Skip to main content

Ik ben aan het overstappen naar dynamische energie van Frank Energy en ben zoekende naar de juiste thuisbatterij uitrusting

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?
Toon eerste bericht

69 reacties

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 3 februari 2025

EmielS:  min of meer de garantie gegeven zegt  dat hard bewijs niet te leveren valt en dat het er dus op aankomt aannemelijk te maken dat hetgeen gesteld wordt ook bedoeld is, zeker in het kader van een advertentie met het doel financieel voordeel te krijgen, is dit aannemelijk te maken als misleiding met het doel financieel voordeel te behalen door de potentiële klant te laten dwalen. Op grond van dwaling kan de levering non-conform worden verklaard en (gedeeltelijk) ongedaan worden gemaakt, hetgeen overigens ook geldt voor al datgene wat in de offerte staat en niet is nagekomen. Het is aan de klant, c.q. eiser, te bepalen of deze akkoord gaat met geheel ongedaan maken van de verkoop, al of niet met schadevergoeding, dan wel de verkoop te laten doorgaan tegen een aanmerkelijk lager bedrag, in goede justitie te bepalen.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 319 reacties
  • 4 februari 2025

prachtige woorden! hebben hier overigens geen effect, dus wat ga je nu (juridisch) doen?

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 4 februari 2025

EmielS: het gebruikelijke, hen de gelegenheid geven binnen 14 dagen alsnog conform te leveren.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1345 reacties
  • 4 februari 2025

@J.F.T.B  Hoe precies volgens de dynamische uurprijzen de batterij te laden en ontladen volgens een Energie Management Systeem is nog al ingewikkeld. Vooral als je in de zomer op zonnige middagen zelf een overschot hebt.

In de openingspost schrijft u dat uw energieleverancier(s) de teruglevering schijnbaar hebben geblokkeerd. Maar dat kan de energieleverancier helemaal niet. De omvormer valt immers uit als het voltage (Vac) te hoog wordt. 

Dat heeft twee gevolgen.

1. Uw bewering dat de energieleverancier de omvormer uit zet is onjuist. Bovenin elke post staan drie puntjes. Als u daarop klikt kan u uw tekst aanpassen en uw foute bewering dus weghalen. Slaat ‘na protest is het bedrag aangepast’ op het voorschotbedrag? 
  2. Blijkbaar vallen op zonnige zomerse middagen uw omvormers uit omdat het stroomnet dan vol is. Dat houdt dus in dat u met batterijen in de zomer extra voordeel zal hebben. Want een deel van de kWh's die u overdag op kan laden en 's avonds terug kan leveren zou anders sowieso verloren gaan.

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 4 februari 2025

@Driepinter betreffende 
Bovenin elke post staan drie puntjes.
Als u daarop klikt kan u uw tekst aanpassen en uw foute bewering dus weghalen.

Helaas pindakaas. Als er eenmaal op een post geantwoord is dan kan dat kennelijk niet meer. Ik zie wel 3 puntjes, maar die geven niet de mogelijkheid de tekst te corrigeren.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1345 reacties
  • 5 februari 2025

@J.F.T.B Bericht gestuurd naar community moderator. Want gezien het over een ingewikkelde zaak gaat (hoe de leverancier op basis van uurprijzen de thuisbatterij aanstuurt) staat het mijns inziens slordig dat er (al) een misverstand is over iets heel simpels (namelijk omvormer valt alleen maar uit door een te hoge Vac, stroomnet te vol- , tenzij je met een dynamisch contract een te bereiken negatieve uurprijs had ingevoerd).  

Jesper van Eigen Huis

@Driepinter, ​@J.F.T.B: op verzoek van Driepinter een aanpassing gedaan in de beginpost. Laat maar weten of ik het zo goed verwoord heb! Fijne dag.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1345 reacties
  • 7 februari 2025
Jesper van Eigen Huis schreef:

@Driepinter, ​@J.F.T.B: op verzoek van Driepinter een aanpassing gedaan in de beginpost. Laat maar weten of ik het zo goed verwoord heb! Fijne dag.

Topicstarter moet zijn tekst alsnog aan kunnen passen. Want van “vermoedelijk heeft Engie nogal eens de teruglevering geblokkeerd. In eerste instantie wilden zij mij enkele honderden euro's laten bijbetalen, maar na mijn protest werd dat teruggebracht tot enkele tientjes. Vorige jaren had ik dezelfde ervaring met Oxxio, maar die compenseerde niets achteraf, ook daar kom ik nooit meer terug.

Om dit soort problemen te voorkomen en toch stroom te hebben als er besloten wordt bij overbezetting van het net alle toevoer van zonnepanelen stroom te blokkeren of zelfs tijdelijk particuliere huishoudens beperkt of geheel geen stroom te leveren” klopt geen hout van. 

Als je meent dat iets ingewikkeld (het Energie Management Systeem) niet klopt staat het slordig als je niet begrijpt dat omvormers uitvallen door een te hoog voltage als gevolg van productie door zonnepanelen. Moeten immers alle elektrische apparaten doorbranden als omvormers oneindig het voltage op kunnen voeren?

Jesper van Eigen Huis
Driepinter schreef:
Jesper van Eigen Huis schreef:

Topicstarter moet zijn tekst alsnog aan kunnen passen. Want van “vermoedelijk heeft Engie nogal eens de teruglevering geblokkeerd. In eerste instantie wilden zij mij enkele honderden euro's laten bijbetalen, maar na mijn protest werd dat teruggebracht tot enkele tientjes. Vorige jaren had ik dezelfde ervaring met Oxxio, maar die compenseerde niets achteraf, ook daar kom ik nooit meer terug.

Om dit soort problemen te voorkomen en toch stroom te hebben als er besloten wordt bij overbezetting van het net alle toevoer van zonnepanelen stroom te blokkeren of zelfs tijdelijk particuliere huishoudens beperkt of geheel geen stroom te leveren” klopt geen hout van. 

Als je meent dat iets ingewikkeld (het Energie Management Systeem) niet klopt staat het slordig als je niet begrijpt dat omvormers uitvallen door een te hoog voltage als gevolg van productie door zonnepanelen. Moeten immers alle elektrische apparaten doorbranden als omvormers oneindig het voltage op kunnen voeren?

Dank ​@Driepinter. Bij deze de tekst doorgehaald. Ik ga er vanuit dat ​@J.F.T.B het eens is met deze aanpassing. Zo niet, dan hoor ik het graag. Een goed weekend alvast!

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 7 februari 2025

@Jesper van Eigen Huis 

ik ben het er niet mee eens. Dat lijkt nergens op. Redigeer het anders alsvolgt:

Ik heb 22  AEG zonnepanelen van  330 watt op een schuin dak ZZW liggen.

Mijn jaarverbruik was het afgelopen jaar 5000kw en mijn opbrengst/teruglevering slechts 5500kw.  Omdat er problemen waren met de verwerking van de hoeveelheid kw teruglevering (naar mijn mening was de opbrengst hoeveelheid kw voor teruglevering aanmerkelijk hoger) zoek ik nu naar een noodoplossing in de vorm van een thuisbatterij uitrusting.

Tot nu toe lijkt mij dat wattsopjedak.nl een goede oplossing biedt, maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik ben 83 en begrijp dit allemaal niet meer zo goed. Daarom wil ik er graag commentaar op horen, liefst in Jip-en-Janneke-taal!

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1345 reacties
  • 8 februari 2025
J.F.T.B schreef:

@Jesper van Eigen Huis 

ik ben het er niet mee eens. Dat lijkt nergens op. Redigeer het anders alsvolgt:

Ik heb 22  AEG zonnepanelen van  330 watt op een schuin dak ZZW liggen.

Mijn jaarverbruik was het afgelopen jaar 5000kw en mijn opbrengst/teruglevering slechts 5500kw.  Omdat er problemen waren met de verwerking van de hoeveelheid kw teruglevering (naar mijn mening was de opbrengst hoeveelheid kw voor teruglevering aanmerkelijk hoger) zoek ik nu naar een noodoplossing in de vorm van een thuisbatterij uitrusting.

Tot nu toe lijkt mij dat wattsopjedak.nl een goede oplossing biedt, maar ik heb er totaal geen verstand van. Ik ben 83 en begrijp dit allemaal niet meer zo goed. Daarom wil ik er graag commentaar op horen, liefst in Jip-en-Janneke-taal!

Opbrengst en teruglevering is niet het zelfde. De teruglevering is de opbrengst minus direct eigen verbruik. Direct eigen verbruik wordt ook wel ‘verbruik voor de meter’ genoemd.

Dus misschien is de teruglevering zo laag omdat er een hoog direct verbruik is. Door in de zomer 's middags een warm water boiler op te warmen bijvoorbeeeld ? (Af)wasmachine? 

Het zijn kWh's (energie eenheid) en geen kW (vermogen).

Dus tekst : ?

‘Mijn jaarverbruik was het afgelopen jaar 5000 kWh en mijn teruglevering <s>opbrengst</s>  slechts 5500 kWh. Omdat er problemen <s>waren</s> zijn (want door een groeiend aantal huishoudens met zonnepanelen zal het stroomnet alleen maar voller worden) met de verwerking van de hoeveelheid kWh opbrengst (valt de omvormer uit dan is er op dat moment immers geen teruglevering) (naar mijn mening was de opbrengst hoeveelheid kWh teruglevering <b> anders</b> aanmerkelijk hoger) zoek ik nu naar een noodoplossing in de vorm van een thuisbatterij’.

In heel Nederland zijn de uurprijzen hetzelfde. Dus het Energie Management Systeem (althans de aansturing van de batterij door de energieleverancier die de batterij beheert) zou over heel Nederland hetzelfde moeten zijn.

U heeft 22 panelen à 330 Wpiek. Dus totaal 7.260 Wattpiek. Maar wat is het maximum vermogen van de omvormer? Vermogen omvormer is meestal lager dan de Wattpiek van de panelen. Zouden ze verspreid op oost west liggen dan kan je af met een kleinere en dus goedkopere omvormer. Voor die paar % extra opbrengst als de zon half juni bijna loodrecht aan de hemel staat (en het toevallig onbewolkt is) is een grote omvormer niet rendabel, laat staan verzwaring van het stroomnet.

De kabel tussen de omvormer naar de meterkast kan ook te licht zijn. Maar dat kan dan opgevangen worden door de thuisbatterij. Het afvlakken van de productie van de zonnepanelen (dus een deel op een later moment terugleveren) heet ook wel ‘peakshaving’. Dat peakshaven kan ook als de zonnepanelen oost west zouden liggen. Dus misschien had u een deel van de panelen op NNO (i.p.v. ZZW) moeten leggen (als ze dan niet te verticaal liggen want NNO heeft anders een zeer lage jaaropbrengst).

Als u een omvormer heeft met nog een display zou u de Vac moeten kunnen zien. Bij 253 Volt valt de omvormer, om veiligheidsredenen dus, automatisch uit.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 1225 reacties
  • 10 februari 2025

@J.F.T.B  Ik hoop dat de bovenstaande bijdrage van ​@Driepinter het e.e.a. iets duidelijker kan maken voor u.

Heel belangrijk: Teruglevering is nooit hetzelfde als opwek/opbrengst en altijd lager.

Teruglevering (slimme meter) =  Opwek/opbrengst (omvormer) - verbruik in huis vóór de meter

Het laatste kan (meestal) alleen berekend worden, dus

berekend! verbruik in huis = Opwek - teruglevering

Totaal verbruik = levering/afname (slimme meter) + berekend! verbruik in huis

P.S.: De grootste (energie)winst valt waarschijnlijk bij de warmtepomp c.q. de cv-installatie te behalen en niet met de thuisbatterij i.c.m. dynamische tarieven.

P.P.S: Wat heeft de thuisbatterijinstallatie tot nu toe eigenlijk opgeleverd?
Bijvoorbeeld via (laten) “handelen op de onbalansmarkt"?

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 14 februari 2025

@darkfiber 
ik ben niet van plan mijn levenswijze aan te passen aan apparatuur die ik in gebruik heb.
Voordeel behalen met de warmtepomp en de cv installatie, door die af te zetten op dure momenten en aan te zetten op goedkopere momenten begin ik niet aan. Als ik het warm wil hebben dan zet ik alles aan ook nog elektrische radiatoren omdat de warmtepomp niet optimaal werkt met de verkeerde radiatoren.
Wat de thuisbatterij werkelijk heeft opgeleverd weet ik niet, ik handel niet op de onbalansmarkt.
Ik zie wel dat het EMS verkoopt en inkoopt, maar ik erger mij ook groen en geel als ik zie dat groot wordt ingekocht op het duurste moment van de dag en groot wordt verkocht op het goedkoopste punt van de dag. Ook erger ik mij er aan dat de opbrengst van de zonnepanelen naar het net gaat in plaats van naar de accu. Ik heb geen idee of dat komt door een vaste instelling van het Victron systeem of door de onbekwaamheid van de administrator van wattopjedak.

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 14 februari 2025

@Driepinter 

Vermogen batterijen

• Totale vermogen batterijen (kW): 
    Multiplus 1-fase 3000 = 2,4kW
    Multiplus 3-fase 3000 = 7,2kW
    Multiplus 1-fase 5000 = 4kW
    Multiplus 3-fase 5000 = 12kW
  • Totale capaciteit batterijen (kWh): 25kWh

Omvormer

• Het omvormermerk: Victron Energy
  • Het omvormertype: Multiplus 5000
  • Het ac/uitgangsvermogen van de omvormer: 
    Multiplus 1-fase 3000 = 2,4kW
    Multiplus 3-fase 3000 = 7,2kW
    Multiplus 1-fase 5000 = 4kW
    Multiplus 3-fase 5000 = 12kW

Hier is nog geen rekening gehouden met de latere uitbreiding met een batterij met 5 kW

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1345 reacties
  • 14 februari 2025

@J.F.T.B Vermogen thuisbatterijen is gelijk aan het omvormervermogen van de zonnepanelen. Dat maximale vermogen halen die omvormers echter slechts een paar procent van de tijd. Het is ook niet voor niets dat het omvormervermogen in 99 % van de gevallen lager is dan het totale piekvermogen van de zonnepanelen. Bij mij 2200 Watt omvormer en 2430 Watt zonnepanelen. Waarom, omdat een opbrengst boven de 2200 Watt maar een paar uren zijn. Een grotere omvormer is dus niet rendabel. En dan zou een even groot piekvermogen van de batterijen dan de omvormers wel rendabel zijn?

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 1225 reacties
  • 14 februari 2025

@J.F.T.B Ik moet wel toegeven dat de apparatuur die ik gebruik een bepaalde invloed op mijn levenswijze heeft. Kan volgens mij ook niet anders, maar ik ben ook nog wat jonger.

Sinds kort ook een warmtepomp hier en ik heb gelukkig geen problemen (toeval?) met het verwarmen. Wij stoken tot maximaal 20 - 20,5 °C. De verbruikskosten lijken me tot nu toe redelijk laag. Maar dat is een ander verhaal.

Mijn opwek ligt tussen de 5500 en 6000 kWh per jaar afhankelijk van de zon.
Netto afname op jaarbasis (saldo) is ongeveer 500 kWh (geschat - de warmtepomp is er pas twee maanden) - afname en injectie weet ik nog niet exact (draaischijfmeter hier). Ik heb wel aparte meters aangeschaft  - meten is weten.

U begrijpt vermoedelijk dat tot de komst van een slimme meter een contract met dynamische tarieven niet mogelijk is. Maar tot afschaffen van de salderingsregeling en de verplichte slimme meter blijf ik automatisch salderen en heb geen last van terugleverkosten.

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 14 februari 2025

@darkfiber  ik moet toegeven dat onze leeftijden, 83 en 76 jaar, een belangrijke rol spelen bij onze warmtebehoefte. De thermostaat staat 's nachts op 20,5 Celsius en overdag op 23 Celsius, bovendien staat er op de etage overloop (toilet, wasmachine, droger, warmtepomp binnen unit) een 2000 watt elektrische radiator permanent op een thermostaat stand 1,5 omdat daar geen radiator aanwezig is.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1345 reacties
  • 15 februari 2025

@J.F.T.B Jammer van die 2000 Watt elektrische radiator dat er geen cv-radiator geplaatst kan worden terwijl daar juist de binnenunit van de warmtepomp staat. Of een lus (cv-water) onder de vloer? 

En betreffende het toilet. Een 16 Volts verwarmde WC-bril? OLYDON Verwarming voor wc-bril, waterdicht, verwarmde toiletbril, universeel, geschikt voor de meeste soorten wc-brillen, van AC 100-240 V naar DC 16 V : Amazon.nl: Klussen & gereedschap

J.F.T.B
  • Auteur
  • Actieve deelnemer
  • 31 reacties
  • 15 februari 2025

@Driepinter 

De Vaillant Unitower heeft een eigen bescherming tegen vorst. De elektrische radiator staat daar om de waterleidingen van toilet en wasmachine vorstvrij te houden en daarbij helpt een verwarmde wc bril niet. De houten vloer is niet geschikt om daar een lus met cv water onder te leggen.

Er kan wel een op de Unitower aangesloten radiator naast de Unitower gezet worden, maar dat is even langere termijn werk als we de gehele verwarmingssituatie gaan upgraden.

Reageer