Skip to main content
Vraag

solaredge 3 fase omvormer

  • 7 September 2024
  • 8 reacties
  • 262 Bekeken

Kan ik op een Solaredge 3 fase omvormer een batterij aansluiten??

Wat heb ik hier voor nodig.

Ik wil de omvormer gebruiken die ik nu heb anders wordt het wel een hele dure investering.

Ja dat kan. Ik heb een thuisbatterij “Sessy” dan hoef je de omvormer van de zonnepanelen niet aan te passen. zoek maar eens op sessy


@AndreV, Kun je met één akku toe voor een driefaseomvormer of moet je eigenlijk aan elke fase een akku hangen?


ik heb 3 omvormers allemaal solar edge, een 3 fase en twee 1 fase.

Daarnaast een Bliq batterij van 25 kwh die is aangesloten op alle drie de omvormers.

Hoe dat is gedaan?, geen idee Bliq levert de batterij inclusief aansluitingen


@AndreV, Kun je met één akku toe voor een driefaseomvormer of moet je eigenlijk aan elke fase een akku hangen?

Je kunt met 1 accu toe, maar ook meer accu’s. Max 3 per fase. 


Ik heb in juni 2024 2 batterijen van SolarEdge laten plaatsen, daarbij is de omvormer vervangen dooreen driefaseomvormer! Alles werkt uitstekend! Aan het einde van de maand september 2024 schakel ik over op SolarEdge Home dynamische instelling.
 

Ik kreeg onlangs bericht dat Essent binnenkort ook SolarEdge batterijen gaat aanbieden.
Het antwoord op de vraag is: Wat je ok doet de veiligheid van alles is prioriteit nummer Één.


Ik heb 1 Sessy en 2 omvormers op 2 fases. De Sessy is aangesloten tussen de zwaarste omvormer en de groepenkast. De laadstroom wordt bepaald door wat de slimme meter aangeeft als teruglever stroom en dat is fase onafhankelijk.


Ik ben niet zeker of ik de discussie goed begrepen heb maar het lijkt erop dat het om constructies gaat die niet erg efficiënt zijn. Als accu's AC gekoppeld zijn moet er 2x een conversie van DC naar AC gemaakt worden. Dat betekent 2x verlies (>20%).

Er is veel meer efficiency te halen door de DC opslag rechtstreeks aan de DC opwekking (PV panelen te koppelen. M.a.w. zorg dat je DC opslag vóór je omvormer zit.

Typisch zo'n risico van fabrikant specifieke oplossingen.

 


Kan ik op een Solaredge 3 fase omvormer een batterij aansluiten??

Wat heb ik hier voor nodig.

Ik wil de omvormer gebruiken die ik nu heb anders wordt het wel een hele dure investering.

 

Als dit een normale PV omvormer is en geen hybride, dan is het antwoord nee.

Om een batterij te gebruiken kan je:

  1. de solaredge omvormer vervangen door of een solaredge hybride omvormer waar ook een batterij op aangesloten kan worden.
  2.  je kan alle solaredge optimizers verwijderen bij je zonnepanelen, dan kan je de solaredge omvormer vervangen door een hybride omvormer van een andere fabrikant.
  3. een ander alternatief is dat je de batterij een eigen omvormer geeft en je PV installatie laat zoals hij is, dit zorgt voor extra omzet verliezen ~25% vs ~13% 

      zoals @jvdleeuw al eerder aangaf.

    (DC-AC (~5%) + AC-DC(~10%) + DC-AC(~10%) vs DC-DC(~3%) + DC-AC(~10%))

 


Reageer