Skip to main content
Vraag

Thuisbatterij en de belastingdienst

• January 23, 2026
  • 9 reacties
  • 60 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een thuisbatterij aangeschaft. Nu loop ik tegen het volgende aan:

Als zzp-er dien ik de btw via mijn bedrijf terug te vragen. Vervolgens moet ik elk kwartaal bij mijn btw-aangifte de winst uit de batterij meenemen en daar weer btw over betalen. (Ook als particulier krijgt men bij terugvraag een btw-nummer toebedeeld en moet men aangifte over het handelen doen.)

Heeft het nog zin om de btw op de aanschaf terug te vragen of kan ik beter mijn mond houden?

9 reacties

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • January 23, 2026

Hier staat uitgelegd op de site van de balastingdienst: Thuisbatterij en btw | Belastingdienst

Voor mij is het allemaal nieuw. Zoals dat je met de Kleine Ondernemers Regeling (KOR). dezelfde regeling waarbij je bij aanschaf van zonnepanelen wél de btw kan terug vragen dat bij aanschaf van een thuisbatterij de btw NIET kan terug vragen. En dat terwijl je met je zonnepanelen en een thuisbatterij exact hetzelfde doet: stroom leveren op het net.

Als ondernemer / ZZP-er ben je zelfs verplicht om de btw af te dragen over de vergoeding die de energieleverancier je voor de levering op het net betaalt. En dat terwijl het gaat over exact dezelfde kWh's, maar dan alleen uitgesteld naar de duurdere uren.

Je als ZZP-er je stil houden kan volgens mij geen optie zijn want dat komt dan neer op belastingontduiking.

Als het aan mij ligt geen btw teruggave en ook ook btw heffing voor particulieren en kleine ondernemingen. Dus bij elke batterijaansluiting vrijstelling tot jaarlijks de eerste 10.000 kWh teruglevering. En hoe kan de belastingdienst nu controleren of je in mei, juni en juli tijdens de dure avondpiek nu op het net levert uit je batterij of nog rechtsstreeks van je zonnepanelen?

• Auteur
  • Actieve deelnemer
  • January 23, 2026

Dat laatste klopt zeker, maar niet meer als de salderingsregeling vervalt, toch?

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • January 24, 2026

Je bent verplicht je thuisbatterij aan te melden maar dan bij de netbeheerder. Dat heeft niets met de btw-heffing te maken maar om het stroomnet te kunnen beheren. Ofdat de netbeheerder dat dan ook door geeft aan de belastingdienst is voor mij onbekend.

Nogmaals btw-heffing voor de stroom die je  uit een thuisbatterij  teruglevert op het net of, met enige vertraging via batterijopslag levert van je eigen zonnepanelen, voor kleine ondernemers was voor mij onbekend. Gezien hoeveel de overheid uitgeeft voor productie van zonnestroom (na afschaffing salderingsregeling uitsluitend via de SDE-subsidie voor zonneparken) vind ik deze btw-heffing idioot.

En als ik het goed begrijp ‘

• U gebruikt de thuisbatterij voor de in- en verkoop van stroom bij uw energiemaatschappij. Voor het terugleveren van stroom betaalt uw energiemaatschappij een vergoeding aan u. Daardoor bent u ondernemer voor de btw.

zou je als kleine ondernemer ook btw moeten betalen over de vergoeding die de energieleverancier (nog) betaalt over de teruglevering rechtstreeks uit je zonnepanelen.

• Auteur
  • Actieve deelnemer
  • January 25, 2026

Dat leek mij ook, maar daar is tot op heden geen sprake van geweest en heeft ook niemand me over ingelicht danwel voor gewaarschuwd. De zonnepanelen heb ik gewoon btw-vrij kunnen aanschaffen, daar hoefde ik geen terugvraag voor te doen.

Voor de batterij dus wel, en dan komt dit verhaal ineens opduiken. Het lijkt me dat als ik geen btw terugvragen, niemand weet dat ik dat ding heb staan behalve mijn energieleverancier.

Anderzijds zal de btw over de verdiensten hoogstens tientjes werk zijn, maar belachelijk blijft het wel. En ik heb weinig zin in die rompslomp.

Ik wou dat ik er allemaal nooit aan was begonnen!

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • January 27, 2026

niemand weet dat ik dat ding heb staan behalve mijn energieleverancier.

Niet alleen de energieleverancier maar de netbeheerder. Deze worden vaak door elkaar gehaald.

Als u stroom uit een batterij gaat terug leveren op het net heeft u daar alleen profijt van als u een dynamisch contract hebt (anders krijgt u over die teruglevering immers dezelfde lage prijs en gaat u over die teruglevering ook terugleverkosten betalen)

Heeft u een dynamisch contract en gaat u uit die batterij terugleveren (op de uren wanneer de uurprijzen hoog zijn) gaat u met de batterij verdienen en zou u dus, omdat u ondernemer bent, btw/winstbelasting moeten betalen. Ik denk dat de leverancier dat doorgeeft aan de belasting. De leverancier rekent voor de belastingdienst immers wel de energiebelasting bij netto jaarlijks verbruik (na afschaffing saldering over het gehele verbruik) maar de btw ? Stel die vraag aan uw energieleverancier. De belastingdienst kan bijvoorbeeld niet weten dat u stroom teruglevert rechtstreeks van de zonnepanelen (in mei, juni, juli is PV stroom rechtstreeks van de paneelen na 17:00 h immers ook duur) of uit de thuisbatterij.

Ik wou dat ik er allemaal nooit aan was begonnen!

Ik zou dat, als ondernemer en dus btw plichtige, dat ook voor kunnen stellen. Het is compleet idioot. Heel veel rompslomp om middels ‘energie delen’ zogenaamd het direct verbruik - op afstand - van zonnestroom bevorderen en tegelijkertijd heel veel rompslomp voor kleine ondernemers middels btw-heffing op teruglevering uit een thuis batterij (die immers ook meer verbruik van zonnestroom tot doel heeft).

• Auteur
  • Actieve deelnemer
  • January 27, 2026

Het is nog veel erger dan u schetst: niet alleen ik als ondernemer moet dit doen, IEDEREEN die met een thuisbatterij handelt wordt gezien als ondernemer en krijgt, zodra hij de btw terug vraagt, een btw nummer toebedeeld en moet de verdiensten gaan opgeven. In de meeste gevallen zal zo'n particulier onder de KOR vallen, maar btw betalen moet hij wel!

Totaal absurd. Daarom overweeg ik dus die btw dan maar níet terug te vragen en de "winst" ook niet op te geven.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • January 28, 2026

Alleen ondernemers krijgen bij aanschaf van een thuisbatterij de btw terug. Als je geen ondernemer bent vraag je dus geen btw terug (die je als niet ondernemer sowieso niet krijgt) en betaal je dus ook geen btw.

Ook ‘over de opbrengst van mijn thuisbatterij betaal ik btw’ klopt niet want wat je opslaat van je goedkope zonnestroom of goedkope stroom uit het net en later, op duurdere momenten, zelf verbruikt betaal je al helemaal geen belasting. Geen btw en, over je eigen zonnestroom, geen energiebelasting.

• Auteur
  • Actieve deelnemer
  • January 28, 2026

Zeker wel. Ik heb mij als particulier aangemeld bij een instelling die de btw voor je terugvraag, maar dan OOK krijg je een btw nummer toegewezen en word je een bedrijf. En moet je je verdiensten opgeven.

• Auteur
  • Actieve deelnemer
  • January 28, 2026

Dus heb ik die aanvraag weer ingetrokken