Skip to main content

Sinds 23 augustus een Bliq 25 kwh met 8 kwh omvormer geplaatst. (aanschaf 10,000 euro) Vanaf 1 oktober handelen op de onbelans markt, via frank energie

Daarnaast 39 panelen en een hybride warmtepomp van 7 kwh, met backup van electrische cv

Geen gas aansluiting, tot op heden geen energie rekening, maar terug gave van plus minus 300 a 450 euro per jaar, dankzij de compensatie regeling.

Ter lering en of vermaak zal ik per maand kosten en of opbrengst doorgeven

EmielS

>>>Er moet helemaal geen balans gevonden worden, Tennet moet het net gewoon stabiel houden<«

Er is natuurlijk altijd onbalans niemand is in staat accuraat de zon, wind en gebruik van te voren precies te bepalen, dus (thuis)batterijen zijn absoluut noodzakelijk als we af willen van fossiele brandstoffen.

De modus is natuurlijk voor verbetering vatbaar, naar er is uiteraard niets op tegen dat als je investeert je betaald wordt voor je investering en risico dat je neemt!!

EmielS

>>>Er moet helemaal geen balans gevonden worden, Tennet moet het net gewoon stabiel houden<«

Er is natuurlijk altijd onbalans niemand is in staat accuraat de zon, wind en gebruik van te voren precies te bepalen, dus (thuis)batterijen zijn absoluut noodzakelijk als we af willen van fossiele brandstoffen.

De modus is natuurlijk voor verbetering vatbaar, naar er is uiteraard niets op tegen dat als je investeert je betaald wordt voor je investering en risico dat je neemt!!

Dat van die onvoorspelbare zon en wind is al jaren, en ook zonder thuisbatterij kon Tennet dat prima regelen. Nu is het handelen gewoon een verdienmodel, niks meer en niks minder. Laten we gewoon investeren in wijk/dorp/stad batterijen en de boel niet proberen te redden met inefficiente thuisbatterijen, waarvan we de milieu impact (over een aantal jaar) nog niet eens aangestipt hebben. 

Helaas is korte termijn geld verdienen nog altijd hipper dan lange termijn slimme dingen doen.

Ik denk dat beide foto's aantonen dat je argument misschien toch wat kort door de bocht is.....ik lever ongeveer 40 kWH aan het net, gedurende 2 piek momenten

EmielS

Nee, want dan staat verdienmodel voorop. Beter is dat netwerkbedrijf daarin de investeringen doet. Die kan dat goedkoper en dat is in ieders belang. Prima dat ze nu de regels wat strakker maken.

Buurtaccu's en thuisaccu’s zijn niet de oplossing. Niet duurzaam. Beter is het afschalen van windmolens of in de toekomst de overtollige stroom verwerken naar H2.

Ik denk dat iedereen in dit soort  discussies wat meer oog zou moeten hebben voor 2 aspecten die vaak onbenoemd blijven.

1. De gevolgen en kosten van het transport van elektriciteit t.g.v. het willen “verdienen aan laden/ontladen met een thuis accu. Hoe dan ook de netbelasting neemt alleen maar toe en ook de transportverliezen.
  2. Het verlies van energie door rendementsbeperkingen van accu's. Vergeet niet dat elke laad/ontlaad cyclus tevens AC/DC conversies betekent en dat je maar zo 15% zelf verliest. De hebberigheid om dan zelfs pieken en  dalen in prijzen te volgen en 2 cycli per dag te draaien maakt het ook voor levensduur van de accu niet veel beter.

Het 2de punt zijn echt kosten die je zelf voor je kiezen krijgt maar lang niet alle management systemen maken deze verliezen inzichtelijk. Het zijn systeemkosten die worden verstopt in je eigen huishoudelijk energie verbruik

Ik probeer mijn accu inzet zoveel mogelijk te beperken tot het uitgesteld gebruik van zelfopgewekte PV energie, “peakshaving” en als noodstroomvoorziening bij netuitval.

EmielS

Laten we gewoon investeren in wijk/dorp/stad batterijen en de boel niet proberen te redden met inefficiente thuisbatterijen,

Voorlopig moet er nog energiebelasting betaald worden als je een batterij oplaadt uit het net. Dat geldt helaas ook voor buurtbatterijen.

Ik probeer mijn accu inzet zoveel mogelijk te beperken tot het uitgesteld gebruik van zelfopgewekte PV energie, “peakshaving” en als noodstroomvoorziening bij netuitval.

@jvdleeuw 
Even op dat laatste inhaken, heb je een accu waarmee je het hele huis van stroom kan voorzien?
​​​​​​​Dat zou voor mij een complete verbouwing van de meterkast gaan betekenen want je hebt een kast nodig die het net afkoppelt bij netuitval.

De eerder genoemde stopcontact accu's hebben wel een ups uitgang, maar daarmee kun je maar op beperkte schaal apparatuur onder spanning houden.

Ik zou b.v. het wifi/internet modem en computer onder spanning kunnen houden, dat heb ik altijd communicatie naar buiten, tenzij de kabel of glasvezel kasten buiten ook zonder spanning komen te zitten.

@jvdleeuw 
Even op dat laatste inhaken, heb je een accu waarmee je het hele huis van stroom kan voorzien?
​​​​​​​Dat zou voor mij een complete verbouwing van de meterkast gaan betekenen want je hebt een kast nodig die het net afkoppelt bij netuitval.

De eerder genoemde stopcontact accu's hebben wel een ups uitgang, maar daarmee kun je maar op beperkte schaal apparatuur onder spanning houden.

Ik zou b.v. het wifi/internet modem en computer onder spanning kunnen houden, dat heb ik altijd communicatie naar buiten, tenzij de kabel of glasvezel kasten buiten ook zonder spanning komen te zitten.

Het begrip meterkast gebruik ik liever niet (“hok met rotzooi die er niet hoort”)

Je hebt helemaal gelijk met het opnieuw moeten inrichten van je elektrische installatie.  De investering in alleen een kale accu levert je niets op. Als je het met “stopcontact accu's” denkt te kunnen redden levert het alleen maar extra gevaar op; onverantwoord en zou onmiddellijk verboden moeten worden. De term “thuisaccu” is eigenlijk al misleidend en nodigt uit tot gevaarlijke keuzes.

Mijn huisinstallatie heeft een geïntegreerde noodstroom voorziening die netjes aan de geldende installatie eisen voldoet. Het kritische deel van de huisinstallatie is gescheiden van het publieke net en wordt direct uit de accu gevoed.

De kern is een goed ingericht energie management systeem (EMS). Dit is hoofdzakelijk software, kosten zitten met name in de hardware componenten en die  zijn allemaal redelijk vergelijkbaar.

Reageer