Skip to main content

nieuwe gebruiker thuis batterij

  • 6 September 2024
  • 6 reacties
  • 347 Bekeken

Sinds 23 augustus een Bliq 25 kwh met 8 kwh omvormer geplaatst. (aanschaf 10,000 euro) Vanaf 1 oktober handelen op de onbelans markt, via frank energie

Daarnaast 39 panelen en een hybride warmtepomp van 7 kwh, met backup van electrische cv

Geen gas aansluiting, tot op heden geen energie rekening, maar terug gave van plus minus 300 a 450 euro per jaar, dankzij de compensatie regeling.

Ter lering en of vermaak zal ik per maand kosten en of opbrengst doorgeven

@P.J.B  Je hebt dus een 25 kWh bliq en een 8 kW inverter, verder 39 panelen met xxx Wp op zuid? hellingshoek? Zonneplan doet het met een 20 kWh accu en een passende omvormer.

Onder de 20 kWh wordt handelen op de onbalansmarkt snel oninteressant, maar om de accu snel te vullen heb je wat laadcapaciteit nodig (en een aantal zonnepanelen).

Een eigen topic lijkt me voorlopig trouwens wat overdreven.

De hybride wp is doet waarschijnlijk max. 7 kW vermogen (zonder h).
Backup: elektrische cv? Of bedoel je de gebruikelijke BackUp Heater (BUH)?


hi Darkfiber, 

van de 39 liggen er 27 op zuid oost en 12 op zuid west, achteraf had ik eigenlijk 12 panelen op noord oost moeten liggen om meer ochtend zon te pakken.

Hellingshoek geen idee, dat heeft het installatie bedrijf beslist 13 WP totaal.

Zonneplan daar heb ik in eerste instantie naar gekeken, maar ik wil onafhankelijk zijn en mijn batterij gebruiken bij elke leverancier die onbalans handelen aan bied. Met de Nexus van Zonneplan, kan je alleen terecht bij Zonneplan.

Daarnaast wilde ik minimaal 25 kWh batterij, daarnaast was de garantie periode langer dan bij Zonneplan

De reden voor een eigen topic was mijn maandelijkse rapportages vanuit de praktijk bij mij, maar mocht daar geen interesse in zijn, dan houd ik er snel mee op.

Met de elektrische cv bedoel ik de elektrische cv, achteraf hadden wij deze misschien niet nodig gehad, maar mochten we ooit weer 20 graden onder nul krijgen…..

 


@P.J.B Ik weet van een Zonneplan installatie (20 kWh accu) welke sinds begin mei of juni volgens Powerplay ca. € 1100 heeft “opgeleverd”. Ik kan dit niet onafhankelijk checken en de basis van de berekeningen ken ik niet. - Waarschijnlijk is de Nexus goedkoper dan de bliq.

Kan het bijna niet geloven - een elektrische! cv-ketel - hoeveel kW?

P.S.: Je bedoelt 13 kWp - zo'n installatie kan je natuurlijk niet overall kwijt.

De hellingshoek is meestal door het gebouw gegeven (kan je opzoeken).
Als je de opwek wil simuleren: pvcalc en pvgis


Hi, ben benieuwd hoe dit plaatje er in de winter uitziet, weinig zon en veel stroom gebruik.

Klinkt goed op jaar basis denk wel als men dit op grote schaal gaat doen dat de pieken verdwijnen en daarmee ook de handel…


@P.J.B Ik weet van een Zonneplan installatie (20 kWh accu) welke sinds begin mei of juni volgens Powerplay ca. € 1100 heeft “opgeleverd”. Ik kan dit niet onafhankelijk checken en de basis van de berekeningen ken ik niet. - Waarschijnlijk is de Nexus goedkoper dan de bliq.

Kan het bijna niet geloven - een elektrische! cv-ketel - hoeveel kW?

P.S.: Je bedoelt 13 kWp - zo'n installatie kan je natuurlijk niet overall kwijt.

De hellingshoek is meestal door het gebouw gegeven (kan je opzoeken).
Als je de opwek wil simuleren: pvcalc en pvgis

9.1 kw, maar nogmaals ik denk achteraf dat dit overbodig was, hij staat trouwens in principe uit, de hybride kan het makkelijk aan, en ik wil niet dat de CV onverwachts mee verwarmt want dan slaan de kWh echt om je oren.

Wij hebben trouwens een vrij groot plat dak, maar met 39 panelen ligt het bomvol. 


Hi, ben benieuwd hoe dit plaatje er in de winter uitziet, weinig zon en veel stroom gebruik.

Klinkt goed op jaar basis denk wel als men dit op grote schaal gaat doen dat de pieken verdwijnen en daarmee ook de handel…

Ik hoop het geld van de batterij (grotendeels) terug verdient te hebben voordat de pieken/handel verdwijnen.

Het probleem is wel dat de onbelans markt je batterij overneemt, dus je kan niet een gedeelte van de batterij afbakenen voor je zonnepanelen en eigen gebruik. Er schijnt hier wel aan gewerkt te worden bij Frank Energie. Een alternatief zou zijn een batterij er naast van 10 kwh voor eigen gebruik, maar ik ben bang dat dat een echtelijke ruzie op gaat leveren….


Reageer