Skip to main content

Vereniging Eigen Huis test samen met leden thuisbatterij. Waar ben jij benieuwd naar?

• September 5, 2024
  • 211 reacties
  • 5950 Bekeken

Toon eerste bericht

211 reacties

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • October 5, 2025

@EmielS  In de meest recente nieuwsbrief stond een link naar:

“Houd me op de hoogte – Collectief voor energieopslag
In 2026 lanceren wij een nieuw collectief voor energieopslag. Een collectief waar we jou een eerlijk advies en uitleg geven hoe energieopslag kan helpen je energierekening betaalbaar te houden. Schrijf je in, dan houden we je op de hoogte.”

Het gaat (natuurlijk) om thuisbatterijen en om te polsen hoe groot de belangstelling is.

Of de resultaten van de huidige, beperkte thuisbatterijtest iets verrassends opleveren lijkt me niet meer relevant.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • October 5, 2025

​ 

Of de resultaten van de huidige, beperkte thuisbatterijtest iets verrassends opleveren lijkt me niet meer relevant.

jij begon er vanmiddag over 😉

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 7, 2025

Volgens Solar Magazine gaat er per 2028 een tijdsafhankelijk nettarief per kWh komen.
Dit dan in 5 blokken met 4 tarieven.
Dat zou voor thuisbatterij bezitters nog extra voordeel op kunnen leveren.
Ik zit in een regio van Liander en betaal dit jaar 455 euro, wat neer komt op € 1,25 per dag of 5 cent per uur.
Dit zou dan in de goedkope uren zoals nacht en overdag 2 cent/kWh kunnen zijn en in de dure uren 10 cent/kWh.
Dat is even een eigen interpretatie, het lijkt dus op een soort dynamisch tarief voor netbeheer kosten.

Afgelopen zomer heb ik dankzij de thuisbatterij niet of nauwelijks gebruik gemaakt van netstroom.
Het bleef beperkt tot 18 kWh per maand, of te wel 0,6 kWh per dag.
Dat zou de jaar kosten theoretisch dus kunnen halveren.

Wat ook duidelijk is dat het nettarief de komende jaren fors omhoog zal gaan en als ik de helft ga betalen zal iemand anders dat verschil moeten betalen, wat nu ook met gas gebeurd.
De kosten van het gasnetwerk wordt verdeelt over steeds minder aansluitingen.

Het is alleen de vraag of ik dat in de winter met de warmtepomp weer moet bezuren.
Oktober valt tot nu erg tegen met veel bewolking kwam er maar een paar % in de batterijen die door de warmtepomp ook direct weer werken opgesoupeerd, maar oktober is ook nog niet voorbij.
Nu is een warmtepomp geen piek verbruiker maar gaat gestaag de dag door.

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 7, 2025

Nog een paar overdenkingen.
Met een dynamisch contract de stroom op dure tijden terug leveren met batterijen is na 1-1-27 al niet meer zo lucratief, maar met een duur nettarief mogelijk helemaal niet meer.
Het is alleen nog onduidelijk of terug leveren ook onder netbelasting zal vallen.

Het gemiddeld gebruik in Nederland is 2500 kWh per jaar, maar vele klein behuisden gebruiken veel minder.
Mensen die meer gebruiken betalen dan dus ook meer.

Dat zal voor grote gebruiker zoals de EV bezitter goed merkbaar zijn, zelfs als je op goedkope uren oplaad.
Wat doet dit met de energie transitie?
Hier zitten heel veel haken en ogen aan, veel meer dan zo op het eerste gezicht lijkt.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • January 29, 2026

@Tom van Eigen Huis Ik ben benieuwd naar de testresultaten van de “grote thuisaccutest”.
Volgens mij was de testperiode iets van 1 jaar en zou eigenlijk al afgelopen jaar september/oktober afgelopen zijn. Waarom duurt het zo lang om iets te publiceren - bijvoorbeeld op de website?

O.k - de samenvatting van de grote thuistest staat vast en in het VEH magazine  2-2026.
De resultaten waren voorspelbaar, voor de rest veel proza, grote foto's
-  te weinig inhoud , is mijn mening.

De genoemde prijzen van € 3500,- voor een 5 kWh thuisaccu zijn waarschijnlijk al lang niet meer actueel (en veel te hoog).

Ca. € 1200,- is de straatprijs voor een stekkeraccu van 5 kWh (ca. 4 kWh netto). 

Over de diverse technieken (accu, inverter, hybride omvormer etc.) wordt bijna niets gezegd. Domotica integratie? - “Bijbehorende apps zijn gebruiksvriendelijk.”  O.k. - prima.

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 6, 2026

@darkfiber 
Je wordt op je wenken bedient, ik zag een artikel op solar magazine voorbij komen.
Het verhaal zal dan ook wel in het VEH blad komen.
Het meeste wat ik las klopt wel, maar dat het percentage met 30% verhoogt wordt niet.
Dat is veel te stellig en klopt vaker niet dan wel.

Daar zijn een een hoop randvoorwaarden voor nodig.
Om te beginnen moet het aantal Wp vergelijkbaar zijn met het verbruik.
Dus als je 3000 kWh per jaar gebruikt moet er ook 3000 Wp op het dak liggen.

Bij mij klopt dat wel, ik gebruik 6000 kWh en heb ook 6000Wp aan panelen, maar kom ik nog niet op 60%
Ik had gehoopt op 55%, maar zit tot nu nog maar op 43%.
Dat heeft vooral te maken met de warmtepomp, die gebruikt veel in de winter, maar in de zomer vrijwel niks.
In de winter gebruikte ik ook zonder WP en batterij al 98% van de opwek.
De hele maand december is niet meer dan 1 zomer dag.

6000 Wp en 3000 kWh verbruik leverde  16% eigengebruik.
6000 Wp en 6000 kWh verbruik leverde 33% eigengebruik.
Met accu tot nu 43% maar ik heb nog een dikke maand te gaan, ik heb in maart de batterij gekregen.
Het kan dus nog 44 of 45% worden.
Of Slimme software hier nog positief aan bijdraagt zal ik nog een tijd op moeten wachten.
Je kunt het alleen op jaarbasis berekenen.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • February 6, 2026

@Polvo55 Niet vergeten “solarmagazine.nl” is (ook) de spreekbuis van de branche (Holland Solar is de brancheorganisatie = lobby voor pv-panelen en thuisaccu's etc.). Dus de navertelde verhalen zijn vermoedelijk altijd wat gekleurd.

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 6, 2026

@darkfiber 

Ik zag het ook in het AD voorbij komen.
https://www.ad.nl/economie/ontnuchterende-boodschap-voor-wie-een-thuisbatterij-overweegt-het-is-maar-de-vraag-of-je-die-terugverdient~a54ab5db/

Het is geen Solar Magazine verhaal, maar een  VEH verhaal.

Ik las ook dat een 5 kWh batterij 3500 euro kost, dat moet zijn kostte.
Zit nu op de helft en dan veranderd de terugverdientijd ook behoorlijk.
Er is in de test periode zoveel veranderd dat je eigenlijk niks meer met die conclusies kan.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • February 6, 2026

@Polvo55 Dit zou ook mijn conclusie zijn, maar vergeet niet dat de VEH een collectieve inkoopactie voor thuisaccu's  gestart is. Dan gaan ze vermoedelijk niet de huidige “straatprijzen” in het artikel noemen. Kunnen de deelnemende partijen waarschijnlijk niet waarderen.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • February 6, 2026

deze uitkomst was natuurlijk een jaar geleden ook al bekend, zelfs met de prijzen van nu is het financieel nauwelijks aantrekkelijk. En inderdaad, een beetje overdreven hoger wordend eigen PV gebruik en op de voet gevolgd door een aanbieding PV+Batterij. Ik vind dit niet heel erg getuigen van onafhankelijkheid van VEH.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • February 6, 2026

Vanmorgen zag ik in mijn DPG krant al een deel van de uitkomsten. Snel op de site van VEH gekeken voor het volledige onderzoek. Niet zo snel gevonden. Vanavond beter gezocht en gevonden via Service en Contact  en dan nieuws. Daar staat heel veel. Als je ook de long read leest met 9 punten ben je wel even bezig.

Een grote verscheidenheid aan proefopstellingen. Ook grote verschillen in terugverdientijd met een grote onzekerheid. Prijzen natuurlijk van vorig jaar. 

Grote manco wat ik gezien heb. Off grid en noodvoorziening stroom heb ik niet gevonden.

Voor mij blijft alles gelijk. Tot maart 2027 hoef ik nog niet aan een accu te denken.