Hallo allemaal,
Ik heb een HReco 36 CV met een 2 zone regeling: een zone voor de vloerverwarming op de begane grond en een zone is de badkamer + overige kamers op 1e en 2de verdieping waar radiatoren hangen. De zones zijn gescheiden door een klep die door de ketel bediend wordt op basis van de termostaten in verschillende zones. Zo kunnen de verschillende zones gescheiden verwarmd worden.
Ik ben in gesprek met een warmtepompt leverancier die mij meldt dat ik de zone regeling moet verwijderen om de warmtepomp optimaal te laten werken. Ook wordt mij vertelt dat het energieverbruik van de warmtepomp efficienter zou zijn dan bij gebruik van het zone systeem.
Ik moet zeggen dat ik hier vraagtekens bij heb. Want het lijkt mij dat wanneer de zone scheiding er niet is, de temperatuur op de 1e en 2de verdiepig nooit hoger kan worden dan wat het vloerverwamingsysteem vraagt? En gescheiden de zones verwarmen lijkt mij altijd gunstiger dan standaard het gehele huis verwarmen?
Hebben jullie hier ervaring mee?
HReco 2 zone regeling verwijderen bij gebruik warmtepomp?
Beste antwoord door Dekker-Lochem
Ik begrijp dat je de 2 zones verdeeld heb in een HT en LT deel.
Even onduidelijk: 2 aparte zones, of in één geheel op LT (1 + 2) en 'kleine’ zone op LT (vloer) ?
Maar ongeacht de verdeling met 2 of 3 weg klep,, de sturing van die klep gebeurt vanuit de software van de Intergas (?) HReco ketel. Niet alle Hybide systemen zijn te koppelen aan de software van de HReco. Als deze niet koppelbaar is, zal de klep bij Hybride gebruik de klep niet schakelen. Dus blijft er niets anders over dan de klep weer verwijderen.
Los hiervan, de het Hybride systeem zal altijd op LT (max. 55 graden) verwarmen. Dat kan (afhankelijk van de toegepaste leidingen) meestal direct door de vloer. Eventueel, zoals Anne al voorstelde, kan er op het mengblok van de vloerverwarming op de inlaadzijde een thermostaatkraan geplaatst worden. Zo mogelijk met een ‘voeler’ IN de vloer of anders tegen het verdeelblok geklemd.
Sowieso lastiger wordt het, als de radiatoren op 1e en 2e Verd. om HT aansturing vragen.
Dan zijn er 2 keuzes;
- Radiatoren vervangen door LT radiatoren,
- Als er HT vraag is, de HReco ketel laten opstarten.
Voor dat laatste zal er een scheiding gemaakt moeten worden in de aansturing van de Hybride en de HReco. En dat wordt een lastige klus. Mogelijk: Ja. Maar of elke installateur dit wil/ kan realiseren ? Vandaar dat de installateur al voor de weg met de minste weerstand heeft gekozen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.