Wij hebben een airco in de woonkamer laten installeren in de woonkamer en omdat we een plat dak hebben, hadden we ook al een airco in de werkkamer en de slaapkamer. Afgelopen november werd de airco geïnstalleerd en de medewerker van het bedrijf zei: gefeliciteerd, nu kun je verwarmen met de airco. Dat doe ik ook!. Een airco is namelijk ook een warmtepomp. Wij hebben het geluk dat we dus drie airco’s hebben en zijn gaan verwarmen met de airco’s. En wat een besparing levert dat op. Alleen voor het douchen gebruiken we gas en dat zal mogelijk ongeveer 90 m3 per jaar zijn. In de voorgaande jaren gebruikten wij elk jaar iets meer dan 1000m3 gas. Ons stroomverbruik zal door 12 zonnepanelen iets meer zijn dan vorige periode, maar de toename is niet groot omdat de cv ketel ook stroom verbruikt om het warme water rond te pompen. In de afgelopen maanden heb ik 30/40% in euro’s bespaard ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ik weet dat het niet te vergelijken is, maar de tarieven waar toen in mijn oude contract laag en nu zijn ze heel hoog. En dan bezuinigen zonder comfort in te leveren is bijzonder. Wij zullen jaar echt maar een paar honderd euro kwijt zijn aan energie. Ik besef ook dat het niet voor een ieder is weggelegd en dat wij geluk hebben gehad om een airco te kunnen aanschaffen, maar ik kan mij voorstellen dat er in het blad van de VEH aandacht besteed kan worden aan deze vorm. Er zijn velen die het wel kunnen betalen en daarmee besparen we in Nederland heel veel gas en dat komt de Groningers ten goede lijkt mij.Ik weet niet wat de terugverdientijd is, maar dat is volgens mij korter dan een warmtepomp.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.