Skip to main content
Vraag

plug-in batterijen vs vaste thuisbatterij

• February 14, 2026
  • 27 reacties
  • 2802 Bekeken

Toon eerste bericht

27 reacties

• Nieuwe deelnemer
  • April 30, 2026

Ik vind de Marstek v3 ook een prima accu om mee te beginnen.

Prijs is mooi €1100-1200, ok zwaar, maar als je een plek gevonden heb en binnen wifi dan werkt het prima. Eerst 1 besteld en nu nog 2 onderweg. Soms hebben mensen eigen overwegingen. Ik heb een backup nodig voor medische apparatuur. Heb gas eruit gedaan. 30 panelen verdeeld over n/z zodat ik van de ochtend tot avond opbrengst heb.Heb helaas wel terugleverkosten ( 2025/€675).

Zelf hoop ik dat EV’s snel V2G of V2H krijgen zodat autoaccu ook mee kan helpen om alles draaiende te houden als een offgrid systeem bij uitval. Met vaker korte uitval momenten die (als ik de media moet geloven langer en vaker voor gaan komen) zeker welkom.

We moeten leven met minder betrouwbaarheid van energie en water.

Polvo55
  • Gevorderde
  • April 30, 2026

Een thuisbatterij gebruiken als back-up voor medische apparatuur is een zeer slechte keuze en wordt altijd afgeraden ongeacht of dat nu een vaste of stekker versie is.
Die batterijen zullen net altijd leeg zijn als je ze nodig hebt.
Heel er leuk dat vele merken die mogelijkheid bieden, maar  het is een vrij nutteloze functie.
Als je een back-up nodig hebt voor medische toepassingen moet je een batterij hebben die altijd vol is en paraat staat.
Een LFP batterij is daar niet eens geschikt voor.
Ik heb dan nog zonnepanelen direct op totaal 13 kWh batterij capaciteit en kan zo huisgebruik voor koelkast/vriezer/pc en internet/wifi in stand houden, maar het is geen ramp als dat een paar uur uitvalt.
Mijn batterijen heb ik bewust al zo ingesteld dat ze in de ochtend zo goed als leeg zijn, de zon neemt dan het huisgebruik dan al weer over en vanaf 11 uur worden ze weer opgeladen.