Skip to main content

Conflict over scooters in de fietsenstalling

• March 10, 2026
  • 0 reacties
  • 6 Bekeken

Onlangs zijn we met bijna 100 huishoudens ingetrokken in een complex (alles van herenhuizen met 4 verdiepingen tot studio’s) in Utrecht en in dit complex zit ook een fietsenstalling.
Deze fietsenstalling heeft een groot aantal plaatsen voor standaard fietsen en ook enkele plaatsen voor ‘bredere’ voertuigen. 
Toen de eerste inwoners introkken was er meteen al wat verontwaardiging bij enkele bewoners over dat de sleuf op de trap om bij het grootste gedeelte van de fietsenstalling niet breed genoeg is voor scooter banden. En nog meer verontwaardiging toen andere bewoners aankaarten dat de fietsenstalling ook uitsluitend voor fietsen bedoeld is.
Het mag van de wet niet (er is niet de juiste ventilatie of vloerafwerking) staat ook in onze splitsing akte dat deze enkel bedoeld is voor fietsen.

Toch worden er 3-5 scooters geparkeerd in de fietsenstalling waar er officieel maar 1 plek is voor ‘bredere’ voertuigen, wat ook al een aantal keer er toe heeft geleid dat bewoners niet bij hun fiets kunnen.

Nu hebben we aan het eind van deze maand een VVE vergadering, hiervoor staat al op de agenda uitgelegd dat het plaatsen van scooters akte technisch niet mag en ik heb begrepen dat ook geen van de bewoners een agenda punt heeft aangekaart om dit te veranderen.
Los daarvan heb ik zelf een beetje onderzoek gedaan en het wijzigen van een splitsing akte is redelijk ingewikkeld, vereist 80% instemming en daarnaast ook nog duur.
Dus ik verwacht niet dat hier verandering in gaat komen en daarnaast verwacht ik ook geen faciliteiten op straat want gemeente Utrecht wil alle scooters en bromfietsen met een verbrandingsmotor in heel Utrecht verbieden in 2030.

De wet en splitsingsakte zijn duidelijk hierover en ik zie die ook niet snel veranderen.
Andere grotere, duurdere voertuigen zoals Urban Arrow’s staan ook gewoon buiten op staat aan een lantaarnpaal; dus geen reden waarom dat niet ook met de scooters zou kunnen.
Er is simpelweg niet genoeg ruimte voor deze scooters en staan fietsers in de weg.
Maar toch zien de scooter eigenaren (en sommige andere bewoners) het als een recht om hun scooter in de fietsenstalling te plaatsen.
Daarnaast is er de verwachting dat we komende VVE vergadering we hierover in gesprek gaan in de hoop dat er een andere uitkomst is dan al duidelijk is aangegeven door het bestuur.

Nu is mijn vraag hoe we hier mee om zouden moeten gaan?
Moeten we tegen de wet ingaan, de sleuf op de trap verbreden en ruimte maken voor de scooters?
Of als we ons aan de wet/splitsingsakte houden hoe gaan we duidelijk maken dat de scooters niet in de fietsenstalling horen en wat doen we als ze dat toch wel doen?