Skip to main content

Ik weet niet of dit al eens in een topic is besproken, maar een apart topic is er volgens mij niet voor.

Verzekeraars zijn in hun voorwaarden vaak nog onduidelijk of een thuisbatterij wel of niet is verzekerd.

Een aantal grote verzekeraars verzekeren het wel standaard mits geïnstalleerd door een erkende installateur.
Wat een erkende installateur dan is blijft vaag omdat het een vrij beroep is.

De VEH woonverzekering dekt alles wat de woning verduurzaamt, dus ook warmtepompen, zonnepanelen en batterijen, maar specifiek over thuisbatterijen kan ik niks vinden.

Maar hoe zit het nu met stekker batterijen?
Die worden niet geïnstalleerd, dat is een kwestie van een stekker in het stopcontact steken.

Iemand die hier wat meer over kan zeggen?

In ieder geval hoeft een stekkerbatterij niet nagelvast te staan. Zodat het niet onder de opstalverzekering valt, maar onder de inboedel. Je kunt hem natuurlijk ook vastmaken.

Ooit heb ik het mijn verzekering gevraagd of de zonnepanelen verzekerd waren. Per mail, zodat je enige duidelijkheid hebt.

Ik ga er gewoon van uit dat het normaal verzekerd is. Het staat in jouw huis en heeft een functie in jouw installatie.

Mijn verzekering reageert als volgt: 

De installatie van het veld dient echter aan een aantal eisen te voldoen. Zo dient het aangelegd volgens de normen NEN 1010:2015 en NEN-EN-IEC 62466. De verzekeraar wenst hiervan een opleveringskeuringsbewijs te ontvangen. 

Mocht de omvormer in het hoofdgebouw geplaatst worden, dan dient dit in een ruimte te gebeuren welke vrij is van opslag. Ook dient de omvormer geplaatst te worden tegen een brandwerende achtergrond / wand.

Het interessante is dat wanneer ik dit voorleg aan installateurs die offerte maken voor een thuisbatterij dat die dan doorgaans 1) niet weten wat die normen in de praktijk inhouden en 2) niet helder hebben wie de keurende instanties zouden zijn.

@P.W.C In het 2e deel heb je het over een omvormer, is dat specifiek voor de thuisbatterij of ook voor zonnepanelen?
Die hebben ook een omvormer.
Klaverblad wil de accu's op het dak, maar zolder mag ook.
Maar die ligt meestal vol met opslag.
Ik weet wel zeker dat de omvormers van mijn zonnepanelen niet tegen een brandwerende achtergrond geplaatst zijn.
De thuisbatterijen en de omvormer vormen vaak samen een geheel.

Het gaat om de omvormer. Dat de omvormer vaak een geheel vormt met de thuisbatterij illustreerde een vertegenwoordiger van een batterij verkoper toen ze sprak van een AC batterij. Op mijn vraag of het hier ging om een ongekende technische doorbraak, omdat bij mijn weten batterijen altijd op een DC principe berusten, sprak zij ‘Nee, nee, de omvormer zit erbij in en dan is het een AC batterij.’

Reageer