Skip to main content

Slimme taken voor HomeWizard Plug-In Battery?

• April 5, 2026
  • 1 reactie
  • 12 Bekeken

Sinds enkele maanden gebruik ik de Plug-In Battery en ben over het algemeen erg tevreden. De basis werkt goed 👍

Bij gebruik in combinatie met dynamische elektriciteitstarieven loop ik echter tegen een beperking aan die het financiële rendement van deze thuisaccu aanzienlijk vermindert. Het gaat om de volgende zaken:

De Plug-In Battery begint vaak al vroeg op de dag te laden zodra de eerste zonneproductie beschikbaar komt. Het elektriciteitstarief is dan echter nog relatief hoog. Later op de dag, wanneer de stroomprijs vaak het laagst is, is de accu dan al vol en moet ik mijn zonne-energie tegen een lager tarief terugleveren.
Ik zie nu vrijwel dagelijks met lede ogen aan dat de Plug-In Battery zich laadt met de kostbare stroom in de ‘ochtendspits’ in plaats van de goedkopere stroom rond de middag. Met eenvoudige automatisering via slimme taken zou dit gedrag veel beter geoptimaliseerd kunnen worden.

Daarnaast wil ik bij het laden van mijn elektrische auto (enkele keren per week) voorkomen dat de Plug-In Battery ontlaadt. Ik laad de auto namelijk bewust tijdens uren met de laagste elektriciteitsprijs. Door het laad-/ontlaadrendement van ongeveer 70% van de Plug-In Battery is ontladen van de thuisbatterij op dat moment economisch ongunstig.
Nu zet ik regelmatig, met de nodige irritatie, de Plug-In Battery uit om dit ongewenste en dure ontladen te voorkomen.

Het kan zo mooi zijn met moderne techniek, maar zoals zo vaak zijn er ook hier weer een paar ‘kleine’ onvolmaaktheden die behoorlijk roet in het eten gooien.
Wat in deze tijd van het jaar (voorjaar) wél prima werkt, is het ontladen van de Plug-In Battery tijdens de dure stroom in de ‘avondspits’. Daar zie ik vrijwel altijd nul op de meter. Top!

Voor de volledigheid mijn huidige configuratie:

• ±4 kW oost-west zonnepanelen (gekoppeld aan HomeWizard via Enphase-integratie)
• EV met 11 kW AC-laden (gekoppeld aan HomeWizard via een HomeWizard 3-fase kWh-meter op de autolaadgroep)
• 1× Plug-In Battery op een eigen groep

Ik heb bij HomeWizard de volgende feature request ingediend:

Gewenste functionaliteit

Maak het mogelijk om de Plug-In Battery aan te sturen via slimme taken in de HomeWizard-app.
Een slimme taak zou de Plug-In Battery bijvoorbeeld in een van de volgende modi moeten kunnen zetten:

• Nul-modus – normaal bedrijf
• Nul-modus – enkel laden
• Nul-modus – enkel ontladen
• Stand-by (niet laden of ontladen)

Gewenste ‘slimme taken’

1. Timertaak
    De mogelijkheid om op vaste tijden een specifieke batterijmodus te activeren.
    Voorbeeld:
    02:00–11:00 → Nul-modus – enkel ontladen
    Daarna → Nul-modus – normaal bedrijf

Dit voorkomt dat de accu vroeg in de ochtend al gaat laden wanneer het dynamische elektriciteitstarief nog relatief hoog is.

1. Meettaak (kWh-meter)
    De mogelijkheid om de batterijmodus automatisch te wijzigen op basis van gemeten vermogen.
    Voorbeeld:

• Als kWh-meter laadgroep >100 W → Plug-In Battery naar Stand-by of Nul-modus – enkel laden
• Als kWh-meter laadgroep <100 W → terug naar Nul-modus – normaal bedrijf

Er is natuurlijk nog veel meer aan slimme taken te bedenken, maar dit is voor mij het belangrijkst.

De reactie van HomeWizard beperkte zich tot dank voor de suggestie, dat het was doorgegeven aan het ontwikkelteam, dat er via de API al enige mogelijkheden zijn en dat ze verder geen toezeggingen konden doen.

Kortom, een vrij standaard reactie (veel meer kun je ook niet verwachten, denk ik). Ik hoop in ieder geval dat mijn punt duidelijk is.
En eh… die API is leuk natuurlijk, maar ik zou dit juist graag gewoon via de HomeWizard Energy app willen kunnen instellen, zonder zelf iets te hoeven bouwen (en onderhouden). In mijn ogen is dit functionaliteit die gewoon bij het product hoort.

Ik ben benieuwd:

👉 Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan dit soort directe controle over de Plug-In Battery? Bijvoorbeeld in combinatie met dynamische tarieven of EV-laden?

1 reactie

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • April 5, 2026

HomeWizard was volgens mij ongeveer de eerste generatie serieuze thuisbatterijen. Helaas (?) inmiddels ingehaald door veel andere merken ‘stekker-thuisbatterijen’ met veel uitgebreide Home Energy functionaliteit. Ikzelf ben gestart met Zendure en die lijkt uitgebreid voet aan de grond te krijgen in Europa.  En dan springt de Smart Home wereld er ook op in met een Home Assistant oplossing, naast uiteraard de oplossing die standaard beschikbaar is vanuit, in dit geval, Zendure. En volgens mij zit daar veel van de door jou gevraagde functionaliteit in en er komt maandelijks eea bij.

Ikzelf heb noodgedwongen, ik heb geen Home Assistant, een alternatieve route genomen. Mijn smart home oplossing komt van Openhab en samen met Claude Code (Claude Code is de software programmeur die ikzelf niet ben) heb ik een script gebouwd in OpenHab die precies doet wat mijn situatie graag zou willen:

• laden van de batterij is afhankelijk van de voorspelling van Zonnepaneel opbrengst:
    • veel verwachte opbrengst? Laden uitstellen tot de zon schijnt
    • weinig verwachte opbrengst? laden op goedkope dynamische tarief uren.
  • Het ontladen gebeurt eigenlijk altijd hetzelfde: dure dynamische uren: ontladen.

Ik heb dus geen specifieke modus, het script bepaalt welke strategie gevolgd moet worden. Dynamische tarieven bepalen wat gebeurt op welk uur. Alles om dat ene doel te halen: zoveel als mogelijk goedkope of gratis energie zelf te gebruiken op de dure uren. 

Ik heb geen EV, en mocht dat een keer gebeuren dan is het script eenvoudig aan te passen door aan Claude Code aan te geven hoe ik om wil gaan met het laden van de EV. 

Claude Code bouwt een (java) script op basis van de functionele behoefte die ik aangeef. Ik kan geen regel programmeren maar weet wel wat ik qua energie stromen wil. Claude Code bouwt het javascript en OpenHab draait dat script met alle data die beschikbaar is. 

Voorbeeld van vandaag: winderig dagje, tot 19:00 uur lage dynamische tarieven, en een mooie voorspelbare zon, dus laden tot klokslag 19:00 uur, want toen begonnen de (relatief) dure uren en dus ontladen waarbij de energie vraag bepaalt hoeveel er ontladen wordt. En dat gaat door tot de vroege uurtjes morgen totdat de batterij leeg is en de zon weer gaat schijnen 😉  

En alles draait zonder cloud en dus zonder internet, mocht dat nodig zijn. Want dat is mijn hogere doel: noodstroom in geval van net-problemen.