Skip to main content

Vereniging Eigen Huis test samen met leden thuisbatterij. Waar ben jij benieuwd naar?

• September 5, 2024
  • 204 reacties
  • 5874 Bekeken

Toon eerste bericht

204 reacties

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 5, 2025

@EmielS  In de meest recente nieuwsbrief stond een link naar:

“Houd me op de hoogte – Collectief voor energieopslag
In 2026 lanceren wij een nieuw collectief voor energieopslag. Een collectief waar we jou een eerlijk advies en uitleg geven hoe energieopslag kan helpen je energierekening betaalbaar te houden. Schrijf je in, dan houden we je op de hoogte.”

Het gaat (natuurlijk) om thuisbatterijen en om te polsen hoe groot de belangstelling is.

Of de resultaten van de huidige, beperkte thuisbatterijtest iets verrassends opleveren lijkt me niet meer relevant.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • October 5, 2025

​ 

Of de resultaten van de huidige, beperkte thuisbatterijtest iets verrassends opleveren lijkt me niet meer relevant.

jij begon er vanmiddag over 😉

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 7, 2025

Volgens Solar Magazine gaat er per 2028 een tijdsafhankelijk nettarief per kWh komen.
Dit dan in 5 blokken met 4 tarieven.
Dat zou voor thuisbatterij bezitters nog extra voordeel op kunnen leveren.
Ik zit in een regio van Liander en betaal dit jaar 455 euro, wat neer komt op € 1,25 per dag of 5 cent per uur.
Dit zou dan in de goedkope uren zoals nacht en overdag 2 cent/kWh kunnen zijn en in de dure uren 10 cent/kWh.
Dat is even een eigen interpretatie, het lijkt dus op een soort dynamisch tarief voor netbeheer kosten.

Afgelopen zomer heb ik dankzij de thuisbatterij niet of nauwelijks gebruik gemaakt van netstroom.
Het bleef beperkt tot 18 kWh per maand, of te wel 0,6 kWh per dag.
Dat zou de jaar kosten theoretisch dus kunnen halveren.

Wat ook duidelijk is dat het nettarief de komende jaren fors omhoog zal gaan en als ik de helft ga betalen zal iemand anders dat verschil moeten betalen, wat nu ook met gas gebeurd.
De kosten van het gasnetwerk wordt verdeelt over steeds minder aansluitingen.

Het is alleen de vraag of ik dat in de winter met de warmtepomp weer moet bezuren.
Oktober valt tot nu erg tegen met veel bewolking kwam er maar een paar % in de batterijen die door de warmtepomp ook direct weer werken opgesoupeerd, maar oktober is ook nog niet voorbij.
Nu is een warmtepomp geen piek verbruiker maar gaat gestaag de dag door.

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 7, 2025

Nog een paar overdenkingen.
Met een dynamisch contract de stroom op dure tijden terug leveren met batterijen is na 1-1-27 al niet meer zo lucratief, maar met een duur nettarief mogelijk helemaal niet meer.
Het is alleen nog onduidelijk of terug leveren ook onder netbelasting zal vallen.

Het gemiddeld gebruik in Nederland is 2500 kWh per jaar, maar vele klein behuisden gebruiken veel minder.
Mensen die meer gebruiken betalen dan dus ook meer.

Dat zal voor grote gebruiker zoals de EV bezitter goed merkbaar zijn, zelfs als je op goedkope uren oplaad.
Wat doet dit met de energie transitie?
Hier zitten heel veel haken en ogen aan, veel meer dan zo op het eerste gezicht lijkt.