prijzen gingen opladen.

Daarom schreef ik vannacht 00.20 uur naar wattopjedak over het ontladen bij de lage prijzen terwijl de oplaadstatus toch al laag was, namelijk 17%. Ik adviseerde op te laden tot 6.00 uur vanochtend omdat tot dan de prijzen laag bleven.

Kennelijk werd die boodschap gelezen, want toen ik vanochtend om 8.00 uur keek op de app was de oplaadstatus 100%.

Ik heb de indruk dat wattsopjedak een uitstekende leverancier van zonnepaneel installaties is, maar met thuisbatterijen nog niet zo lang bezig is, waardoor er nog beginnersfouten gemaakt worden en ik misschien beter af ben met het energie management systeem van Frank Energy, die toch al mijn energieleverancier is.

Ik ben blij dat de batterij installatie in onze kelder staat.
Het geluid wat gemaakt wordt is nu in de rest van het huis niet te horen.
Door de warmte die door de batterijen wordt ontwikkeld is de vochtige kelder meteen droog en verdwijnt de schimmel van de wanden. . Bovendien wordt de keukenvloer, die er boven is, meteen verwarmd, zodat de keuken meteen heel wat behaaglijker is.

Zo te zien gebruikt Wattsopjedak gewoon het Victron ESS systeem en Besturen ze de installatie vanuit de VRM portal. Daar is op zich niets mis mee

Ik vermoed dat ze niet zullen accepteren dat je een ander EMS gaat gebruiken, dan kom je vrees ik aan hun verdienmodel. Ben wel benieuwd wat ze voor het beheer in rekening brengen en hoe.

Verrekent Wattsopjedak de verbruikte energie of betaal je dat rechtstreeks aan Frank energie.?

Trouwens de warmte en het geluid komt niet van de accu's maar van de Multiplus-sers

Gelukkig hebben wij geen last van het geluid.

Klopt inderdaad dat het Victron ESS systeem wordt gebruikt met een VRM portal.

Hun verdienmodel ken ik niet, maar ik betaal rechtstreeks aan Frank energie.

Wat mij ergert is dat de batterijen ontladen terwijl de prijs het laagst is en opladen terwijl de prijs hoog is. Dat constateer ik herhaaldelijk. Dat is niet altijd zo, maar wel te veel.

Sinds ik de batterijen gebruik dat is nu een aantal dagen pas, zijn mijn kosten aanmerkelijk gestegen in plaats van gedaald!

Reageer