Skip to main content

Hoi,

Ik ben me sinds kort aan het orienteren op een thuisbatterij en kwam een solid state batterij tegen van begreen. hoe kijken jullie hier tegenaan?

  • ik denk niet dat je het financieel terug kan verdienen
  • ik doe dit om minder afhankelijk te zijn van het stroomnet
  • ik doe dit voor het milieu
  • we hebben zonnepanelen

Wat ik tot nu toe heb gehoord over deze solid state batterij:

  • geen lithium, dus milieuvriendelijker
  • kan zowel 2kwh opladen als ontladen
  • hoeft niet volledig te zijn opgeladen voordat je de stroom kan gebruiken

Klopt bovenstaande en hebben jullie nog aanvullingen wat ik eventueel kan vragen?

@Wiljon Misschien kan je jouw vragen m.n. over solid state batterijen via de diverse KI-tools beter kwijt? Bijvoorbeeld: ChatGPT, copilot, perplexity, etc.

Voldoende ontwikkeling - maar ook geschikt voor consumenten?


Ik was eigenlijk wat meer op zoek naar de menselijke interactie 🙂.

Wat ik nog niet had vermeld:

  • van de 8kw thuisbatterij kan 99,8% gebruikt worden

Of deze thuisbatterij al echt gebruikt kan worden, ben ik ook benieuwd naar.

Wat op de offerte staat:

  • minimaal 500.000 cycles
  • 15 jaar productgarantie

Dat wekt wel vertrouwen vind ik


@Wiljon  Dat wekt vertrouwen? - Ik zou me nog een beetje in de gebruikte termen en begrippen verdiepen. Het is 2 kW laden en ontladen (vermogen); verder 8kWh thuisbatterij (energie).

Verder is dat wat je citeert eerder iets uit een reclame/marketingfolder.
Heb je misschien een goede bron/link? Ik lees iets van BeGreen en kan een productpresentatie & vrij algemene “technische” fiche van Enwall downloaden.


@darkfiber bedankt voor je antwoord.

Het klopt dat dit uit de offerte komt en dus verkooppraatjes zijn.

Ze hebben vandaag weer gebeld en ik laat het nog even zitten tot begin zomer 2025. hopelijk zijn er dan een paar mensen die ervaringen hebben die ze kunnen delen.

Ik vond ook nog een topic op tweakers waar ze over deze batterij praten. ook daar lees ik dat er niet echt een technische uitleg bij staat. Ik hoop dat deze nog ergens komt en deze dan hier mag delen.


@Wiljon Solid State Batterijen (vaste stof batterijen) bevatten wél lithium. 

Vastestofbatterij - Wikipedia


@Driepinter op de site van oa begreen staat:

De eerste niet-Li-Ion-technologie

Of wordt daar iets anders mee bedoeld?

 

Ook denk ik dat ik de technical sheet heb gevonden. Staat op de site van encap bij downloads. Ik snap er niet zoveel van, maar misschien 1 van jullie wel


Wiljon,

Ikzelf ben van plan om mijn ervaringen maandelijks bij te houden, zie nieuwe gebruiker thuis batterij;

 

Het is pas kort dag, nu bijna 1 maand via Frank energie onbelans handelen, maar tot nu toe valt het behoorlijk tegen, zeker als je rekening houd met het verlies aan kWh tussen opladen en ontladen. Maar zoals je al schreef, het gaat jou niet om de verdiensten, maar gezien de investering mag je toch wel verwachten dit binnen 7/8 jaar terug verdiend te hebben, en ik begin daar toch wel aan te twijfelen, maar nogmaals 1 maand is te kort uiteraard

 


Reageer