Oud huis redelijk goed geïsoleerd; wat is nog mogelijk en is warmtepomp icm finoven mogelijk?
Beste antwoord door Anne
Volgens deze informtie is een Nefit Ecomline HR 30 een (Hoog rendement) modulerende ketel.
http://www.bosmasiddeburen.nl/wp-content/uploads/2014/11/Nefit-Brochure-Classic.pdf
Volgens de installatiehandleiding
https://www.gebruikershandleiding.com/Nefit-Ecomline-HR-Classic/preview-handleiding-707270.html
is “De Nefit EcomLine HR(C)-toestellen zijn geclassificeerd met het HR-label 107.”
(Ik ben niet zeker of dit helemaal hetzelfde type is, maar wel dezelfde serie volgens mij)
Dan zou ik niet precies weten waar een ‘nieuwere’ ketel nog 200m3 efficientie vandaan zou moeten halen?
Overigen staat in de brochure dat de ketel zich bij het moduleren vooral door speciale thermostaten zou laten sturen. Is er idd zo’n ‘ModuLine’ thermostaat geinstalleerd?
Ik heb zelf niet bijster veel ‘verstand’ van CV installaties, maar kan het meeste vrij aardig volgen.
Afhankelijk va je eigen handigheid zou je op basis van Roderick van Domburg's Blog de instellingen van je CV (installatie) nog eens kunnen nalopen. Zo kun je naast de aanvoer temp ook de pomp naloop en deellast instelingen checken.
Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is de temperatuur van de aanvoer- en retour CV leiding meten. Ik heb zelf een aantal RC 4 temperatuur dataloggers met externe ‘sonde’ (ca 15,=/stuk).
Je kunt de ‘sonde’ daarvan strak tegen de buis bevestigen (plakken) en dan eens een weekje of zo laten loggen en vervolgens kijken wat de aan- en afvoer temperaturen precies doen.
(Ihkv meten == weten :)) Deze loggers werken in mijn ervaring makkelijker dan IR temperatuur meters. Ik gebruik ze ook bij het in kaart brengen van de temperaturen in mijn CV systeem (*).
((*) Naast nog een 17 tal andere temp sensoren :P)
Dit stukje volg ik niet
“Daarnaast een zonnecollector voor het warm water. Zij zagen niet direct het grote voordeel deze nu al te installeren, omdat de isolatie nog niet voldoende is.”
Een zonneboiler heeft nada niets met isolatie te maken?
Het zet zon/daglicht om in warm(er) tap water.
Daarnaast dact ik dat we hadden vast gesteld dat je huis al best aardig geisoleerd is?
Of heb ik over iets heen gelezen?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.