ik twijfel sterk of een batterij een oplossing is voor het probleem van het afschaffen van de salderingsregeling. in de zomer lever ik nu per saldo veel terug aan het net en in de winter kom ik opbrengst van de panelen te kort. Dan heb ik toch heel veel batterijen nodig om te voorzien in mijn winterbehoefte …. of zie ik het niet goed?
“Het opvangen van een wegvallende salderingsregeling staat daar gewoon niet bij.”
Dit topic Nut van thuisbatterij begint toch met: “ik twijfel sterk of een batterij een oplossing is voor het probleem van het afschaffen van de salderingsregeling.” ?
Ik ben het helemaal met je eens dat een thuisbatterij een middel is om het moment van gebruik te ontkoppelen van het moment van opwekking. In mijn situatie is er maar een kleintje nodig om het steady gebruik te dekken, terwijl de piekvermogens gewoon uit het net blijven komen.
Ik heb met mijn bestanden met verbruikshistorie, en op grond daarvan een schatting van het aantal uren dat de extra te realiseren panelen met micro-omvormers elektriciteit opwekken, berekend dat ik ze in ca. 4,5 jaar terugverdien met het huidige tarief van ca. 0,30 per kWh. Ik lees her en der dat het terugverdienen van een thuisaccu langer duurt dan de technische levensduur ervan.
“.. en vermeerdert alleen maar de overschotten.” Juist niet als extra panelen gepaard gaan met systemen die voorkomen dat er aan het net geleverd wordt zoals een powerdiverter met warmwatervat, wellicht een kleine accu en een ‘dimmer’ op de zonnepanelen.
Zoals u het wil gaan doen met extra zonnepanelen leveren ze misschien maar 400 kWh op, à € 0,30 per kWh. Waarschijnlijk dat je dan geen nieuwe omvormer à € 800 nodig hebt. Dus die extra panelen gaan u, met installatie, € 3200,-
Dan weet u wel hoe vergeleken met de oude panelen en situatie de terugverdientijd wordt.
Er zal eerst bepaald moeten worden wat het probleem is dat ontstaat bij het afschaffen van de salderings regeling om iets te kunnen zeggen of een thuisaccu daarbij gaat helpen.
Ik gok van niet :)
De vraag is dan waarschijnlijk wat het verbruik is in de zomer dat buiten de normale productie tijd van de zonnepanelen valt. Je hebt alleen iets aan een accu die dat verbruik afdekt, anders zit de accu constant vol met zonnestroom die niet gebruikt wordt.
Stel je gebruikt in de zomer 2kWu per dag op momenten dat de panelen niet produceren, maar je hebt een accu van 10kWu, dan blijft 8kWu constant gevuld en wordt niets mee gedaan.
(is natuurlijk allemaal wat complexer in de realiteit)
En wat het gemiddeld dagelijks verbruik in de winter vs de gemiddelde opwek is.
Mijn opwek in dec-feb is ca 187kWu dus ca 2kWu/dag
haalt het bij lange na niet bij het verbruik van ca 2500kWu dus ca 28kWu/dag
Anne.
Ik wilde uitrekenen of ik met enkel een accu inzetten voor laden tijdens zonne uren en ontladen 's-avonds en s'-nacht deze binnen de garantietermijn/ lifecycle zou kunnen terugverdienen. Misschien zijn niet alle variabelen goed gekozen?
opmerkingen zijn denk ik
- haal je 250 dagen om de accu te laden (voldoende zonne energie)?
- klopt de kwh prijs? ik denk voorzichtig geschat
Je zou natuurlijk eenvoudig de berekening met ander variabelen kunnen 'voeden’. Ik wilde inzicht in de terugverdientijd en keuze afwegingen tussen plug and play thuisbatterijen waar er vast nog meer van zijn. Tot aanschaf hou ik me aanbevolen en hoop ik op verder prijsdalingen:-)
Ik wilde uitrekenen of ik met enkel een accu inzetten voor laden tijdens zonne uren en ontladen 's-avonds en s'-nacht deze binnen de garantietermijn/ lifecycle zou kunnen terugverdienen. Misschien zijn niet alle variabelen goed gekozen?
Dat zijn dan alleen de accu's, maar er komt aan omvormer en andere elektronica nog wel iets meer bij kijken.
Dan wordt de terug verdientijd ook een stuk langer.
Voor een 5kW installatie moet je al gauw op het dubbele rekenen dan wat jij hebt berekend.
Ik zou met 5kW in de zomer praktisch net vrij kunnen zijn, met 10kW ook een grootdeel van de lente en herfst erbij.
Maar in de winter heb ik niks aan een accu, ik leverde afgelopen december 2kWh terug over de hele maand, terwijl ik de accu met zonnestroom zou moeten vullen.
Dat klopt niet
Bij stekker zonnepanelen mag dat zeker niet, er staat mij iets bij dat die maximaal 600 W mogen leveren op een stopcontact.
Meer mag op een wasmachine stopcontact omdat die een eigen automaat heeft en verder geen aftakkingen.
Maar dan moet er nog wel een PV verdeler tussen.
Aan beide voldoet deze accu niet.
Maar het is wel een interessant concept en inderdaad een stuk goedkoper.
Ik vraag me wel af hoeveel vermogen die accu constant kan leveren, 5kW verdeeld over een dag is ongeveer 200 Watt continu.
Maar je wilt vast wel dat hij 's avonds 1kW continu kan leveren.
Heeft ook een off grid back up functie.
Ik heb recent een voorlichtingsavond bijgewoond waarin in zekere zin ook gesproken werd over “het nut van een thuisbatterij”. Het was een avond over het vormen van een energiecooperatie waarvoor op 01-01-2025 wetgeving van kracht wordt. In een energiecooperatie deel je de duurzaam opgewekte energie op het laagspanningsnet in een beperkt gebied. Omdat de gebruiksprofielen zodanig kunnen zijn dat opwek en verbruik gemiddeld beter op elkaar aansluiten is er een hoger percentage “eigen” gebruik van de duurzaam opgewekte energie. En daarmee een geringere behoefte aan een THUISBATTERIJ. Een eventueel surplus kan efficienter in een BUURTBATTERIJ worden opgeslagen, waarbij netbeheerders bereid lijken te zijn mee te investeren omdat daarmee problemen op het midden en hoogspanningsnet kunnen worden voorkomen/verminderd. Ik vermoed dat energiecooperaties een krachtige impuls kunnen zijn om te investeren in meer zonnepanelen (en windmolens), niet in thuisbatterijen maar in beperkte buurtbatterijen. Het afschaffen van de salderingsregeling helpt om deze impuls krachtig te maken.
dit
Omdat de gebruiksprofielen zodanig kunnen zijn dat opwek en verbruik gemiddeld beter op elkaar aansluiten is er een hoger percentage “eigen” gebruik van de duurzaam opgewekte energie. En daarmee een geringere behoefte aan een THUISBATTERIJ. Een eventueel surplus kan efficienter in een BUURTBATTERIJ worden opgeslagen, waarbij netbeheerders bereid lijken te zijn mee te investeren omdat daarmee problemen op het midden en hoogspanningsnet kunnen worden voorkomen/verminderd.
Roept heel veel vragen op. Niet duidelijk voor mij. Zal ook niet ontkennen dat ik het liefst van de invloeden van de overheid en energiebedrijven zoveel mogelijk af zou willen. Denk dat veel mensen dit wel snappen. Geen Transparantie, geen invloed, geen voorspelbaar, betrouwbaar langer termijn beleid, etc.
Heeft ook een off grid back up functie.
Beiden 800watt de duravolt 2500 watt klinkt een beetje tegenstrijdig.
Het is het een of ander.
Mogelijk dat hij wel een paarseconden 2500 kan leveren zoals bij een inschakelpiek, maar voor continue levering zeker niet en dat mag ook niet op een gewoon stopcontact.
stja
stja
Dat heb ik gedaan en gelezen, maar het was me niet duidelijk, of ik heb er overheen gelezen.
Ik zou hoe dan ook een vaste aansluiting maken met automaat in de meterkast.
Op een willekeurig stopcontact aansluiten lijkt mij niet wijs.
Het hele idee van een plug and play thuisaccu is natuurlijk dat je die zelf eenvoudig kan aansluiten en desgewenst dus ook kan meeverhuizen. Wil je een kans maken op terugverdienen dan is elke euro die aan aanschaf en installatie bespaard relevant evenals the lifecycle/ garantieperiode die je krijgt. Gekeken nar die criteria is het beste produkt dat ik heb kunnen vinden tot nu toe de Duravolt. En dan heb ik het enkel over het benutten van je eigen zonne energie. Hoewel je met duravolt dus ook aan het net kan terugleveren tijden de dure kwh uren. En doe je dat dan zou het zelf ook mogelijk moeten zijn om de btw over de aanschaf terug te krijgen.
Overigens ben ik zelf techneut en de installatie kan ik zelf uitvoeren.
De verkoopargumenten over off grid en geen BTW zijn misleidend en voor dit product niet realiseerbaar.
Los van het feit of je dat direct bij de meterkast of via een app moet worden bedient.
De meterkast is het centrale punt bij mij waar ook een eventuele accu moet komen.
Heb je een link naar dat tweakers topic?
Overigens zijn leveranciers altijd enthousiast over hun producten en zelden objectief.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Dank je voor de link, maakt een hoop duidelijk.
Niet dat ik er nu wat aan heb, ik gebruik nu meer dan de zonnepanelen leveren en mijn contract zonder terug lever kosten loopt nog tot juni volgend jaar, maar wel iets om voor volgend jaar in de gaten te houden.
Je kunt kennelijk zelf kiezen tussen 800 en 2500 W laden/ontladen via een app.
2500W terug leveren mag in Nederland sowieso niet op een gewoon stopcontact en dit aan een onkundige consument overlaten is daarom niet wijs, dat blijf ik dus vraagtekens over houden of dat zo geleverd mag worden.
De fabrikant informatie is voor mij voldoende, ik besteed hier verder geen tijd aan.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.