Wij zijn misleid door Zonneplan. Ze boden in Maastricht Thuisbatterijen aan. Meermaals communiceerden ze dat deze "actie" liep tot 5 september 2024. Om vervolgens op 11 september de prijs van de door ons aangeschafte thuisbatterij met EUR 700 te verlagen. Onze Thuisbatterij werd 23 augustus geïnstalleerd. We hadden daarna nog 14 dagen bedenktijd. Maar uiteraard werden we niet geïnformeerd over de prijsverlaging. Op 16 september kwamen we er zelf achter en "dus" doet Zonneplan niets voor ons.
Qua rendement ziet het er tot nu toe goed uit: maar als Zonneplan zo haar klanten misleid moet ik iedereen aanraden om met hen zaken te doen.
“Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.” Dat zou iedereen moeten snappen. Maar de huidige energiemarkt kent veel onbalans. Natuurlijk probeert Tennet de onbalans -problemen te verminderen. Maar zo lang het soms (niet) waait en de zon soms (niet) schijnt; zolang 10.000 groot-gebuikers niet kunnen worden aangesloten vanwege tekort aan capaciteit; zo lang het verbruik van 18 miljoen Nederlanders niet op de Kilowat te voorspellen is; zo lang zal er onbalans zijn op het net. Of dat voldoende is om de thuisbatterij terug te verdienen voordat deze versleten is dat zal de toekomst leren. Goed nieuws in dezen: als er nauwelijks onbalans is is de batterij nauwelijks actief en wordt de levensduur dus langer.
“Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.” Dat zou iedereen moeten snappen. Maar de huidige energiemarkt kent veel onbalans. Natuurlijk probeert Tennet de onbalans -problemen te verminderen. Maar zo lang het soms (niet) waait en de zon soms (niet) schijnt; zolang 10.000 groot-gebuikers niet kunnen worden aangesloten vanwege tekort aan capaciteit; zo lang het verbruik van 18 miljoen Nederlanders niet op de Kilowat te voorspellen is; zo lang zal er onbalans zijn op het net. Of dat voldoende is om de thuisbatterij terug te verdienen voordat deze versleten is dat zal de toekomst leren. Goed nieuws in dezen: als er nauwelijks onbalans is is de batterij nauwelijks actief en wordt de levensduur dus langer.
Klinkt toch wel een beetje als profiteren van de misére van anderen.
Een langere levensduur met geen opbrengst kan nooit een doel op zich zijn.
Volgens mij is helpen de onbalans op te lossen precies het tegengestelde van profiteren van de misére van anderen. Het lost de onbalans op dus het lost de misére van ons allemaal (deels) op.
Volgens mij is helpen de onbalans op te lossen precies het tegengestelde van profiteren van de misére van anderen. Het lost de onbalans op dus het lost de misére van ons allemaal (deels) op.
Ik lees bij Tennet iets heel anders: Het lost blijkbaar helemaal niets op, integendeel
<quote>
Netbeheerder TenneT heeft maatregelen moeten nemen om het landelijke elektriciteitsnet in balans te houden. Oorzaak: de komst van partijen die snel reageren op prijsprikkels op de zogeheten onbalansmarkt, zoals met slimme thuisbatterijen. De verwachting is dat het steeds lastiger wordt om via deze route snel geld te verdienen.
Het klinkt mooi: geld verdienen met een slimme thuisbatterij door razendsnel te laden en ontladen. Het leidt echter tot kopzorgen bij TenneT, omdat dit snelle reageren negatieve gevolgen heeft voor de balanskwaliteit van het elektriciteitsnet.
TenneT is klaar met dit soort praktijken. De netbeheerder ziet al 'geruime tijd' ongewenste schommelingen in de 'nationale vermogensonbalans', en riep eerder al op om met minder vermogen af te nemen of terug te leveren. Dit leverde te weinig op. "We hebben gemerkt dat sommige aanbieders niet naar die instructie luisteren", zegt woordvoerder Jorrit de Jong van TenneT.
"De hoeveelheid elektriciteit in deze markt is maar heel klein", voegt Anton Tijdink, expert elektriciteitsmarkten bij TenneT, nog toe. "Daarom maak ik mij wel zorgen om de verhalen dat je met thuisbatterijen hier veel geld mee kunt verdienen. Wie geld wil verdienen met het slim inkopen en verkopen van elektriciteit, moet het verhelpen van onbalans zien als de kers op de taart. Onbalans is niet de taart zelf."
<unquote>
Tennet moet uiteraard vooral zorgen dat haar eigen afspraken passend zijn. Als wij stroom leveren of afnemen op verzoek van Tennet en dat zorgt voor problemen dan heeft Tennet haar zaakjes niet op orde. Tennet moet vooral zichzelf verwijten maken en niet de accu-eigenaren die reageren op de verzoeken van Tennet.
Als jij aan al je buren vraagt voor een emmer water dan moet je niet raar opkijken als je meer water krijgt dan je had gewild. Dan moet jij jouw vraag duidelijker stellen,
onbalans het verschil tussen voorspellen van verbruik/opbrengst en de daadwerkelijke realisatie ervan, een papieren tijger dus met technische gevolgen. Heeft niks te maken met handelen met energie.
Helemaal mee eens. Het heeft niets te maken met handelen in energie. De eigenaren van de accu's zijn bezig om de onbalans deels op te lossen. En ze hopen uiteraard t.z.t. hun investering terug te “verdienen”.
Helemaal mee eens. Het heeft niets te maken met handelen in energie. De eigenaren van de accu's zijn bezig om de onbalans deels op te lossen. En ze hopen uiteraard t.z.t. hun investering terug te “verdienen”.
Ik zal nog een laatste reactie geven; hopenlijk is het dan duidelijker.
Tennet heeft onbalans.
Tennet heeft soms stroom tekort en soms stroom over.
Tennet bepaalt de regels van het systeem om dit (deels) op te lossen.
Tennet is niet tevreden over de gevolgen van de huidige spelregels.
Tennet pastte dus recent de regels aan.
Tennet zal de regels zo lang blijven aanpassen totdat het systeem naar de tevredenheid van Tennet werkt.
Tennet is in dezen dus allebepalend. Waarom leg jij dan een soort “SCHULD” neer bij derden die maar te accepteren hebben welke spelregels Tennet kiest?
als ik verantwoordelijk zou zijn voor energienetwerken op het hoogste niveau, zou ik toch ook echt invloed willen hebben op die verantwoordelijkheid. Dat doet toch elk bedrijf?!
Helemaal mee eens. Tennet heeft terecht alle touwtjes in handen. Maar ik schrijf dit omdat ik mij afvraag waarom mensen met een thuisaccu de “schuld” krijgen van ontstane problemen. Als Tennet alles in de hand heeft kunnen ze de spelregels toch aanpassen?! Maar wij als accu-bezitters kunnen dat niet. Dus als er iets van "schuld” zou zijn dan ligt dat bij Tennet.
Helemaal mee eens. Tennet heeft terecht alle touwtjes in handen. Maar ik schrijf dit omdat ik mij afvraag waarom mensen met een thuisaccu de “schuld” krijgen van ontstane problemen. Als Tennet alles in de hand heeft kunnen ze de spelregels toch aanpassen?! Maar wij als accu-bezitters kunnen dat niet. Dus als er iets van "schuld” zou zijn dan ligt dat bij Tennet.
De thuis accu krijgt niet de schuld, het o.a. door zonneplan gestuurde handelen krijgt de schuld. Het schoksgewijs aan en uit zetten van massa's accu's door b.v. zonneplan zorgt voor instabiliteit van het net en lost dus niks op, in tegendeel het creëert weer nieuwe problemen. Gebruik de accu alleen voor zonnestroom voor eigen gebruik, dan is niks aan de hand.
precies, de Zonneplannen van deze wereld veroozaken de problemen bij Tennet, en daar grijpt Tennet op in, terecht. En de thuisbatterij eigenaar die dacht binnen 6 jaar z’n investering terug te kunnen verdienen is de pineut. Had je natuurlijk kunnen zien aankomen, maar ja, geld verdienen maakt ons blind
Hier wordt uitgelegd hoe de balancering werkt. De Zonneplannen kunnen willen wat ze willen maar Tennet maakt terecht haar eigen keuzes. Als de Zonneplannen zich terugtrekken heeft Tennet een GOEDKOPE partner minder dus dat is het laatste wat Tennet wil.
Het laatste wat Tennet wil is dat het net op zijn rug gaat door netbelastingsschokken, de kosten en gevolgen daarvan zou niet te overzien zijn. Als dat gevaar dreigt, en daar lijkt het wel op, spelen de belangen van zonneplannen geen enkele rol meer.
@J.J.E.H Dus de balansmarkt is een markt met een hoog gehalte aan sterk speculatieve transacties.
Voor ons de eenvoudige energiegebruikers is de energie markt er een van brood, water en warmte, dus primaire levensbehoeften. Als de beschikbaarheid daarvan door speculatieve risico's in het gedrang komt zijn we op de verkeerde weg, De speculanten kunnen wat mij betreft met hun risico's helemaal achteraan aansluiten.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.