Skip to main content

Vereniging Eigen Huis test samen met leden thuisbatterij. Waar ben jij benieuwd naar?

• September 5, 2024
  • 204 reacties
  • 5874 Bekeken

Toon eerste bericht

204 reacties

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • July 13, 2025

Voor een “plug-in” thuisaccu worden op dit moment soms minder dan € 300 per kWh (niet per kW) opgeroepen. Vermogen is zoals bij alle thuisaccu's met een stekker max. 0,8 kW.
Bijvoorbeeld voor een Marstek 5,12 kWh € 1349,-. Met een beetje slimme aansturing kom je de nachten in de zomer en in het voor- en najaar bijna NOM door (Of je neemt 2)

Afhankelijk van jouw wensen/eisen begint dit langzaam aan interessant te worden. 
(voor mij voorlopig nog niet - ferraris)

Polvo55
  • Gevorderde
  • July 13, 2025

Ja, ik weet het, prijzen van 250 euro per kWh worden voor volgend jaar al voorspeld.
Ik was er te vroeg bij wat kosten betreft.
Maar wel leuk om te zien dat je elke dag op een paar piekmomenten na geen stroom van het net nodig hebt.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • July 13, 2025

Voor een “plug-in” thuisaccu worden op dit moment soms minder dan € 300 per kWh (niet per kW) opgeroepen. Vermogen is zoals bij alle thuisaccu's met een stekker max. 0,8 kW.
Bijvoorbeeld voor een Marstek 5,12 kWh € 1349,-. Met een beetje slimme aansturing kom je de nachten in de zomer en in het voor- en najaar bijna NOM door (Of je neemt 2)

De stekker batterijen worden nu inderdaad serieus interessant. Lage kWh prijs, als je je best doet een terugverdientijd van 3-4 jaar. Eigen noodstroom voorziening, en op sommige merken sluit je ook zonnepanelen aan zodat ze zichzelf opladen bij een blackout. Vaak stackable (bv Zendure) en ook gewoon 2kW laden/ontladen mits op een eigen groep. Prima oplossing voor NOM en black-outs

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • July 19, 2025

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • July 20, 2025

dat zijn natuurlijk allemaal heel voorspelbare conclusies 😉Als je daar achter moet komen in een test van een jaar, dan snap je de basis niet.

Bij Leo lees ik niks over een dynamisch contract, want dat een batterij in de winter niks doet kun je natuurlijk voorkomen door te laden in de dal tijden zodat je in de piektijden niet hoeft te kopen. Levert geen miljoenen op, maar alle beetjes helpen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • July 20, 2025

dat zijn natuurlijk allemaal heel voorspelbare conclusies 😉Als je daar achter moet komen in een test van een jaar, dan snap je de basis niet.

Bij Leo lees ik niks over een dynamisch contract, want dat een batterij in de winter niks doet kun je natuurlijk voorkomen door te laden in de dal tijden zodat je in de piektijden niet hoeft te kopen. Levert geen miljoenen op, maar alle beetjes helpen. 

De conclusies zijn zeker voorspelbaar, maar de grafieken maken veel duidelijk. Anders dan verkopers aan voordelen melden. 

Het woord dynamisch contract was het woord wat ik in die tekst mistte en mij afvroeg wat voor een contract hij zou hebben. Er werd wel gesproken over NOM, maar dat is in deze maanden maar een beperkte tijd.

Met deze NOM sturing is er ook geen hoog rendement voor een dynamisch contract. Namelijk alle duur terug te leveren stroom ‘s morgens wordt in de accu gestopt. Voor een betere opbrengst van een accu is er een slimmere besturing mogelijk. Leo is niet de enige in deze proef. Het is afwachten op andere gezinnen die een andere opstelling hebben.

Zelf hoef ik zeker niet deze opstelling.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • July 20, 2025

@Rakker De URL nog even wat opschonen - de staart met marketingcookie en jouw trackinginfo is niet echt nodig. -Zoiets als:  https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/energie-opslaan/energielab/batterijen-zitten-soms-om-9-uur-s-ochtends-vol is voldoende.

En de "testresultaten” tot nu toe zijn voorspelbaar en niet echt verrassend voor “ingewijden”, maar natuurlijk wel interessant voor het gros van de leden van de VEH.

Misschien interessant voor handelaren op de onbalansmarkt (m.n. interessant met grotere accusystemen):

Live (test)resultaten: https://onbalansmarkt.com/live/aanbieder/frank-energie of ../zonneplan.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • July 22, 2025

Wat een andere test van thuisaccu-installaties m.n. op de onbalansmarkt betreft is misschien de website van onbalansmarkt.com interessant: "Praktijkresultaten op de energiemarkt”.

Het gaat natuurlijk om wat grotere accu's 20 kWh en groter,
omvormervermogen vanaf 5 kW - vaak 10 kW.

YMMV

P.S.: De prijs per kWh accucapaciteit keldert - her en der iets van rond de € 100,- /kWh gezien. Maar eerst afwachten wat de praktijk over de kwaliteit, levensduur en het BMS etc. vertelt. 

51.2V 16.1kWh Thuisaccu - 10 kW vermogen = € 1800,- incl. btw

2 stuks? - Je moet er wel de ruimte voor hebben.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 24, 2025

Over 2 weken is het 1 jaar geleden dat deze draad hier over de grote 2-jarige thuisaccutest onder geselecteerde VEH-leden is gestart. - Ik moet zeggen relatief weinig ervaringsberichten tot nu toe gezien.

Misschien komt er in de september uitgave van het VEH-magazine een soort tussenrapport
( ​@Tom van Eigen Huis ) ?

Polvo55
  • Gevorderde
  • August 24, 2025

Over 2 weken is het 1 jaar geleden dat deze draad hier over de grote 2-jarige thuisaccutest onder geselecteerde VEH-leden is gestart. - Ik moet zeggen relatief weinig ervaringsberichten tot nu toe gezien.

Misschien komt er in de september uitgave van het VEH-magazine een soort tussenrapport

In de nieuwsbrieven komt zo nu en dan wat informatie over de batterij gebruikers en hun ervaringen.
Een tussenrapport hebben we dacht ik in februari gehad, wordt tijd voor een eind rapport.

Op Tweakers kun je over elk merk thuisbatterij wel een topic vinden met honderden pagina's met ervaringen, zowel positieve als negatieve.
De negatieve ervaringen komen vooral voor rekening van de software.
Die is vaak nog lang niet klaar en nog volop in ontwikkeling met teleurgestelde klanten als gevolg.
De batterij zelf geeft vooralsnog weinig problemen.

Maar die kan nog wel komen, ik zag filmpjes dat batterijen binnen 3 jaar stuk waren omdat ze niet goed gematced waren met de zonnepanelen opbrengst.
Mensen laten het installeren en kijken er verder niet naar om en kijken alleen naar de maandelijkse afrekening.
De batterijen staan leeg in de winter en daar kunnen ze niet tegen en gaan stuk.

Ik heb in de zomer de helft van de batterijen nodig, in voorjaar en herfst alle batterijen en in de winter een kwart, in december waarschijnlijk geen een.
Uitgaande dat meestal LFP batterijen als thuisbatterij gebruikt worden, de batterijen die niet gebruikt worden moeten in opslag modes worden gezet op 50% lading
Ze moeten ook minimaal eenmaal per maand op 100% gebalanceerd worden.
Als je ze in een hoek zet en er niet naar omkijkt kun je ze na een paar jaar weggooien.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 25, 2025

@Polvo55 Verwacht je dat de 2-jarige test iets over de levensduur van de geteste systemen kan zeggen? Ik denk dat het lastig is bij het beperkte aantal systemen - de vraag is ook hoe significant de potentiële uitslag kan zijn voor een aanschaf.

De capaciteitsbingo (deels ook van de hybride omvormer) tussen zomer, voor/najaar en winter moet iedereen voor zich zelf uitdobbelen.

Inzet: eigenverbruik slim sturen, (on)balanshandel, dynamische tarieven, energiepolitieke ontwikkelingen etc..

Polvo55
  • Gevorderde
  • August 25, 2025

@Polvo55 Verwacht je dat de 2-jarige test iets over de levensduur van de geteste systemen kan zeggen? Ik denk dat het lastig is bij het beperkte aantal systemen - de vraag is ook hoe significant de potentiële uitslag kan zijn voor een aanschaf.

De capaciteitsbingo (deels ook van de hybride omvormer) tussen zomer, voor/najaar en winter moet iedereen voor zich zelf uitdobbelen.

Inzet: eigenverbruik slim sturen, (on)balanshandel, dynamische tarieven, energiepolitieke ontwikkelingen etc..

@darkfiber  Voor iedereen geldt dat de batterijen in de winter leeg blijven en in de zomer niet leeg te krijgen zijn, tenzij je daadwerkelijk steeds de capaciteit aanpast.
Maar voor de meesten zal het set en forget zijn.

Wat een nieuw kabinet nog gaat sleutelen aan de huidige situatie is onbekend, vooralsnog ga ik er vanuit dat er niet veel zal veranderen voor zonnepaneel en batterij bezitters.

Mijn ervaring:
Je hebt niet veel zonnepanelen nodig om 4 à 5 kWh aan batterijen in hartje zomer vol te krijgen en daarmee de nacht te overbruggen.
Ik vond het alleen zonde om de batterijen in de winter niet te kunnen gebruiken en heb serieus gekeken of ik met een dynamisch contract in de winter wel wat met de batterijen kon doen.

Maar ik heb het al geschreven, ik kan met de beste wil van de wereld er geen positief plaatje van maken.
In cijfers: van 1 nov 2024 tot 1 mrt 2025 was de laagste prijs gemiddeld 23,4 ct/kWh, de hoogste 36,8 ct/kWh.
Alle uurtarieven opgeteld was het totaal gemiddelde 28,9 ct/kWh.
Ik had een vast contract voor 27,6 ct/kWh.
Het laag tarief kwam vooral 's nachts voor, maar met 4 cent verschil de batterijen 's nachts opladen wat 10 cent/kWh kost is geld weggooien.

Dus geen dynamisch contract en geen batterijen voor de winter.

In de zomer ziet het er anders uit, dan kan het verkopen van overdag opgeslagen zonne energie wel wat opleveren, maar ik wil die 5 kWh wel houden voor eigen gebruik.
Stel dat ik daarvoor nog 10 kWh extra batterijen er bij koop om energie te verkopen, dan staat die 10 kWh in de winter ook op non actief.
Het levert veel te weinig op om rendabel te zijn.

Dus hou ik het maar op een beperkt aantal batterijen met een vast contract waarmee ik me 's zomers kan bedruipen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 25, 2025

@Polvo55 

Een batterij van 5 kWh kan prima in de winter gebruikt worden. Vol wordt die niet vaak, maar er zijn prima dagen met meer opwek van de panelen. Ik heb even in mijn eigen data gekeken. In december vorig jaar heb ik inderdaad maar 14 kWh teruggeleverd. Ik heb nl. geen accu. Dus vele dagen was er opwek wat meer was dan sluimerverbruik (bij mij aardig hoog) en verbruik van de warmtepomp 24/7.

Die 14 kWh is natuurlijk niet veel, maar de maanden eromheen was de teruglevering al rond de 50 kWh. Dan kun je serieus een accu van 5 kWh gebruiken.

Handelen met gemiddelde getallen is natuurlijk onzin. Handelen dwz inkopen van het net is in de toekomst na de afschaffing van de salderingsregeling nooit meer rendabel. Zelfs een dynamisch contract gaat je daar echt niet mee helpen. 

In de zomermaanden heb je genoeg aan 5 kWh om de nacht door te komen. 3 kWh zou voor mij al genoeg zijn. De rest van de stroom kun je terugleveren. Dan is een dynamisch contract wel interessant. Vooral als je de duurste stroom kunt verkopen en de goedkoopste in je accu kunt stoppen. 

In de winter is een standaard accu die NOM kan prima. In de zomer zal die anders aangestuurd moeten worden. Op Tweakers zijn daar wat mensen mee bezig.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • August 26, 2025

@Polvo55 Waarschijnlijk komt een vergelijkbaar resultaat ook uit de grote VEH-thuisaccutest wat normale en dynamische tarieven en een “normale”, kleine thuisaccu van ca. 5 kWh (met een stekker) betreft.

Maar er zijn ook andere gebruiksscenario's mogelijk waar de resultaten met grotere installaties anders (positiever) uitvallen. De grootte van de pv-installatie (en het verbruik in huis) speelt ook een rol.

Ik wacht voorlopig af wat in een van de komende VEH-magazines
m.n. van TNO (technische begeleiding) te lezen valt.

Misschien heeft de VEH dan ook al een (voorlopig) energiepolitiek advies.

Polvo55
  • Gevorderde
  • August 28, 2025

@Polvo55 

Een batterij van 5 kWh kan prima in de winter gebruikt worden. Vol wordt die niet vaak, maar er zijn prima dagen met meer opwek van de panelen. Ik heb even in mijn eigen data gekeken. In december vorig jaar heb ik inderdaad maar 14 kWh teruggeleverd. Ik heb nl. geen accu. Dus vele dagen was er opwek wat meer was dan sluimerverbruik (bij mij aardig hoog) en verbruik van de warmtepomp 24/7.

Die 14 kWh is natuurlijk niet veel, maar de maanden eromheen was de teruglevering al rond de 50 kWh. Dan kun je serieus een accu van 5 kWh gebruiken.

Handelen met gemiddelde getallen is natuurlijk onzin. Handelen dwz inkopen van het net is in de toekomst na de afschaffing van de salderingsregeling nooit meer rendabel. Zelfs een dynamisch contract gaat je daar echt niet mee helpen. 

In de zomermaanden heb je genoeg aan 5 kWh om de nacht door te komen. 3 kWh zou voor mij al genoeg zijn. De rest van de stroom kun je terugleveren. Dan is een dynamisch contract wel interessant. Vooral als je de duurste stroom kunt verkopen en de goedkoopste in je accu kunt stoppen. 

In de winter is een standaard accu die NOM kan prima. In de zomer zal die anders aangestuurd moeten worden. Op Tweakers zijn daar wat mensen mee bezig.

14 kWh is minder dan 0,5 kWh per dag, wat moet je dan met een 5 kWh batterij?
Bij mij was het 7 kWh in heel december en het jaar daarvoor 3 kWh, dat is 0,1 kWh per dag.
Daar is amper het stilstand verlies mee te compenseren.
Ik kan het met 2 kWh batterijen in kleinere stappen op en afbouwen.
Dat moet ook bewust, als de batterijen leeg blijven staan zijn ze in 3 jaar stuk.
De onderste laadgrens zet ik tegen die tijd op 50% en als ze in een maand tijd nooit de 100% bereiken wordt er automatisch een 100% kalibratie cyclus doorlopen.

Beste ​@darkfiber Binnenkort hebben inderdaad alle deelnemers aan de test één jaar hun thuisbatterij. Daarna gaan we de data van alle deelnemers analyseren. Zodra dit is gebeurd, zullen we communiceren over de resultaten. Dit zal nog een aantal maanden duren.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 5, 2025

Misschien interessant om te lezen wat de diverse deelnemers aan ervaringen kunnen delen?

via eigenhuis.nl/ehm-testx x: 2,3,4,5,7,8,9,10

(1 en 6 ontbreken, 4, 9 en 10 gaan over dezelfde installatie)

Vermoedelijk komen er nog 2 of 3 systemen bij.

Het meest recente verhaal van het “energielab” (VEHMag sept. 2025, p 11)
eigenhuis.nl/ehm-test10
Dit keer: Leo Peeters uit Oirlo over zijn thuisbatterijen en volledig elektrische warmtepomp. ...“

Op het plaatje daarnaast is alles mogelijke te zien maar geen volledig elektrische warmtepomp installatie. Een hybride? wp (Buderus?) met Buderus pompstation, 3 expansie vaten, een Nefit combiketel en nog een boilervat - misschien van de zonneboilerinstallatie?
maar helaas geen thuisaccu installatie te zien.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 13, 2025

Blijkbaar zijn er (te) veel cowboys in de “thuisbatterij” sector onderweg om gebakken lucht te verkopen. Tenminste concludeer ik dit uit diverse nieuwsberichten een ook eergisteren weer:

Holland Solar: geef eerlijke informatie over opbrengst thuisbatterij

Citaat: “Branchevereniging Holland Solar benadrukt dat het van groot belang is om bij verkoop van thuisbatterijen aan consumenten eerlijke informatie te verschaffen over de opbrengsten en realistische beloftes te doen.”

Misschien citeren ze bij het solarmagazine niet correct?

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 13, 2025

Blijkbaar zijn er (te) veel cowboys in de “thuisbatterij” sector onderweg om gebakken lucht te verkopen. Tenminste concludeer ik dit uit diverse nieuwsberichten een ook eergisteren weer:

(Holland Solar is de brancheorganisatie)

Ik haal er even een zinnetje uit: (Holland Solar is de brancheorganisatie)

Hoe kom je aan die wijsheid. Volgens mij zit er een uitgeverij achter. Dat is wat anders dan een brancheorganisatie. Het lijkt er wel op, maar is het mijns inziens niet.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 14, 2025

Citaat: “Branchevereniging Holland Solar benadrukt dat het van groot belang is om bij verkoop van thuisbatterijen aan consumenten eerlijke informatie te verschaffen over de opbrengsten en realistische beloftes te doen.”

Misschien citeren ze bij het solarmagazine niet correct?

Kun je die laatste zin nader toelichten?
Ik ben niet zo'n held in taal, techniek gaat mij beter af.
Ik zie het verbant tussen het citaat en jou opmerking niet.

Feit is dat er nog vele installateurs zijn die voor zowel zonnepanelen als batterijen beweren dat ze in 5 of 6 jaar terug te verdienen zijn.
Bedrijven die dat op hun site hebben staan moet je met een boog omheen lopen.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 14, 2025

@Polvo55 Mijn correctie/aanvulling was in eerste instantie voor  ​@Rakker bedoeld.

Ik heb uit het artikel op de solarmagazine website geciteerd en in het artikel werd wederom de directeur van  “Holland Solar” geciteerd  (Wijnand van Hooff) en of dit citaat correct is daarom gaat het bij mijn (niet serieus bedoelde) opmerking - als je het nog kan volgen.

Het e.e.a. is via de weblink na te lezen.

Ik ben ook geen taalkundige - natuurschetenwapper hier.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 15, 2025

(Holland Solar is de brancheorganisatie)

Ik haal er even een zinnetje uit: (Holland Solar is de brancheorganisatie)

Hoe kom je aan die wijsheid. Volgens mij zit er een uitgeverij achter. Dat is wat anders dan een brancheorganisatie. Het lijkt er wel op, maar is het mijns inziens niet.

@darkfiber 

Ik quoot even mijn eigen bericht, omdat jij je bericht hebt gewijzigd. Inderdaad is Holland Solar een brancheorganisatie met leden. Jouw link ging naar Solar magazine en dat kan best een link hebben met Holland Solar, maar is een uitgeverij.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 16, 2025

@darkfiber ​@Polvo55 

Ik knip de reactie van ​@Polvo55 maar even hier neer. Het is compleet off topic in het topic over het energielabel. En jullie praten graag over de thuisaccu. Mijn reactie verder onderaan.

@Rakker Ik neem aan dat je toch diverse brandgevaarlijke Lithium ion batterijen in huis hebt.
In smartphones, tablets, zaklampen en misschien ook wel een elektrische fiets in de schuur.
Samsung heeft  een serie telefoons terug geroepen omdat er regelmatig een in de brand vloog en ik heb ook vele filmpjes gezien dat accu's van fietsen en scooters spontaan in brand vlogen.
Bijna wekelijks zijn er schuurbranden hier in de regio.

Thuisaccu's van het LFP type zijn echter zo goed als onbrandbaar, je kunt er zelfs wel een gat in boren en dan gebeurt er nog niks mee.
Als ik een elektrische auto zou kopen dan zou het een een met LFP accu worden en zeker geen NMC.

Ik weet dat de LFP accu's veel veiliger zijn, maar niet alle thuisaccu's zijn LFP. Het goede systeem met goede domotica die goed samenwerkt met een dynamisch contract is van Solar Edge en dat is geen LFP. Dat systeem werkt goed samen met de zonnepanelen. Omzetting DC-DC ipv DC-AC. De stekker thuisaccu's hebben zo een verlies van 20 %. In mijn geval met minder opwek dan gebruik zal ik het verlies dus weer moeten inkopen. In de echte zomermaanden ook geen probleem.

De toekomst zal zeker niet zijn voor de stekkerbatterijen met de simpele NOM software. 

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 16, 2025

Ik weet dat de LFP accu's veel veiliger zijn, maar niet alle thuisaccu's zijn LFP. Het goede systeem met goede domotica die goed samenwerkt met een dynamisch contract is van Solar Edge en dat is geen LFP. Dat systeem werkt goed samen met de zonnepanelen. Omzetting DC-DC ipv DC-AC. De stekker thuisaccu's hebben zo een verlies van 20 %. In mijn geval met minder opwek dan gebruik zal ik het verlies dus weer moeten inkopen. In de echte zomermaanden ook geen probleem.

De toekomst zal zeker niet zijn voor de stekkerbatterijen met de simpele NOM software. 

Ik heb daar een heel andere mening over, handel in stroom met dynamische contracten zal na 1-1-27 helemaal instorten en niet meer interessant zijn.
Wat mij vooral verbaasde en ik niet verwacht had is dat dynamische tarieven in de winter duurder uitpakte dan mijn vast contract.
De tarief verschillen zijn in de winter nu al niet groot genoeg, laat staan als je er na 1-1-27 ook nog belasting over moet betalen.

Het enige wat overblijft is NOM met zonne-energie.
Er zijn overigens al veel meer merken goed werkende software, die ontwikkelingen gaan razendsnel en verbeteren bij de week.
Over ruim een jaar zul je een heel brede keuze hebben.

De afgelopen 4 maanden zit ik op 95% selfsupporting en als ik er een beetje om zou denken dan kan daar nog wel 1 of 2 % bij.
Vaak gebeurt het nog dat meerdere zware gebruikers tegelijk aan staan wat de batterijen niet bij kunnen benen.
Zoals de oven 3kW, koffie en thee zetten en overig gebruik zit ik totaal zomaar op 7 kW terwijl de batterijen samen maar 2800 W kunnen leveren.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 18, 2025

@Polvo55 

Jij verstaat onder handelen al wat anders dan ik. Het handelen op onbalans wat momenteel mogelijk is, staat qua opbrengst nu ook al onder druk.

Bij een dynamisch contract en betere domotica dan een stekkerbatterij kan je de goedkoopste zonne-energie in de accu opslaan en de duurste verkopen.

Stekkerbatterijen slaan de energie op tijdens de morgenuren. Is de accu vol gaat de overige energie voor minder dan een cent naar het net bij een vast contract.

In de link van ​@darkfiber over de laatste update van Leo Peeters zie je ook een vast contract. De winst op energie is gewoon belachelijk laag.

Ik kijk uit naar andere proefpersonen die wel een dynamisch contract hebben en betere domotica.

Van de stekkerbatterijen hoef je geen betere domotica te verwachten. Dat is gewoon NOM.

Na het beëindigen van de salderingsregeling zal er pas enige winst komen voor een thuisbatterij. Dat staat ook zo in de laatste update.

Voor mij zeker geen thuisaccu voor de datum.