Conclusie rapport Uitdagingen voor VvE's te kort door de bocht

  • 17 October 2022
  • 3 reacties
  • 319 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Het rapport Uitdagingen voor VvE's uit oktober 2022 van de VEH brengt mij in een eerste reactie tot de volgende opmerkingen.

  1. In de eigen berichtgeving spreekt VEH alleen maar over de problemen die VvE's in algemene zin hebben rond verduurzaming. Uit het rapport zelf blijkt echter dat het daarbij vooral om kleine VvE's gaat. De oplossing die VEH aandraagt, heeft vervolgens betrekking op alle VvE's: het aanpassen van wet- en regelgeving zodat iedere bewoner zijn eigen gang kan gaan. Uitsluitend daarop duiken de media dan vervolgens, waardoor een volkomen eenzijdig beeeld van de problemen binnen VvE's wordt geschetst.
  2. Het rapport brengt veel meer problemen aan het licht. Daar hoor je VEH alleen niet over. Dan wordt het toch al gauw een praatje voor de verduurzamings-bühne.
  3. In het rapport komt duidelijk naar voren dat nieuwe VvE-leden geen flauw benul hebben van de verplichtingen die voortvloeien uit de splitsingsakte en het VvE-lidmaatschap. Waarom pleit VEH dan niet voor een verplichting aan verkopers en verkopend makelaars om kopers hierover in te lichten? Nu horen kopers hier pas iets over als de notaris de stukken toestuurt.
  4. De opstellers van het rapport spreken van een niet-representatief onderzoek. Gaat het dan niet wat ver om de gevraagde maatregelen hierop te baseren? En waarom alleen het kwalitatieve onderzoek onder kleine VvE's? Dat lijkt op sturen van de uitkomsten
  5. Als leden van een VvE zelf kunnen overgaan tot het plaatsen van (bijvoorbeeld) isolerend glas of zonnepanelen, moeet VEH ook wel iets roepen over de consequenties die dit heeft voor algemeen beheer van het pand. Kan iedere bewoner zelf een eigen installateur (deskundig of niet) zoeken en wat doe je als de gezamenlijke bezittingen daardoor schade oplopen? Mag dan de VvE er voor opdraaien? Deze aanpak ondermijnt het beleid van VvE-besturen in algemene zin.
  6. Nog een laatste opmerking. Het hele rapport spreekt terecht over “problemen” waarmee VvE's worden geconfronteerd. Waarom dan toch weer die obligate kreet “uitdagingen” in de titel?

Er valt nog veel meer te zeggen, maar dit moest er toch als eerste even uit.


3 reacties

Reputatie 1

Ter aanvulling: het rapport is te downloaden via deze websitepagina (link staat onderaan die pagina). Dan is het eenvoudiger om hieruit conclusies op te maken.

Reputatie 2

Wat veel kopers van een appartement ook niet weten is dat ze eigenaar zijn geworden van een appartementsrecht en niet van de woning zelf, wat het in de volksmond is geworden. Het gebouw is van de VvE.

Ik zal het rapport nog lezen.

Reputatie 2

Ik heb ook wat aanvullende opmerkingen.

7 min invultijd voor de vragenlijst vind ik erg weinig om een goed beeld te krijgen, maar dat hangt van de soort vragen af en hoe ze worden gesteld. Ik haak daarom meestal af bij onderzoeken of enquêtes. 

Wat ik vooral mis is de rol van VvE beheerders. Grote VvE's hebben die eerder dan kleine, maar ook daar komt het voor. Dan gaat alles heel anders, als het een goede VvE beheerders is en daarover valt imo het een en ander over te zeggen. 

Verder zijn er veel verschillen in splitsingsaktes. MR2006 heeft als enige een MJOP als verplichting en deze moet om de 5 jaar worden geüpdatet. Vanaf 2018 is er vanuit de overheid een verandering gekomen in de reserveringsplicht voor groot onderhoud bij het ontbreken van een onderhoudsplan of MJOP. Dan moet elk jaar verplicht 0,5% van de nieuw herbouwwaarde worden gereserveerd.

Dat heb ik gevonden op internet, maar zou beter gecommuniceerd moeten worden vind ik. Ik dacht dat er nog een overgangsperiode was van 3 jr., maar dat kan ik niet terugvinden.

Wat mij betreft wil ik meer mogelijkheden om het makkelijker te maken om een eigenaar te dwingen zich te houden aan de splitsingsakte en eerder gemaakte afspraken. Nu moet je daarvoor naar de rechter en dat kost veel tijd en altijd geld (ook bij winst) wat beter kan worden besteed. 

Misschien dat een verplichte cursus (middag) voor nieuwe kopers hierbij kan helpen. Het draait in de basis vooral om de splitsingsakte en een goed onderhoudsplan of MJOP. Als dat er eenmaal is dan doet de begroting de rest. Wat duurzaamheid betreft kun je dat erbij betrekken in de aanstaande MJOP of update daarvan; DMJOP. Beste dan via een onafhankelijke partij. Daarna kunnen nog dingen aangepast worden in overleg, maar zeker niet genegeerd of ontkent.

Reageer