Skip to main content

Kan Cindy Kremer uitleggen dat TL-kosten komt omdat 'het net het niet aan kan' ?

• December 5, 2025
  • 5 reacties
  • 36 Bekeken

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4

Ik vind het slordig staan dat je paniek zaait over afschaffing van de salderingsregeling terwijl je er geen verstand van hebt. Dus kan Cindy Kremer uitleggen dat ‘de terugleverkosten steeds hoger worden omdat het net het niet aan kan'. Verder wil ik graag uitleg wat het probleem is dat de terugleververgoeding lager wordt dan wanneer je die zelfde kWh's moet kopen? 

Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?

En natuurlijk zegt het feit dat twee piekkleine energieleveranciers netto terugleverkosten rekenen niets want de grote energieleveranciers rekenen na 1-1-2027 nog altijd een kwart cent netto terugleververgoeding.

En ook moeilijk. Het verschil tussen terug geleverde opbrengst van je zonnepanelen en de totale opbrengst van je zonnepanelen (dus inclusief het eigen verbruik).

5 reacties

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • December 5, 2025

ik heb dit ook gekeken met stijgende verbazing en ben ook benieuwd naar de algemene uitleg en niet die van 2 excessen doortrekken naar alles en iedereen

Polvo55
  • Gevorderde
  • December 5, 2025

ik heb dit ook gekeken met stijgende verbazing en ben ook benieuwd naar de algemene uitleg en niet die van 2 excessen doortrekken naar alles en iedereen

Twee excessen?
Lijkt mij in geval van een verduurzaamt huis zoals in het filmpje een normale berekening.
Ik gebruik een in mijn ogen normale hoeveelheid stroom van 3000 kWh per jaar, door de warmtepomp is dat 6000 geworden, die vraagt ook 3000 kWh per jaar.

Ik laat de thuis batterij even buiten beschouwing want die maakt het niet goedkoper.
Ik wek ook 6000 op, gebruik een derde zelf dus wordt er nog 4000 terug geleverd en heb ik nog 4000 van het net nodig.
4000 x 0,25 cent is 1000 euro, dit gaat het mij meer kosten.
De thuis batterij reduceert dat mogelijk met 1000 kWh, is nog afwachten, de kosten zouden dan met 3000 x 0,25 = 750 euro oplopen.
Maar die thuisbatterij is niet gratis en in met 250 euro voordeel per jaar verdien ik die niet binnen de levensduur terug.

Die kwart cent per kWh levert nog 10 euro op bij 4000 kWh, dat is te verwaarlozen.

Bij mensen met zonnepanelen gaat het gemiddeld 300 euro per jaar kostten, bij mensen die al volledig verduurzaamt hebben en van het gas af zijn dus meer dan 3 keer zo veel.
Dus ja, hoe meer mensen verduurzaamt hebben hoe meer het hun kost

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • December 6, 2025

ik doelde op de 2 piepkleine leveranciers, zoals aangehaald door driepinter in zijn verhaal.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • December 6, 2025

ik doelde op de 2 piepkleine leveranciers, zoals aangehaald door driepinter in zijn verhaal.

Innova (en dochter Gewoon Energie) en Mega zijn zeer kleine leveranciers. Dus laat staan onder de verbruikers met zonnepanelen en zeker nadat ze per 1-1-2027  5,6 cent netto terugleverkosten gaan rekenen.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • December 6, 2025

Twee excessen?
Lijkt mij in geval van een verduurzaamt huis zoals in het filmpje een normale berekening.
Ik gebruik een in mijn ogen normale hoeveelheid stroom van 3000 kWh per jaar, door de warmtepomp is dat 6000 geworden, die vraagt ook 3000 kWh per jaar.

Ik laat de thuis batterij even buiten beschouwing want die maakt het niet goedkoper.
Ik wek ook 6000 op, gebruik een derde zelf dus wordt er nog 4000 terug geleverd en heb ik nog 4000 van het net nodig.
4000 x 0,25 cent is 1000 euro, dit gaat het mij meer kosten.
De thuis batterij reduceert dat mogelijk met 1000 kWh, is nog afwachten, de kosten zouden dan met 3000 x 0,25 = 750 euro oplopen.
Maar die thuisbatterij is niet gratis en in met 250 euro voordeel per jaar verdien ik die niet binnen de levensduur terug.

Die kwart cent per kWh levert nog 10 euro op bij 4000 kWh, dat is te verwaarlozen.

Bij mensen met zonnepanelen gaat het gemiddeld 300 euro per jaar kostten, bij mensen die al volledig verduurzaamt hebben en van het gas af zijn dus meer dan 3 keer zo veel.
Dus ja, hoe meer mensen verduurzaamt hebben hoe meer het hun kost

Het kost u niets. U heeft alleen een lagere opbrengst, na afschaffing van de tijdelijke stimuleringssubsidie.

2000 kWh direct verbruik blijft een besparing van 2000 x  € 0,25 = € 500,-

4000 kWh teruglevering is 4000 x € 0,0025 = € 10,-.

3000 kwh verbruik voor de warmtepomp is bij een COP van 4 een besparing van 12000 kWh. 9 kWh per m3 gas. Dus een besparing van 12000 / 9 = 1333 m3 aardgas à € 1,30 = € 1733,- aan aardgas.

3000 kWh x € 0,25 = € 750,-  (minus het direct verbruik door de warmtepomp)

Besparing is € 1733 - € 750,- = € 983,-

En van het gas af is ook nog eens een besparing aan netkosten aardgas en onderhoud cv ketel van € 500,- 

Totaal besparing door zonnepanelen en warmte pomp is dus 500 + 10 + 983 + 500 = € 1993,- per jaar.