Beantwoord

Airco en overlast


  • Actieve deelnemer
  • 11 reacties

Lees veel positieve verhalen over airco ect. maar die mensen wonen bijna allemaal in vrijstaande /of grotere huizen. Hoe is de ervaring in (kleine) flatgebouwen, vooral de wat oudere, waar je snel geluidsoverlast hebt ivm met de resonantie/hertz en als die dingen op korte afstand van elkaar gemonteerd zijn?

 

icon

Beste antwoord door J.J.P 8 July 2022, 14:51

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +2

In een flatgebouw zul je helaas niet snel toestemming van de VVE krijgen om een buiten unit tegen de gevel aan te monteren. Als die goed in de rubbers hangt aan je eigen gevel zou de geluidsoverlast binnen de perken en mogelijk niet hoorbaar boven ander geluid moeten blijven.

Anne.

Hallo Anne. Dank voor je antwoord!

 In dit geval ligt het best moeizaam: het eigen belang en slager keurt zn eigen vlees bij deze VVE. Het zijn  10 woningen /onder en 1 bovenlaag, en de 2 dames die dit bepalen (het bestuur...) manipuleren dusdanig dat zij nu wel allebei 1 hebben staan (en niet gebruiken volgens afspraken!) en dat resoneert toch erg onprettig. Het zijn allebei ook nog de zware uitvoeringen (ik heb foto’s van de verpakking nl) Er gebeuren meerdere dubieuze zaken, maar er wordt een spel gespeeld, waar wij niet tegop kunnen. Ook beheerder Metea doet z’n taak niet ok. En de “dames” werken niet mee. Zelfs niet met een jurist die er nu op zit, komt er zo niet “bij”. En zo sta je dus machteloos! Bizar.

Geen idee wat we nog meer kunnen doen., 

Reputatie 7
Badge +3

Is in een flatgebouw één centrale warmtepomp met dus warmtemeters geen mogelijkheid ?

Beste Driepinter.  Er zou op meerdere gebieden, alsook nu met de airco’s veel meer en beter overleg moeten zijn.  1 centrale waterpomp was zeker een optie geweest, maar ja, dat willen de dames niet. Dus deze 2 vrouwen doen wat zij willen en strooien de rest van de bewoners zand in de ogen en manipuleren de boel op die manier. En de enkel die “wakker`’ is of wordt heeft geen poot om op te staan. Het is 1 foute soap daar. Maar bedankt voor je antwoord en suggestie.

Reputatie 2

Beste Driepinter.  Er zou op meerdere gebieden, alsook nu met de airco’s veel meer en beter overleg moeten zijn.  1 centrale waterpomp was zeker een optie geweest, maar ja, dat willen de dames niet. Dus deze 2 vrouwen doen wat zij willen en strooien de rest van de bewoners zand in de ogen en manipuleren de boel op die manier. En de enkel die “wakker`’ is of wordt heeft geen poot om op te staan. Het is 1 foute soap daar. Maar bedankt voor je antwoord en suggestie.

 @N.L.K Welkom op onze community, graag houden we de vraagstelling hier helder. Is er een situatie binnen de VvE houd het dan algemeen en niet persoonlijk gericht aan de medebestuurders. Je vraagstelling moet van toepassing zijn voor onze community in het algemeen. Verwijten maken passen daar niet in. Kom je er niet uit met het VvE-bestuur dan kun je altijd bellen met mijn juridische collega's via 033 450 77 50 van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

Reputatie 1

Lees veel positieve verhalen over airco ect. maar die mensen wonen bijna allemaal in vrijstaande /of grotere huizen. Hoe is de ervaring in (kleine) flatgebouwen, vooral de wat oudere, waar je snel geluidsoverlast hebt ivm met de resonantie/hertz en als die dingen op korte afstand van elkaar gemonteerd zijn?

 

Ik kan uit ervaring vertellen dat het verkrijgen van een Airco warmtepomp niet eenvoudig was bij de VvE. Wij hebben een plat dak en ik heb de VvE kunnen overtuigen dat het geluid best meevalt en je er helemaal geen last van hebt als je de buitenunit op het dak plaatst en de kabelgoot langs de buitenmuur in de kleur van de muur laat spuiten.

Hier hangt de Airco warmtepomp nu bijna een jaar en afgelopen winter helemaal geen gas meer verbruikt voor verwarming 👍

Nu bezig de VvE te overtuigen om zonnepanelen op het dak te krijgen 🙄

 

 

Hallo HT, dankjewel voor je reactie.

Goed te horen dat het werkt, maar; ik lees niets over of er mensen zijn die er overlast qua geluid en trilling (hertz) van hebben?

Reputatie 1

@N.L.K Als je een goede moderne Airco warmtepomp neemt dan maken deze bijna geen geluid meer. Wij hebben hier speciaal op gelet bij aankoop en kwamen dus op de MHI uit.

Als hij vol draait en ik sta direct naast de buitenunit dan hoor je zachtjes het geluid van het blazen. 
Trillingen e.d. hoor je niet. Als ik op zo’n 3 meter er vanaf ga staan hoor je niks meer.

Ze worden tegenwoordig ook opgehangen met trillingsdempers e.d.
 

Dat klinkt goed…..Nogmaals bedank voor je reactie!

In het Eigen Huis Magazine van juli-augustus staat een artikel over geluidsoverlast van airco’s. (pag 33) Hierin staat bijvoorbeeld dat “om aan de geluidsnorm te kunnen voldoen moeten deze airco’s en warmtepompen op een afstand van 3 of 4 meter van de perceelgrens worden geplaatst”. Volgens mij is dit volkomen incorrect. De enige juist benadering volgens mij is om het rekenmodel te gebruiken welke de overheid heeft opgesteld en vrij beschikbaar is waarmee de geluidsbelasting bij je buren van te voren berekend kan worden. Na invullen van de gevraagde parameters zoals afstanden naar de airco, opstelling, situatie naar buren, max. geluidsproductie airco, etc. komt er een eenvoudig “voldoet” of “voldoet niet” uit. Er zijn verschillende rekenmodellen voor (rijtjes)huizen en appartementen.

Lijkt me een betere benadering dan de unit eerst te plaatsen en dan, na klachten/discussies/geluidsmetingen, er achter komen dat het niet voldoet en aangepast/verwijderd moet worden.

Beste JJP, ik ga het even lezen, ben lid van EH, maar de situatie waar ik/wij inzitten is erg moeizaam.

Dank voor je input.

Waar vind ik dat rekenmodel?

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/11/12/rekentool-geluid-van-buiten-opgestelde-installaties-voor-warmte--en-koudeopwekking

Reageer