Skip to main content
Vraag

plug-in batterijen vs vaste thuisbatterij

• February 14, 2026
  • 39 reacties
  • 3948 Bekeken

Toon eerste bericht

39 reacties

• Nieuwe deelnemer
  • April 30, 2026

Ik vind de Marstek v3 ook een prima accu om mee te beginnen.

Prijs is mooi €1100-1200, ok zwaar, maar als je een plek gevonden heb en binnen wifi dan werkt het prima. Eerst 1 besteld en nu nog 2 onderweg. Soms hebben mensen eigen overwegingen. Ik heb een backup nodig voor medische apparatuur. Heb gas eruit gedaan. 30 panelen verdeeld over n/z zodat ik van de ochtend tot avond opbrengst heb.Heb helaas wel terugleverkosten ( 2025/€675).

Zelf hoop ik dat EV’s snel V2G of V2H krijgen zodat autoaccu ook mee kan helpen om alles draaiende te houden als een offgrid systeem bij uitval. Met vaker korte uitval momenten die (als ik de media moet geloven langer en vaker voor gaan komen) zeker welkom.

We moeten leven met minder betrouwbaarheid van energie en water.

Polvo55
  • Gevorderde
  • April 30, 2026

Een thuisbatterij gebruiken als back-up voor medische apparatuur is een zeer slechte keuze en wordt altijd afgeraden ongeacht of dat nu een vaste of stekker versie is.
Die batterijen zullen net altijd leeg zijn als je ze nodig hebt.
Heel er leuk dat vele merken die mogelijkheid bieden, maar  het is een vrij nutteloze functie.
Als je een back-up nodig hebt voor medische toepassingen moet je een batterij hebben die altijd vol is en paraat staat.
Een LFP batterij is daar niet eens geschikt voor.
Ik heb dan nog zonnepanelen direct op totaal 13 kWh batterij capaciteit en kan zo huisgebruik voor koelkast/vriezer/pc en internet/wifi in stand houden, maar het is geen ramp als dat een paar uur uitvalt.
Mijn batterijen heb ik bewust al zo ingesteld dat ze in de ochtend zo goed als leeg zijn, de zon neemt dan het huisgebruik dan al weer over en vanaf 11 uur worden ze weer opgeladen.

• Nieuwe deelnemer
  • May 1, 2026

@Polvo55 

Ik zie het probleem niet.

Ook getest al 4 mnd en geen probleem.

Ik heb weinig buffer nodig, maar het moet er wel zijn. Daarom de winter getest met weinig PV opbrengst. Ik ontlaad in de late avond en nacht maar 100w/u. Genoeg over om voor die tijd NOM te hebben en genoeg backup voor de rest vd dag. Hoop met de 2 extra ook NOM te creëren overdag voor de rest van het huis.

Ben het eens dat je niet 1 batterij 100% op NOM moet inzetten en als medisch backup moet gebruiken.

Het begint

met een goed plan en metingen doen

• Nieuwe deelnemer
  • May 14, 2026

Hallo,

Ook ik ben mij aan het oriënteren op een (plug&play) thuisbatterij installatie.

Reden: per dag (van april tot September lever ik ongeveer 35 kW aan het net terug tegen een lage prijs en betaal een boete voor mijn PV installatie en ‘s avonds moet ik dan mijn EV tegen een duurder tarief terug opladen.

Nu is mijn vraag: mijn EV zit op een aparte groep ivm 3 fase laden.

Hoe zit dat nu met de thuisbatterij; kan die alleen terugleveren aan de groep waarop hij is aangesloten?

Mijn warmtepomp en kookeiland en wasinstallaties zitten allemaal op aparte groepen.

Dat zou inhouden dat ik alleen een van deze zaken van stroom kan voorzien vanuit de batterij?

Mijn EV zou ik dan apart via een losse 220V stekker op de batterij moeten aansluiten?

Als capaciteit van de batterij overweeg ik 25-30 kWh, juist vanwege deels terugladen van mijn EV.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • May 14, 2026

Het maakt niet uit op welke fase je de batterij aansluit. Je slimme meter verrekent intern alle 3 fasen. 

Verder zou ik, als ik jou was, snel overstappen op dynamische tarieven, je hebt alle ingredienten om dat goedkoper te maken tov een vast contract. En dan hoef je ook geen teruglever kosten te betalen (een boete krijg je als je de wet overtreedt, hier heten het gewoon teruglever kosten)

Een batterij van 25-30 kWh is erg ruim, als je dat elke dag kwijt kunt in je auto is het prima. En in de zon-arme periodes heb je er niet zo veel aan. 

• Nieuwe deelnemer
  • May 14, 2026

Ik heb nu ruim een week mijn 2 Marstek v3’s binnen.

Voor een plug & play ben ik zeer tevreden. De eerste heb ik ca 6 mnd draaien en zelfs voor de winter was het leuk om te zien dat de afname van het net flink gereduceerd werd.

Heb wel het voordeel dat ik thuis ben en grote afnemers kan starten op het beste moment.

Er zijn veel ontwikkelingen op accu gebied en zeker hoopvol. Lees helaas nog steeds dat deze generatie brandjes veroorzaken. Heb daarom ook 2 binnen, maar tegen een koude buitenmuur staan.

Heb nog geen EV, maar wel 3x25 omdat ik nu 3 jr mijn 2 cv ketels eruit heb gedaan en de gasmeter heb laten weghalen. Heerlijk geen onderhoud kosten en dure reparaties meer. Ook een veel lage afschrijving (boilers en infrarood).

Ik heb mijn huis opgesplitst in 20 groepen en heb 2 accu’s op 2500w terugleveren staan en 1 op 800.

Met inductie koken en verwarmen en vaak nog PV hou ik mij nullijn.

Nadeel van meerdere accu’s is dat iedere accu omvorm verlies heeft wat 1 accu van xx KW maar 1x heeft, maar dan heb je wel je 2500 (dacht nu 1 merk 3500) max wat voor EV laden niet veel is. 
Mijn denkwijze is om straks met een EV 3x2500 te kunnen ontladen naar de EV en met V2G ook de 80+ van de accu te gebruiken als aanvulling voor de 3 accu’s om het huis te draaien.

Het blijft kijken naar je eigen wensen.

Heb wel gemerkt dat jaren geleden toen ik een PV installatie zocht alle benaderende installateurs met een plan kwamen dat niet aansloot bij mijn wensen (opbrengst de hele dag). Nu blij dat iemand met mijn idee meeging en ik voor de accu’s al vroeg opbrengst had tot ver in de avond.

Voordeel van plug & play vind ik geen installatie kosten, best goedkoop en mocht je extern AC nodig hebben dan kan je de unit meenemen.

Mochten de ontwikkelingen zo ontwikkelen dat een offgrid systeem goed betaalbaar wordt dan zijn de accu’s nooit weg.

Nog iets voor de Marstek liefhebbers.

Heb nog niet gelezen dat meerdere V3’s ook werken met een HW P1 dongle.

Ik had mijn CT003 nog niet geïnstalleerd maar op alle 3 mijn V3’s de HW gekoppeld en op 2x zelf en 1x hand liep het mooi op NOM. Met 3 soms dat 1 ontlaad en 1 laad, maar nu met de CT003 is dit ook (ook vaker gelezen).

Jammer dat dit platform gaat stoppen🫩

Was net lid geworden en leuk om verhalen te lezen van andere gebruikers en kijken of er iets bijzit wat voor mij toepasbaar zou kunnen zijn

• Nieuwe deelnemer
  • May 14, 2026

Het maakt niet uit op welke fase je de batterij aansluit. Je slimme meter verrekent intern alle 3 fasen. 

Verder zou ik, als ik jou was, snel overstappen op dynamische tarieven, je hebt alle ingredienten om dat goedkoper te maken tov een vast contract. En dan hoef je ook geen teruglever kosten te betalen (een boete krijg je als je de wet overtreedt, hier heten het gewoon teruglever kosten)

Een batterij van 25-30 kWh is erg ruim, als je dat elke dag kwijt kunt in je auto is het prima. En in de zon-arme periodes heb je er niet zo veel aan. 

Dank voor het snelle antwoord.

Volgens mij is het momenteel zo dat, door alle onrust in de wereld, de prijzen bij een dynamisch contract niet veel beter zijn dan bij een ast contract?

Polvo55
  • Gevorderde
  • May 14, 2026

@F.Aarts Je moet groepen en fases niet door elkaar halen.
Veel belangrijker is het maximale vermogen wat je in en uit de batterij kunt halen.
Veel stekker batterijen zijn gelimiteerd op 800 W en de capaciteit is beperkt.
Om dan 35kWh te verstouwen heb je veel stekker batterijen nodig om dit binnen de zonnige uren op te laden en evenzo om ze in korte tijd weer te ontladen.
In jou geval zou ik dan eerder denken aan een vast geïnstalleerde batterij op 3 fasen.

Als je alleen met zonne energie wilt opladen dan moet je niet naar de piek opbrengst kijken, maar naar het gemiddelde.
Mijn piek opbrengst kan op een zomer dag tot 50 kWh oplopen, maar gemiddeld is dat 23 kWh p/d in de zomer maanden.
Een grotere batterij is dan niet zinvol omdat hij dan een grootdeel van de tijd niet vol komt.

Met een EV zou ik, zoals ​@EmielS als opperde, over gaan op een dynamisch contract, je heb dan ook geen terug lever boete.
Daar staat tegenover dat vooral na 1-1-27 vele uren zullen zijn met een negatief tarief, overigens wel leuk voor je EV als je die op die tijd kunt laden.
Kun je dat niet dan zal terug leveren ook geld kosten al kun je dat bij steeds meer PV omvormers uit zetten bij negatieve tarieven.

Een thuis batterij laden uit het net op goedkope uren is in de meeste gevallen niet interessant.
Op minder zonnige dagen is het prijsverschil te klein en op zonnige dagen heb je zelf al genoeg van je panelen.
Je moet dan ook nog rekening houden met extra laad en ontlaad verliezen als je de EV uit de thuisbatterij wilt opladen.
Over het algemeen wordt dat dan ook niet gedaan, de thuisbatterij dient vooral voor het gebruik in huis.

En dan wordt het verhaal al weer heel anders, voor alleen huisgebruik heb je aan 6 kWh meestal wel genoeg.

• Nieuwe deelnemer
  • May 14, 2026

@F.Aarts Je moet groepen en fases niet door elkaar halen.
Veel belangrijker is het maximale vermogen wat je in en uit de batterij kunt halen.
Veel stekker batterijen zijn gelimiteerd op 800 W en de capaciteit is beperkt.
Om dan 35kWh te verstouwen heb je veel stekker batterijen nodig om dit binnen de zonnige uren op te laden en evenzo om ze in korte tijd weer te ontladen.
In jou geval zou ik dan eerder denken aan een vast geïnstalleerde batterij op 3 fasen.

Als je alleen met zonne energie wilt opladen dan moet je niet naar de piek opbrengst kijken, maar naar het gemiddelde.
Mijn piek opbrengst kan op een zomer dag tot 50 kWh oplopen, maar gemiddeld is dat 23 kWh p/d in de zomer maanden.
Een grotere batterij is dan niet zinvol omdat hij dan een grootdeel van de tijd niet vol komt.

Met een EV zou ik, zoals ​@EmielS als opperde, over gaan op een dynamisch contract, je heb dan ook geen terug lever boete.
Daar staat tegenover dat vooral na 1-1-27 vele uren zullen zijn met een negatief tarief, overigens wel leuk voor je EV als je die op die tijd kunt laden.
Kun je dat niet dan zal terug leveren ook geld kosten al kun je dat bij steeds meer PV omvormers uit zetten bij negatieve tarieven.

Een thuis batterij laden uit het net op goedkope uren is in de meeste gevallen niet interessant.
Op minder zonnige dagen is het prijsverschil te klein en op zonnige dagen heb je zelf al genoeg van je panelen.
Je moet dan ook nog rekening houden met extra laad en ontlaad verliezen als je de EV uit de thuisbatterij wilt opladen.
Over het algemeen wordt dat dan ook niet gedaan, de thuisbatterij dient vooral voor het gebruik in huis.

En dan wordt het verhaal al weer heel anders, voor alleen huisgebruik heb je aan 6 kWh meestal wel genoeg.

Hartelijk dank voor de uitleg.

Momenteel kijk ik naar een systeem dat 3 fasen aan kan en een systeem dat tot 2x 3500 W kan ontladen mocht dat nodig zijn.

Het gaat er mij om dat ik het overschot in de zonnige maanden niet verloren laat gaan maar ‘s nachts in de EV’s kan stoppen.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • May 14, 2026

Volgens mij is het momenteel zo dat, door alle onrust in de wereld, de prijzen bij een dynamisch contract niet veel beter zijn dan bij een ast contract?

dat valt mee, het gaat met name om je grootverbruiker (EV) te gaan laden op de goedkope momenten, daar zit je winst. Ook de WP kan rekening houden met lage/hoge tarieven, tot op zekere hoogte. En in 6 maanden van het jaar heb je niks aan een 35kWh batterij

• Nieuwe deelnemer
  • May 14, 2026

dat valt mee, het gaat met name om je grootverbruiker (EV) te gaan laden op de goedkope momenten, daar zit je winst. Ook de WP kan rekening houden met lage/hoge tarieven, tot op zekere hoogte. En in 6 maanden van het jaar heb je niks aan een 35kWh batterij

Bij een dynamisch contract kun je op die tijden van lage of negatieve tarieven die accu laden en de EV laden? De laadverliezen zijn toch minder dan het verschil in stroomtarieven tussen gratis en overdag?

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • May 14, 2026

Probeer eerst maar eens een jaar (2027) een dynamisch contract samen met de EV. En reken dan maar eens uit of een thuisaccu nog uit kan. Dagen genoeg dat je leuk kunt verdienen. Maar daar zijn waarschijnlijk niet genoeg dagen van.

Polvo55
  • Gevorderde
  • May 14, 2026

Bij een dynamisch contract kun je op die tijden van lage of negatieve tarieven die accu laden en de EV laden? De laadverliezen zijn toch minder dan het verschil in stroomtarieven tussen gratis en overdag?

@F.Aarts 
Bij lage en negatieve tarieven betaal je nog altijd energie belasting, kosten en btw.
Bij elkaar een slordige 13 cent, maar de kosten verschillen wel per energie leverancier.
Ik ga hier maar even uit van een gemiddelde van 2 cent.

Dat betekent dat de negatieve prijs lager dan - 13 cent moet zijn voordat het voordeliger wordt dan gratis zonne energie. (al is die ook niet helemaal gratis, de afschrijving is 2 cent per kWh)
En dat soort lage tarieven komen maar zelden voor, ik heb er dit jaar 3 geteld.

Als je 20% laad/ontlaad verlies rekent dan kost een kWh van 25 cent je in werkelijkheid 31 cent.
Ik heb het dan nog niet over de afschrijvingskosten van de batterij die ook al snel 6 cent per kWh zijn.
Bij vaste installaties zijn die afschrijfkosten waarschijnlijk hoger.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • May 14, 2026

je moet je echt even verdiepen in deze materie. als der zon voldoende schijnt, laad je natuurlijk direct vanuit de zon. Als ie niet schijnt, laad je op de goedkope uren. Als de zon schijnt en de auto is niet thuis, dan kun je een batterij laden en later in de auto stoppen, maar wel met dubbele laadverliezen.