Sinds enkele maanden gebruik ik de Plug-In Battery en ben over het algemeen erg tevreden. De basis werkt goed 👍
Bij gebruik in combinatie met dynamische elektriciteitstarieven loop ik echter tegen een beperking aan die het financiële rendement van deze thuisaccu aanzienlijk vermindert. Het gaat om de volgende zaken:
De Plug-In Battery begint vaak al vroeg op de dag te laden zodra de eerste zonneproductie beschikbaar komt. Het elektriciteitstarief is dan echter nog relatief hoog. Later op de dag, wanneer de stroomprijs vaak het laagst is, is de accu dan al vol en moet ik mijn zonne-energie tegen een lager tarief terugleveren.
Ik zie nu vrijwel dagelijks met lede ogen aan dat de Plug-In Battery zich laadt met de kostbare stroom in de ‘ochtendspits’ in plaats van de goedkopere stroom rond de middag. Met eenvoudige automatisering via slimme taken zou dit gedrag veel beter geoptimaliseerd kunnen worden.
Daarnaast wil ik bij het laden van mijn elektrische auto (enkele keren per week) voorkomen dat de Plug-In Battery ontlaadt. Ik laad de auto namelijk bewust tijdens uren met de laagste elektriciteitsprijs. Door het laad-/ontlaadrendement van ongeveer 70% van de Plug-In Battery is ontladen van de thuisbatterij op dat moment economisch ongunstig.
Nu zet ik regelmatig, met de nodige irritatie, de Plug-In Battery uit om dit ongewenste en dure ontladen te voorkomen.
Het kan zo mooi zijn met moderne techniek, maar zoals zo vaak zijn er ook hier weer een paar ‘kleine’ onvolmaaktheden die behoorlijk roet in het eten gooien.
Wat in deze tijd van het jaar (voorjaar) wél prima werkt, is het ontladen van de Plug-In Battery tijdens de dure stroom in de ‘avondspits’. Daar zie ik vrijwel altijd nul op de meter. Top!
Voor de volledigheid mijn huidige configuratie:
• ±4 kW oost-west zonnepanelen (gekoppeld aan HomeWizard via Enphase-integratie)
• EV met 11 kW AC-laden (gekoppeld aan HomeWizard via een HomeWizard 3-fase kWh-meter op de autolaadgroep)
• 1× Plug-In Battery op een eigen groep
Ik heb bij HomeWizard de volgende feature request ingediend:
Gewenste functionaliteit
Maak het mogelijk om de Plug-In Battery aan te sturen via slimme taken in de HomeWizard-app.
Een slimme taak zou de Plug-In Battery bijvoorbeeld in een van de volgende modi moeten kunnen zetten:
• Nul-modus – normaal bedrijf
• Nul-modus – enkel laden
• Nul-modus – enkel ontladen
• Stand-by (niet laden of ontladen)
Gewenste ‘slimme taken’
- Timertaak
De mogelijkheid om op vaste tijden een specifieke batterijmodus te activeren.
Voorbeeld:
02:00–11:00 → Nul-modus – enkel ontladen
Daarna → Nul-modus – normaal bedrijf
Dit voorkomt dat de accu vroeg in de ochtend al gaat laden wanneer het dynamische elektriciteitstarief nog relatief hoog is.
- Meettaak (kWh-meter)
De mogelijkheid om de batterijmodus automatisch te wijzigen op basis van gemeten vermogen.
Voorbeeld:
• Als kWh-meter laadgroep >100 W → Plug-In Battery naar Stand-by of Nul-modus – enkel laden
• Als kWh-meter laadgroep <100 W → terug naar Nul-modus – normaal bedrijf
Er is natuurlijk nog veel meer aan slimme taken te bedenken, maar dit is voor mij het belangrijkst.
De reactie van HomeWizard beperkte zich tot dank voor de suggestie, dat het was doorgegeven aan het ontwikkelteam, dat er via de API al enige mogelijkheden zijn en dat ze verder geen toezeggingen konden doen.
Kortom, een vrij standaard reactie (veel meer kun je ook niet verwachten, denk ik). Ik hoop in ieder geval dat mijn punt duidelijk is.
En eh… die API is leuk natuurlijk, maar ik zou dit juist graag gewoon via de HomeWizard Energy app willen kunnen instellen, zonder zelf iets te hoeven bouwen (en onderhouden). In mijn ogen is dit functionaliteit die gewoon bij het product hoort.
Ik ben benieuwd:
👉 Zijn er meer mensen die behoefte hebben aan dit soort directe controle over de Plug-In Battery? Bijvoorbeeld in combinatie met dynamische tarieven of EV-laden?