Skip to main content

Beste mensen,

In het HHR staat een incassoprocedure. Echter op de nieuw te houden ALV wordt een zogenaamd Incassobesluit voorgesteld. Ik heb beide eens vergeleken (en hieronder geplaatst) maar weet eigenlijk niet zo veel over dit onderwerp. Wel weet ik dat voor wijziging van het HHR veel meer stemmen (MR 1992)  noodzakelijk zijn dan voor een ALV besluit.  En ook lijkt me dit nieuwe besluit simpeler van tekst maar wel met breder werkgebied. Toch vindt ik het vreemd want welke is nu geldig (er staat nergens dat dit een wijziging van het HHR betreft)?

HHR:

a. Indien een appartementseigenaar de betaling van zijn of haar maandelijkse bijdrage, genoemd in artikel (geanonimiseerd), niet volledig en op tijd nakomt, zal de beheerder de in gebreke zijnde eigenaar binnen tien dagen een schriftelijke herinnering sturen.

b. Indien naar aanleiding van de herinneringsbrief geen volledige betaling volgt, stuurt de beheerder een aanmaningsbrief naar de in gebreke zijnde eigenaar. De eigenaar dient binnen de in de aanmaningsbrief gestelde termijn de achterstallige bijdrage geheel te voldoen.

c. Indien naar aanleiding van de aanmaningsbrief geen volledige betaling volgt, is de beheerder namens de VvE bevoegd het dossier over te dragen aan een incassobureau, dan wel opdracht te verstrekken aan een gerechtsdeurwaarder om een gerechtelijke procedure (waaronder proceshandelingen en het optreden als gemachtigde) te voeren en verder al het nodige ter incassering te verrichten (waaronder het verstrekken van inlichtingen en het beproeven en het zo nodig tot stand brengen van een minnelijke regeling).

d. Onder handelingen ter incassering door de gerechtsdeurwaarder is tevens begrepen de ten uitvoerlegging van een tegen de in gebreke zijnde eigenaar gewezen vonnis, op een wijze als door de gerechtsdeurwaarder wenselijk geachte ter incassering van de vordering. Ook voor wat betreft de tijdens de incassoprocedure vervallen c.q. te vervallen en door de nalatige eigenaar te betalen bedragen en/of kosten.

e. Totdat de vordering ter incassering uit handen is gegeven, kan bij de beheerder een verzoek tot een betalingsregeling worden gedaan. Zo nodig treedt de beheerder met het bestuur in overleg over een verzoek tot een betalingsregeling

f. De beheerder zal de vordering van de VvE op de in gebreke zijnde eigenaar niet eerder uit handen geven dan nadat de desbetreffende eigenaar is aangemaand als bedoeld in lid b.

g. De bevoegdheid van de beheerder, bedoeld in lid d, het dossier over te dragen aan een incassobureau, dan wel de opdracht te verstrekken aan een gerechtsdeurwaarder vindt plaats uiterlijk vijf weken nadat de maandelijkse bijdrage was verschuldigd.

h. Overige gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen ten laste van de in gebreke zijnde appartementseigenaar.


Nieuw incassobesluit:
De vergadering mandateert het bestuur tot het nemen en uitvoeren van alle incassomaatregelen die zij noodzakelijk acht ter incassering van achterstallige bedragen van niet-betalende leden. Onder deze maatregelen vallen tevens het uit handen geven van de vordering aan een incassobureau dan wel gerechtsdeurwaarder, alsmede het doen starten van gerechtelijke procedures en het laten nemen van executiemaatregelen.

Onder gerechtelijke procedures vallen ook procedures tegen derden. Hiermee wordt uitdrukkelijk niet bedoeld de gerechtelijke incassoprocedure die leidt tot een rechterlijke uitspraak waarbij het niet betalende VvE-lid veroordeeld wordt tot betaling van de achterstallige bedragen, maar derden zoals werkgevers die hun medewerking weigeren te verlenen aan een derdenbeslag of hypotheekhouders die weigeren tot executie over te gaan in gevallen waarbij ze de executie overnemen. Deze opsomming is niet limitatief en betreffen procedures die wél noodzakelijk zijn om (indirect) tot inning van de achterstallige bedragen te komen. Voor het geval in een gerechtelijke procedure procesvertegenwoordiging door een advocaat bij de wet verplicht is, mandateert de vergadering het bestuur daarvoor een advocaat naar haar keuze in te schakelen.

De vergadering besluit tevens dat in alle gevallen waarin een vordering ter incassering uit handen wordt gegeven, de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten, de gerechtelijke kosten, alsmede de executiekosten ten laste van het nalatige lid zullen worden gebracht, voor zover deze kosten op basis van geldende wet- en regelgeving voor rekening van het nalatige ligt gebracht kunnen worden

Is er iemand die hier eens zijn/haar licht over wil schijnen? Wat zijn eigenlijk de consequenties? En is dit wel verstandig?

Dank alvast,

Nev

Het huishoudelijk reglement blijft geldig. De ‘volgorde’ in geldigheid is: wetgeving, akte van splitsing, huishoudelijk reglement, ALV. Zo mag bijvoorbeeld het huishoudelijk reglement nooit in strijd zijn met de akte van splitsing. Wil je de tekst van de incassoprocedure wijzigen, dan moet je het huishoudelijk reglement wijzigen.


Wil je de tekst van de incassoprocedure wijzigen, dan moet je het huishoudelijk reglement wijzigen.

Dank! Ik kon me ook al niet voorstellen dat dit zomaar kan.

Maar dan het volgende: hoe zit dit met die ALV als dat ‘besluit’ behandelt gaat worden?

Nev


Reageer