Skip to main content
Vraag

Wel of geen BTW-teruggaaf over thuisaccu ?

  • 9 August 2024
  • 11 reacties
  • 442 Bekeken

BTW teruggaaf op thuisaccu, een wisseltruck van de belasting dienst ??

Als je de investeringsmogelijkheden voor een thuisaccu onderzoekt kom je adviezen tegen dat je de over de accu+toebehoren betaalde BTW kunt terugvragen. Bij nader onderzoek blijkt dat toch weer misleidende informatie te zijn. De belastingdienst hanteert hierin een nogal onnozel standpunt.
De overweging om een thuis accu aan te schaffen is in de regel een vervolg op een eerdere beslissing om PV panelen te laten installeren. Je wilt de opbrengst van je panelen zo efficiënt mogelijk gebruiken en een bijdrage leveren aan het beperken van de net-congestie.
In de energie transitie van een huishouden zijn dus eerst PV panelen aangeschaft en wordt in tweede instantie (jaren later) de installatie van een thuisaccu gepland.


Na het nodige gesteggel in de afgelopen 20 jaar is nu (jan 2024) uiteindelijk het btw tarief op PV panelen op 0% gezet en heeft iedereen wel de BTW op eerder aangeschafte panelen terug kunnen vragen (ondersteund door rechterlijke uitspraken).
Om dit in de starre belastingregels in te kunnen passen zijn de vroege zonnepaneelkopers in de zgn KOR-regeling geduwd (Regeling voor kleine ondernemers, die vrijgesteld zijn van BTW).
Helaas betekent die KOR-regeling ook dat je dan niet meer de BTW op je thuis accu kunt terugvragen.
Met andere woorden er wordt hier weer onderscheid gemaakt tussen mensen die nu PV panelen BTW-vrij kunnen kopen en mensen die de BTW op zonnepanelen in het verleden hebben moeten terugvragen.

Een reactie van de belasting dienst dat je dan maar moet zorgen dat je de accu op naam van je vrouw koopt lijkt me nogal misplaatst.

Lotgenoten worden uitgenodigd zicht te melden.
Misschien dat de VEH bij voldoende animo zich ik kan zetten mee te werken aan een goede oplossing.

We hebben sinds ruim een jaar zonnepanelen. Nu krijgen we twee offertes voor een thuisbatterij:

Zonneplan+NEXUS plm 5600EUR (na invullen postcode op de website) na aftrek BTW maar verplichte leverancier is Zonneplan en met dynamisch contract, voor 10kWh. En Sessy in proefopzet met Eneco (heb ik reeds als leverancier) en hoeft geen dynamisch contract om de BTW terug te kunnen krijgen, aangezien Eneco gedurende een dag enkele keren een kwartier de batterij mag gebruiken om netcongestie te verminderen, waarvoor ze 5EUR per maand vast plus per kWh een vergoeding betalen, voor 6450EUR voor 10kWh (2 units van 5kWh). Alle prijzen incl installatiekosten. Sessy werkt nog zonder app, dus maandelijks mailtje met afrekening (net als Eneco). We hebben Enphase converters, met  10 panelen. Van een leverancier van zonnepanelen en Enphase converters krijg ik een aanbod van 10.5kWh voor plm 8100EUR na aftrek BTW (wat alleen kan met een dynamisch contract bij je eigen leverancier), wat dus veel duurder is

Je kunt de batterijen DC aansluiten, dus tussen zonnepanelen en converter (maar ik heb micro-converters direct bij de panelen dus dat lijkt me lastig) of AC met een eigen batterij-converter aan de meterkast.  Ik beoog een uitbreiding met nog 3 panelen en een laadpaal om elektrisch te gaan rijden. We hebben een 3-fase aansluiting thuis.

Vraag: op de aanschaf van zonnepanelen kreeg ik reeds BTW aftrek. Is dat een probleem voor de aftrek op de batterijen? (de batterijen worden in beide gevallen ingezet ter bestrijding van de congestie)


Ik deel de mening dat de belastingdienst vreemd acteert in deze. Ook ik heb de btw op zonnepanelen teruggekregen en kan nu de btw op de thuisbatterij zelf niet terugvragen, doch wel via mijn vrouw. Vreemd!


De belastingdienst maakt het niet specifiek ingewikkeld voor zonnepaneelbezitter of thuisaccukopers.
Je kan trouwens na drie jaar weer uit de KOR stappen en dan opnieuw de btw voor bijvoorbeeld een nieuwe installatie of een thuisbatterij etc. terugvragen.
Nu meteen terugvragen kan alleen via iemand anders op hetzelfde adres, waarschijnlijk moet ook de energierekening op naam van deze persoon staan.

YMMV


@darkfiber Bijkomend feit is ook nog dat de investering in de accu al 2 jaar geleden is gedaan en dus ook al op mijn eigen naam staat.

Ik herinner me nog bij de PV panelen dat de rechter er aan te pas is moeten komen om de BTW regeling ook met terugwerkende kracht voor de “voorlopers” toegankelijk te maken. Nu gaan we zo'n zelfde spelletje met accu's spelen.

Het feit dat de belastingdienst nu zelf de geitenpaadjes adviseert voor iets dat ze niet goed op orde en doordacht hebben lijkt me echt de omgekeerde wereld. Met ge jo-jo in de KOR, uit de KOR, moet dit niet worden opgelost. Ze zetten burgers in feite tot verkeerd (crimineel ?) gedrag.

@ Sandra van Eigen Huis

Hallo VEH,  toch iets voor jullie !!


Fiscaliteit en (energie)politiek zinvolle subsidies - dat gaat vaker mis. De fiscus heeft er soms een eigen zienswijze welke niet meteen duidelijk is (“makkelijker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder").

Het is dan aan de politiek (of de rechter?) om bij onduidelijkheden en ongewenste effecten een definitieve? uitspraak te doen.

Ik vrees dat de huidige regering de KOR voor thuisaccukopers etc. niet gaat versoepelen.

0% btw  zoals bij zonnepaneelinstallaties? - Voorlopig niet, of de fiscus moet weer klagen over overbelasting én de netcongestie op laagspanningsnetten moet met thuisaccu's significant én aantoonbaar minder worden.
Buurtbatterijen zijn hierin vermoedelijk effectiever en goedkoper.

Maar idd ik kan me voorstellen dat in Den Haag door de industrie weer in deze richting (0% btw) gelobbyd wordt.

P.S.: De oorspronkelijke uitspraak m.b.t.  terugvragen btw was volgens mij van een rechter bij de EU, welke dan in NL-recht omgezet werd (iedereen de KOR in).


 Een thuisbatterij kan ook gebruikt worden om het tijdens de avondpiek af te kunnen met een gewone 3 x 25 A aansluiting i.p.v. 3 x 35 A voor overconsumeerders. Dat kan ook een hogere belasting opleveren voor het net. Je bespaart er dan in dat geval € 1000,- per jaar voor die zwaardere 3 x 35 A uit. Dus waarom subsidie?


 Een thuisbatterij kan ook gebruikt worden om het tijdens de avondpiek af te kunnen met een gewone 3 x 25 A aansluiting i.p.v. 3 x 35 A voor overconsumeerders. Dat kan ook een hogere belasting opleveren voor het net. Je bespaart er dan in dat geval € 1000,- per jaar voor die zwaardere 3 x 35 A uit. Dus waarom subsidie?

@Driepinter Je mist de kern van de vraag. De overheid heeft besloten om op thuis accu's geen BTW te heffen. Ze is daar alleen selectief in en discrimineert mensen die toevallig al wat eerder hun aankoop hadden gedaan. (PS ik heb altijd al een 3x25 A aansluiting gehad, meer is helemaal niet nodig, met of zonder accu)


Wat kan de thuisbatterij nu en in de toekomst voor woningeigenaren betekenen? En waar moet je in de praktijk overal rekening mee houden? Om daar achter te komen, testen wij de thuisbatterij momenteel in ons Energielab. Samen met een aantal van onze leden. Benieuwd naar de test en de resultaten tot nu toe? Lees meer en volg de test: https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/maatregelen/energie-opslaan/energielab 


De belastingdienst maakt het niet specifiek ingewikkeld voor zonnepaneelbezitter of thuisaccukopers.
Je kan trouwens na drie jaar weer uit de KOR stappen en dan opnieuw de btw voor bijvoorbeeld een nieuwe installatie of een thuisbatterij etc. terugvragen.
Nu meteen terugvragen kan alleen via iemand anders op hetzelfde adres, waarschijnlijk moet ook de energierekening op naam van deze persoon staan.

YMMV

Je kan inderdaad ook afstand doen van de KOR maar dit is niet zonder financiële consequenties. Je moet daarna namelijk 3 jaar lang aangifteplichtig blijven en omzetbelasting over de zowel de Zonnepanelen (€20,00 per 1000 WatPiek) en de thuisbatterij (€15,00 per KWH aan opslagcapaciteit) betalen.


Is dit een oplossing als je al BTW teruggave voor zonnepanelen hebt gehad en je partner een zzp-er is met eigen BTW nummer? Volgens een adviseur : "Wat nog wel mogelijk is, is dat wij een gezamenlijk btw-nummer voor jullie gaan aanvragen in de vorm van een stille maatschap. Hierbij wordt er op 2 namen een btw-nummer opgevoerd" 


@F.W.H  Als je niet uit de KOR stapt:

Kan je na het initiële beroep op de KOR 6 jaar of meer later weer opnieuw van de KOR gebruik maken? Bijvoorbeeld als je een thuisbatterij aanschaft of de 8 jaar oude pv-installatie vervangt?
De logica van de belastingdienst blijft natuurlijk onnavolgbaar.


Reageer