Skip to main content

ik twijfel sterk of een batterij een oplossing is voor het probleem van het afschaffen van de salderingsregeling. in de zomer lever ik nu per saldo veel terug aan het net en in de winter kom ik opbrengst van de panelen te kort. Dan heb ik toch heel veel batterijen nodig om te voorzien in mijn winterbehoefte …. of zie ik het niet goed?

Het opvangen van een wegvallende salderingsregeling staat daar gewoon niet bij.

Dit topic Nut van thuisbatterij begint toch met: “ik twijfel sterk of een batterij een oplossing is voor het probleem van het afschaffen van de salderingsregeling.” ?

Ik ben het helemaal met je eens dat een thuisbatterij een middel is om het moment van gebruik te ontkoppelen van het moment van opwekking. In mijn situatie is er maar een kleintje nodig om het steady gebruik te dekken, terwijl de piekvermogens gewoon uit het net blijven komen.

Ik heb met mijn bestanden met verbruikshistorie, en op grond daarvan een schatting van het aantal uren dat de extra te realiseren panelen met micro-omvormers elektriciteit opwekken, berekend dat ik ze in ca. 4,5 jaar terugverdien met het huidige tarief van ca. 0,30 per kWh. Ik lees her en der dat het terugverdienen van een thuisaccu langer duurt dan de technische levensduur ervan.

.. en vermeerdert alleen  maar de overschotten.” Juist niet als extra panelen gepaard gaan met systemen die voorkomen dat er aan het net geleverd wordt zoals een powerdiverter met warmwatervat, wellicht een kleine accu en een ‘dimmer’ op de zonnepanelen.


@RobertS Normaal brachten zonnepanelen à 4000 Watt à € 4000,-  4000 kWh op. Dat kon je salderen en brachten per kWh dus € 0,30 op.

Zoals u het wil gaan doen met extra zonnepanelen leveren ze misschien maar 400 kWh op, à € 0,30 per kWh. Waarschijnlijk dat je dan geen nieuwe omvormer à € 800 nodig hebt. Dus die extra panelen gaan u, met installatie, € 3200,-

Dan weet u wel hoe vergeleken met de oude panelen en situatie de terugverdientijd wordt.


Er zal eerst bepaald moeten worden wat het probleem is dat ontstaat bij het afschaffen van de salderings regeling om iets te kunnen zeggen of een thuisaccu daarbij gaat helpen.

Ik gok van niet :)

De vraag is dan waarschijnlijk wat het verbruik is in de zomer dat buiten de normale productie tijd van de zonnepanelen valt. Je hebt alleen iets aan een accu die dat verbruik afdekt, anders zit de accu constant vol met zonnestroom die niet gebruikt wordt.
Stel je gebruikt in de zomer 2kWu per dag op momenten dat de panelen niet produceren, maar je hebt een accu van 10kWu, dan blijft 8kWu constant gevuld en wordt niets mee gedaan.
(is natuurlijk allemaal wat complexer in de realiteit)

En wat het gemiddeld dagelijks verbruik in de winter vs de gemiddelde opwek is.
Mijn opwek in dec-feb is ca 187kWu dus ca 2kWu/dag
haalt het bij lange na niet bij het verbruik van ca 2500kWu dus ca 28kWu/dag

Anne.


Reageer