Skip to main content

Vereniging Eigen Huis test samen met leden thuisbatterij. Waar ben jij benieuwd naar?

• September 5, 2024
  • 204 reacties
  • 5874 Bekeken

Toon eerste bericht

204 reacties

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 18, 2025

@Rakker Onbalans handel kun je zelf niet, daar heb ik het niet over.
Het punt is dat stekker batterijen relatief kleine batterijen zijn die net genoeg energie kunnen opslaan die je zelf nodig hebt.
Er blijft dus niks over om te verkopen en heb je dus ook niks aan een dynamisch contract.

Wil je echt kWh's verkopen zul je flink capaciteit moeten uitbreiden boven het eigen gebruik.
Dat wordt dan een aanvullende rekensom of je in de zomer genoeg energie kunt verkopen om de extra investering rendabel te maken.
De zonnepanelen zullen in de zomer meestal genoeg kunnen leveren, maar in de winter moet je goedkoop inkopen omdat zonnepanelen bijna niks opleveren.
Dat goedkoop inkopen in de winter kun je na 1-1-27 wel op je buik schrijven in de winter periode heb je niks aan die batterijen.
Je moet het dan echt hebben van de zonne energie die je in de zomer duur kunt verkopen.

Ik heb eerlijk gezegd niet uitgerekend of ik de extra batterij capaciteit in de zomermaanden dan terug kan verdienen, maar wel een punt om dat eens te gaan doen.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 19, 2025

Ik heb eerlijk gezegd niet uitgerekend of ik de extra batterij capaciteit in de zomermaanden dan terug kan verdienen, maar wel een punt om dat eens te gaan doen.

Ik ben even met die cijfers aan het stoeien geweest
Nu heb ik batterijen die voldoende energie kunnen opslaan om NOM mee te draaien en de zonnepanelen leveren genoeg op om meer batterijen op te laden.
Uitgangspunt is opladen met zonnestroom, en verkopen op dure momenten met een dynamisch contract.
Van maart tot deze week is het gemiddelde laag tarief 15,5 cent, het gemiddelde hoog tarief 33,3 cent.
Dat is dus incl. alle belastingen, gesaldeerde belasting is over ruim een jaar toch afgelopen en hou ik geen rekening meer mee.
Opladen met zonnestroom is dus een stuk goedkoper dan opladen tijdens goedkope uren.

Theoretisch zou ik met elke verkochte kWh dus ruim 33 cent kunnen verdienen.
Er is echter een maar, dat hoge tarief geld meestal maar 1 uur, dus wil ik dat halen dan moet ik ook al die kWh's in dat uur terug leveren.
De uren er voor en na leveren minder op.

Stel dat ik voor dit doel 6 kWh aan batterijen voor dit doel koop.
Dan lukt dat ontladen al niet in 1 uur, stekker batterijen helemaal niet omdat die uitput meestal beperkt is tot 800 W, met drie batterijen is het nog maar 2400 W.
Dan heb je al 2,5 uur nodig om de batterij te ontladen en dan heb ik het nog niet over het RTE verlies.

Idealiter zou ik 6 x 33 cent ~€ 2,00 per dag kunnen verdienen gedurende maximaal 6 maanden.
De overige maanden leveren de zonnepanelen niks of net genoeg voor eigen gebruik.
Ik denk dat ik in de praktijk blij ben als ik gemiddeld 70% haal, laat ik het op €1,50 houden.
Dit komt neer op 270 euro per jaar.

Als je geen groot systeem koopt met hoge installatie kosten dan kun je als snel terecht voor 350 euro per kWh.
Een 6 kWh batterij kost dan 2100 euro, deel dat door 270 en je komt op een terug verdien tijd van bijna 8 jaar uit.
Zou je de stroom op goedkope uren inkopen dan kun je de batterijen niet binnen de levensduur terug verdienen.

Tot zover mijn stoeipartij met dynamische tarieven.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • September 21, 2025

Dat goedkoop inkopen in de winter kun je na 1-1-27 wel op je buik schrijven in de winter periode heb je niks aan die batterijen.

In de winter zijn er echter ook vaak zeer lage prijzen. Als er veel wind staat 's nachts en in het weekend.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 21, 2025

In de winter zijn er echter ook vaak zeer lage prijzen. Als er veel wind staat 's nachts en in het weekend.

Nou dat “vaak” is dus niet zo en de laagste tarieven zijn gemiddeld flink hoger dan in de zomer.
Ga maar eens kijken bij Jeroen.nl voor de laagste dag tarieven tussen 1-11-24 tot 1-3-25

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 23, 2025

@Rakker Onbalans handel kun je zelf niet, daar heb ik het niet over.
Het punt is dat stekker batterijen relatief kleine batterijen zijn die net genoeg energie kunnen opslaan die je zelf nodig hebt.
Er blijft dus niks over om te verkopen en heb je dus ook niks aan een dynamisch contract.

Wil je echt kWh's verkopen zul je flink capaciteit moeten uitbreiden boven het eigen gebruik.
Dat wordt dan een aanvullende rekensom of je in de zomer genoeg energie kunt verkopen om de extra investering rendabel te maken.
De zonnepanelen zullen in de zomer meestal genoeg kunnen leveren, maar in de winter moet je goedkoop inkopen omdat zonnepanelen bijna niks opleveren.
Je moet het dan echt hebben van de zonne energie die je in de zomer duur kunt verkopen.

Onbalanshandel kun je gewoon aan meedoen. Daar zijn genoeg firma's voor, maar ik zal het niemand aanraden.

Stekkerbatterijen zouden voor mij in 5 maanden genoeg kunnen opslaan om niet van het net te gebruiken. (exclusief EV) De overige maanden leveren de panelen te weinig op en vraagt de warmtepomp te veel. 

Niet alleen in de zomermanden kun je stroom verkopen. Ook in de wintermaanden als het maar niet in de accu stopt. Vaak goede prijzen. 

Nadelen van de stekker batterijen zijn de 20 % verlies van energie en de nogal hoge afschrijfkosten. Tevens het NOM laden bij een dynamisch contract. 

Is het mogelijk om zo'’n batterij te sturen, zodat het oplaad met de goedkoopste (piek) stroom.

Zonder die laatste optie zal ook na 2026 voor mij een stekkerbatterij niet lonend zijn.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 23, 2025

Onbalanshandel kun je gewoon aan meedoen. Daar zijn genoeg firma's voor, maar ik zal het niemand aanraden.

Stekkerbatterijen zouden voor mij in 5 maanden genoeg kunnen opslaan om niet van het net te gebruiken. (exclusief EV) De overige maanden leveren de panelen te weinig op en vraagt de warmtepomp te veel. 

Niet alleen in de zomermanden kun je stroom verkopen. Ook in de wintermaanden als het maar niet in de accu stopt. Vaak goede prijzen. 

Nadelen van de stekker batterijen zijn de 20 % verlies van energie en de nogal hoge afschrijfkosten. Tevens het NOM laden bij een dynamisch contract. 

Is het mogelijk om zo'’n batterij te sturen, zodat het oplaad met de goedkoopste (piek) stroom.

Zonder die laatste optie zal ook na 2026 voor mij een stekkerbatterij niet lonend zijn.

Onbalans handel kun je alleen via een energie maatschappij meedoen, maar die bepaalt wanneer er geladen en ontladen wordt.
Het is een heel andere manier om de batterij te gebruiken.
Omdat je na 1-1-27 wel belasting betaalt over geladen kWh's maar niet terug krijgt bij ontladen is dat dan geen verdienmodel meer.

20% verlies heb je met alle batterijen, als je een batterij gebruikt om NOM te draaien dan is het verlies nog veel groter.
In de praktijk haal ik amper 65% rendement.
Maar zolang ik de batterijen alleen met zonne energie oplaad doet die RTE er niet toe.
Die is alleen van belang als je energie inkoopt.

Zoals ik al eerder zei, inkoop in de winter bij een dynamisch contract kostte op de goedkoopste uren gemiddeld 23,3 cent.
Mijn vaste contractprijs was 27,6 cent.
Een batterij laden kost al 10 cent per kWh aan afschrijving en tel daar bij NOM nog eens 35% verlies bij op en je bent met batterij veel duurder uit.

Zenki biedt bij Zendure wel de mogelijkheid om zonne energie met laag tarief inkoop op een slimme manier te combineren, maar in mijn ogen een nutteloze functie.

In de winter heb je er niks aan te weinig zon en te dure inkoop.
In de zomer is er al voldoende zonne stroom en hoef je niet in te kopen.
Alleen met een EV kan het lonend zijn, maar dan praat je ook over accu's die 10 keer zoveel capaciteit hebben dan een thuis batterij.
Dat is gewoon een ander verhaal.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 23, 2025

@Polvo55 

Iedere situatie is geheel anders. De mensen met grote accu's hebben allemaal een dynamisch contract en besturing om hun zonne-energie zo duur mogelijk te verkopen. Zie Tweakers. Er zijn er zelfs mensen die nu nog bij kopen. Dat zal in 2027 gewoon minder worden.

Mijn vraag aan jou was, hoe je met een stekkerbatterij de inkoop kunt sturen naar de piekuren.

Als dat mogelijk zou zijn op een goede / automatische wijze zou zo'n accu voor mij ook wel interessant worden.

Momenteel in zijn geheel niet. Voor mij is een dynamisch contract gunstiger. Zeker in combinatie met een accu op 4 wielen. Ik moet er niet aan denken dat ik 20 of meer procenten van mijn opgewekte stroom kwijt zou zijn. Mijn verbruik is namelijk hoger dan de opwek.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 23, 2025

​Mijn vraag aan jou was, hoe je met een stekkerbatterij de inkoop kunt sturen naar de piekuren.

Als dat mogelijk zou zijn op een goede / automatische wijze zou zo'n accu voor mij ook wel interessant worden.

@Rakker Er is een hoop mogelijk, ik denk dat je zoiets bedoelt.

's ochtends gebruik je energie uit de batterij, overdag laad je de batterij op zonne energie, van 17.00 tot 20.00 gebruik je die energie weer uit de batterijen en 's avonds laad je ze weer op op goedkope dynamische stroom.
Twee dingen, 's nachts staat er niet bij, laad je dan de batterijen op goedkope stroom of ontlaad je om NOM te draaien?
Ook een EV komt in dit verhaal niet voor.
Toch draait dit al geheel geautomatiseerd, het is vooral de kunst om gebruik, batterij capaciteit en zonne opbrengst in evenwicht te krijgen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 24, 2025

Dit is natuurlijk een soort ideaalplaatje wat mogelijk zou zijn als je goed kunt sturen. Ik ga ervan uit dat een stekkerbatterij met NOM sturing dit niet kan. Daar zit de batterij in de zomermaanden al om 10.00  vol, om daarna de stroom voor een minimum prijs het net op te sturen.

Een EV hoeft in dit verhaal ook niet voor te komen. Na 2026 is daarvoor ideaal dat die NOM laadt op zonne-energie. Gezien de besparing op energiebelasting. Momenteel kan dat nog geheel anders. Zo gaat vandaag om 13.00 uur de stekker er in, om de accu weer vol te krijgen voor 14 cent.

Blijft de vraag, hoe kun je sturen met een stekkerbatterij. En hoe stuur je wel of niet.

Iedere situatie is anders. We moeten wel uitgaan van de gemiddelde lid van onze vereniging. Dat zijn geen Tweakers met 10.000 kWh energieopbrengst zonnestroom.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 24, 2025

De batterijen zijn bij vandaag om 11.30 al vol, maar tijdens een regenachtige dag afgelopen week kreeg ik ze niet vol.
Die ideale situatie die jij voor ogen hebt bestaat niet.
Het plaatje is van Zendure en die software kan dat zelf bepalen wanneer stroom van de zon of van het net op goedkope uren moet komen en volgens mij zijn er al meer batterij merken die slimme software op dit gebied hebben.
Maar ik gebruik dat niet, dat is een keuze.
Ik vind NOM op zonne energie het meest simpele.
Sinds begin juni mijn nieuwe contract in ging heb ik 67 kWh uit het net gebruikt, het gemiddelde gebruik zit incl warmtepomp boiler op 300 kWh per maand, dus zo'n 1100 kWh over die tijd
De batterijen en zonnepanelen hebben het verschil opgevangen.

Zolang de saldering er nog is probeer ik op jaarbasis levering en terug levering wel zoveel mogelijk in balans te houden.
Ik heb nu al 2100 kWh terug geleverd terwijl ik ergens rond de 3000 uit moet komen.
Aangezien april en mei elk goed zijn voor 1000 kWh is er dus nog werk aan de winkel.
Het is nog even experimenteren , maar het reduceren van terug leveren begint vorm te krijgen.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • September 25, 2025

Blijft de vraag, hoe kun je sturen met een stekkerbatterij. En hoe stuur je wel of niet.

als we even zendure als voorbeeld pakken, dat zijn dan 2 vinkjes in de app. Zendure, maar ook Marstek, heeft een aantal opties in de app om dit te regelen, en ook te gebruiken voor niet-Tweakers ;)

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • September 27, 2025

En met een tweakers pet op krijg je onderstaand plaatje. Met hulp van ChatGPT een volledig Home Energy Management Systeem gemaakt voor mijn niet-HA domotica systeem. Hij houdt met veel zaken rekening, panelen, dynamische tarieven, zonne energie forecast, eigen verbruik etc. Doel is zoveel als mogelijk zelf gebruiken van de panelen, daarna zo goekoop mogelijk inkopen, en als het prijsverschil groot genoeg is en ik het zelf niet nodig heb, terugleveren. En het patroon klopt, laden als het kan, onladen als het nodig is.

Daarnaast natuulijk noodstroom voor het geval de russen hier virtueel binnenvallen. En ook eigen batterij-panelen mocht het wat langer duren dan een paar uur 😉

Voor nu nog veel te weinig kWh batterijen, maar na dit geslaagde experiment kan de stapel Zendure’s tot aan het dak 

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 27, 2025

@EmielS  Mijn batterij grafiek komt daar aardig mee overeen, alleen staat er bij jou geen nacht verbruik.
Zie mijn grafiek van gisteren en vandaag.
Alleen dynamisch verkopen zit er niet in, rond 11 uur was gisteren de batterij vol en wordt er (nog wel) terug geleverd, dynamisch is die stroom ook niks waard.
Na 17.00 uur heb je wel leuke dynamische tarieven, maar heb ik de stroom zelf nodig.
Aangezien ik maar 2800 Watt tegelijk uit de batterij kan halen blijft er ook weinig over om te verkopen.
Vandaag was het bewolkt en kwam de batterij net niet vol.
Oktober wordt interessant, ik zal, als de warmtepomp draait, elke dag tekort komen, ben benieuwd waar het kantelpunt gaat liggen.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 27, 2025

Nog even een toevoeging, op de bovenste grafiek van 26-9 is de batterij rond 11 uur vol
De grote huis omvormer wordt dan automatisch een flinke tand terug gezet om het terug leveren te beperken.
Blijft nog genoeg over voor het dagelijks gebruik.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 29, 2025

Een mooie duidelijke grafiek van ​@EmielS . Maar met alle sturing wordt er 's morgens de accu volgeladen (dure stroom) rond drie uur wordt er teruggeleverd (goedkope stroom) en wordt na 16.00 de stroom gebruikt. Dat lijkt veel op NOM sturing. Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de prijs van de stroom.

Als ik zo'n batterij zou hebben met deze sturing kost mij dat geld, zolang de salderingsregeling nog bestaat.

Veel mensen die een batterij kopen hebben meer opwek van stroom dan gebruik en gaan ervan uit dat stroom van de zonnepanelen gratis is.

Voor consumenten als ikzelf die meer verbruik hebben kunnen zo niet rekenen. Die moeten zeker ook nog rekening houden met het eigen verbruik (warmte) van de accu. Van alle verlies (ongeveer 20 %) krijg ik niet de energiebelasting terug, maar moet ik die energie nog wel inkopen incl. energiebelasting. 

Voor mij zeker voor april 2027 geen batterij. Zou ik die dan overwegen moet de sturing beter zijn.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • September 30, 2025

Een mooie duidelijke grafiek van ​@EmielS . Maar met alle sturing wordt er 's morgens de accu volgeladen (dure stroom) rond drie uur wordt er teruggeleverd (goedkope stroom) en wordt na 16.00 de stroom gebruikt. Dat lijkt veel op NOM sturing. Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de prijs van de stroom.

je kunt uit mijn grafiek niet halen waar de stroom vandaan komt, en die komt wel gewoon uit de panelen, dat is natuurlijk stap 1 in mijn script. ook ‘s middags om 3 uur was er onvoldoende zon en ging ie ontladen, geheel volgens de regels in het script. 

Ook de dynamische tarieven worden in het script gebruikt om te bepalen wat er moet gebeuren en zelfs de voorspellingen van opwek van de panelen gaat mee.

Als ik zo'n batterij zou hebben met deze sturing kost mij dat geld, zolang de salderingsregeling nog bestaat.

Veel mensen die een batterij kopen hebben meer opwek van stroom dan gebruik en gaan ervan uit dat stroom van de zonnepanelen gratis is.

Is dit een feit (onderbouwing?) of een aanname?

En verder is de terugverdientijd natuurlijk lang, zeker nu we nog kunnen salderen. Een belangrijke reden voor mij om hier in te stappen is de noodstroom voorziening die er ook is incl 2 paneeltjes om ook weer off grid te kunnen laden. 

En daarnaast vind ik het gewoon leuk om hiermee bezig te zijn. 

@Joost2 Ik zie dat ik jouw bericht uit 2024 per abuis alsnog als signaal heb doorgestuurd naar de betreffende afdeling. Ik heb je er een bevestiging van gestuurd. Uiteraard ging het om een verouderd bericht. Excuses daarvoor. Groet, Stephanie

• Actieve deelnemer
  • September 30, 2025

@SEM van Eigen Huis , dank, vraag is nog steeds uitermate actueel en afgelopen jaren onbeantwoord gebleven. Dus ik zou wel erg blij zijn als er met de toegenomen kennis een antwoord beschikbaar komt. De toen geïntroduceerde terugleverboetes zijn inmiddels bij elke energie leverancier aanwezig. Ik heb ca. de helft van 1200,-/jaar (goedkoopste leverancier anno voorjaar 2025) te besteden aan een accu en haar verliezen over haar levensduur. 
Daarnaast, mocht er intussen een geactualiseerde versie van het genoemde rapport zijn, houd ik mij eveneens aanbevolen voor een linkje. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 1, 2025

je kunt uit mijn grafiek niet halen waar de stroom vandaan komt, en die komt wel gewoon uit de panelen, dat is natuurlijk stap 1 in mijn script. ook ‘s middags om 3 uur was er onvoldoende zon en ging ie ontladen, geheel volgens de regels in het script. 

Ook de dynamische tarieven worden in het script gebruikt om te bepalen wat er moet gebeuren en zelfs de voorspellingen van opwek van de panelen gaat mee.

Is dit een feit (onderbouwing?) of een aanname?

En verder is de terugverdientijd natuurlijk lang, zeker nu we nog kunnen salderen. Een belangrijke reden voor mij om hier in te stappen is de noodstroom voorziening die er ook is incl 2 paneeltjes om ook weer off grid te kunnen laden. 

En daarnaast vind ik het gewoon leuk om hiermee bezig te zijn. 

De eerste opmerking van mij klopte inderdaad niet. Er staat niets voor 11.00 uur. Je hebt een nogal kleine accu met een capaciteit van 750 W. Dat kan dus ook gewoon gebruik zijn in de woning. Wel toevallig dat dat net gebeurd als de accu vol is.

Het is grotendeels te onderbouwen dat een accu mij geld kost voor 2027. Dit omdat ik minder opwek dan verbruik heb. Iedere kWh opwek levert mij de volle energiebelasting op. Een AC accu kost mij 20 % verlies aan stroom. Die stroom moet ik echter toch eens inkopen met weer energiebelasting.  De salderingsregeling is voor mij de ideale accu. Een accu kan alleen geld verdienen met de kale energieprijs. In de wintertijd door goedkoop in te kopen en op dure momenten gebruiken. In de zomer de stroom uit de panelen op te slaan en op een duur moment te verkopen. Dat zal heel veel dagen niet eens lukken omdat het verschil tussen de prijzen te klein is.

Ik ga er van uit (aanname) dat de winst op de kale prijs minder is dan het verlies op de energiebelasting. En dan heb ik het nog maar niet over afschrijving/slijtage van de accu.

Dat het leuk kan zijn om daar mee bezig te zijn, kan ik het mee eens zijn. Een noodvoorziening is ook leuk. Die heb ik trouwens in de vorm van een aggregaat. (met weinig benzine trouwens, maar de buurman heeft dat wel.) Goede buren zijn de beste noodvoorziening.

@Joost2 Je bericht heb ik doorgestuurd als signaal. Je hebt hiervan een bevestigingsmail gekregen. Mocht er een update komen van het onderwerp, dan vermelden we dat via onze nieuwsbrieven en media kanalen. Groet, Stephanie

• Actieve deelnemer
  • October 2, 2025

@SEM van Eigen Huis

Dank voor je bericht Stephanie en het doorsturen van mijn signaal. Ik begrijp dat updates via nieuwsbrieven en mediakanalen worden gedeeld. Het is goed om te merken dat het onderwerp van mijn vraag relevant wordt geacht voor een bredere doelgroep.

Tegelijkertijd voelt het wat vreemd dat deze community daarbij wordt overgeslagen. Juist hier zijn deelnemers actief betrokken, en het zou prettig en passend zijn als dergelijke links of updates ook in dit kanaal gedeeld worden. Dat voorkomt dat deelnemers zelf hun weg moeten zoeken via algemene mediakanalen en versterkt bovendien de waarde van deze community.

Zou je willen overwegen om dergelijke informatie voortaan ook hier te plaatsen? Groetjes Joost

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 2, 2025

Nog een dubieuze uitspraak van een specialist in Solar Magazine 
Quote/
‘Thuisbatterijen kunnen bijdragen aan het verminderen van de drukte op het elektriciteitsnet’, vervolgt Van Vugt. ‘Door opgewekte stroom tijdelijk op te slaan, neemt de piekbelasting op het net af.
Dit kan helpen voorkomen dat omvormers op zonnige dagen worden afgeschakeld, waardoor kostbare duurzame energie verloren gaat.’
Quote//

De eerste twee regels kloppen, maar de kombinatie met de laatste zin is te kort door de bocht.
Piek belasting is er niet alleen bij terug leveren, maar ook bij leveren, met name tussen 1700 en 20.00 uur.
In beide gevallen kan de accu helpen, maar dat wordt achterwege gelaten.
Ook bij de kreet “kostbare energie” kreeg ik kromme tenen, de energie die hij bedoelt is op dat moment alles behalve kostbaar, is letterlijk geen cent waard.

@SEM van Eigen Huis , dank, vraag is nog steeds uitermate actueel en afgelopen jaren onbeantwoord gebleven. Dus ik zou wel erg blij zijn als er met de toegenomen kennis een antwoord beschikbaar komt. De toen geïntroduceerde terugleverboetes zijn inmiddels bij elke energie leverancier aanwezig. Ik heb ca. de helft van 1200,-/jaar (goedkoopste leverancier anno voorjaar 2025) te besteden aan een accu en haar verliezen over haar levensduur. 
Daarnaast, mocht er intussen een geactualiseerde versie van het genoemde rapport zijn, houd ik mij eveneens aanbevolen voor een linkje. 

@Joost2 Dit kanaal is uitsluitend voor dialoog tussen leden onderling. Dit vermelden we in onze Community Richtlijnen. Dit wordt ook niet aangepast. Zoals aangegeven communiceren we via de media kanalen en nieuwsbrieven eventueel een update. Groet, Stephanie

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 5, 2025

@SEM van Eigen Huis Dit topic hier is niet uitsluitend bedoeld voor een dialoog tussen de leden onderling. Tenminste concludeer ik dit uit de topictitel van ​@Tom van Eigen Huis 

De VEH wil iig (ook) iets van de leden weten.
Op de tussenresultaten van de thuisbatterijtest moeten we blijkbaar nog enkele maanden wachten.

Waarschijnlijk komt het rapport voor mij te laat - het eindrapport sowieso.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • October 5, 2025

verwacht je verassende conclusies? De test is sowieso achterhaald en redelijk voorspelbaar qua uitkomst. Heeft wat mij betreft zelfs een vleugje 'greenwashing': ‘kijk ons eens verantwoord bezig zijn….’ 😉