Vraag

Glasbewassing

  • 25 June 2023
  • 4 reacties
  • 92 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Ik woon in een complex van 24 appartementen (deels koop, deels huur).

Er is een contract voor de glasbewassing en in dit contract is opgenomen dat ramen die de gebruiker zelf kan bereiken niet worden gedaan door de glazenwassers. Nu doet het geval zich voor dat er om de penthouses zoveel ruimte is dat daar geen enkel glas door de glazenwassers wordt meegenomen (de bewoner kan overal zelf eenvoudig bij). In hun maandelijkse bijdrage zit wel een bedrag voor glasbewassing en enkele bewoners van deze penthouses vinden dat zij dan ook niet voor deze bewassing hoeven te betalen omdat bij hen niets wordt gereinigd en dat hun maandelijkse bijdrage dus omlaag kan (en dus die van de overige bewoners omhoog). Zelf zit ik in het bestuur van de VvE.

Heeft iemand ervaring met deze problematiek?


4 reacties

Zijn alle ramen prive die worden gedaan  of zit er ook collectief glas tussen?

In een appartementencomplex zitten altijd “onlogische”afspraken. De bovenste etage loopt van beneden naar boven en maakt de gehele trap vuil. B Beganegrond bewoners 

maken de trap nie tvuil, maar betalen wel aan de schoonmaakkosten. Vaak is dit in de splitsingskte vastgelegd. Dit soort dingen zijn inherent aan wonen in een appartement. Ga j edaar ruzie overmaken dan lever j emeer in aan woongenot dan die paar euro

Het gaat om de buitenzijde van alle ramen in het complex, dus deel uitmakend van het complex en geen privé eigendom van een bewoner.

Reputatie 7
Badge +2

Ik betaal voor mijn privehuis 15,50 per 2 maanden om de voorkant te wassen.

Ik weet niet of te berekenen valt hoeveel de bijdrage van de mensen met het penthouse omlaag zou kunnen. Dan zou je denk ik de totale kosten moeten omslaan per m2, dan berekenen wat de kosten van de gemeenschappelijke delen zijn en die aan hen toerekenen volgens de in de akte genoemde sleutel. Het verschil zou je dan in mindering kunnen brengen.

Maar ik ben bang dat je het dan om een paar euro per maand hebt en dat het administratie verwerken van deze afwijking meer kost dan dat het oplevert?

Waar de penthouse eigenaren idd ook aan moeten denken is dat je dan kunt dat sommige mensen die op de begane grond wonen de rekening voor de lift niet willen meebetalen. Dus uiteindelijk zouden ze wel eens aanzienlijk duurder uit kunnen zijn.

Anne.

Reputatie 2

Je kan er voor kiezen een splitsing te maken tussen glasbewassing van de algemene ruimtes en de privé delen. De glasbewassing van de algemene ruimtes wordt betaald door de vereniging, de bewoners kunnen zelf kiezen of ze hun “eigen” ramen willen laten wassen of niet en deze kosten direct afrekenen met het schoonmaakbedrijf. Vooral wanneer er een groot verschil is aan aantal ramen per appartement kan deze manier tot minder discussie leiden.

Maar eigenlijk raakt dit direct de consequentie van wonen in een appartement. Zo kunnen de bewoners van de onderste etages beargumenteren dat zij minder gebruik maken van de lift dan de bewoners van de penthouses en daardoor minder willen bijdragen aan het liftonderhoud….

In een ideale wereld moet het zijn “wij en ons gebouw” in plaats van “ik in mijn appartement”. 

Reageer