Vraag

Goede VVE-beheerder gezocht in omgeving Den Haag (kleine VVE, 3 appartementen)

  • 27 March 2024
  • 3 reacties
  • 56 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Beste community leden,

 

Mijn huidige VVE-beheerder levert onvoldoende kwaliteit. Op mails wordt niet gereageerd, door de telefoon wordt geadviseerd te mailen, vergaderingen plannen duurt maanden, jaarrekeningen worden niet conform modelreglement opgesteld en termijnen van offertes verlopen. Kortom: tijd voor een nieuwe beheerder.

 

Van VVE-beheerders in (de regio) Den Haag zijn de meeste recensies op google slecht. De enkele beheerders met goede recensies nemen geen nieuwe VVE’s aan, omdat ze (terecht) voor kwaliteit garant willen staan.

 

Wie kent een goede VVE-beheerder (administratief, financieel en technisch voor spoedgevallen en lange termijn) voor een kleine VVE (3 appartementen)?

 

Tips zijn welkom. Ik ben benieuwd!


3 reacties

Beste community leden,

 

Mijn huidige VVE-beheerder levert onvoldoende kwaliteit. Op mails wordt niet gereageerd, door de telefoon wordt geadviseerd te mailen, vergaderingen plannen duurt maanden, jaarrekeningen worden niet conform modelreglement opgesteld en termijnen van offertes verlopen. Kortom: tijd voor een nieuwe beheerder.

 

Van VVE-beheerders in (de regio) Den Haag zijn de meeste recensies op google slecht. De enkele beheerders met goede recensies nemen geen nieuwe VVE’s aan, omdat ze (terecht) voor kwaliteit garant willen staan.

 

Wie kent een goede VVE-beheerder (administratief, financieel en technisch voor spoedgevallen en lange termijn) voor een kleine VVE (3 appartementen)?

 

Tips zijn welkom. Ik ben benieuwd!

Dat u met 3 appartementen al een VvE beheerder heeft is al bijzonder. Reken ongeveer € 60 per uur excl. btw (dus circa € 73 incl btw en dan het aantal uren dat uw VvE beheerder aan uw VvE moet (zeg maar KAN) besteden. Vergadering voorbereiden, voorzitten en notuleren kost zomaar 10 uur. Jaarrekening opstellen ongeveer 5 uur. Dan zitten we al op circa € 1100. Software is circa € 300 en dan moet de communicatie met de leden, het opstellen van plannen e.d. nog beginnen. Veel succes als u een beheerder vindt die een prijskaartje onder de € 3.000 neerlegt. Mijn advies: doe het zelf! Scheelt elk lid zowat € 80 per maand.

Beste community leden,

 

Mijn huidige VVE-beheerder levert onvoldoende kwaliteit. Op mails wordt niet gereageerd, door de telefoon wordt geadviseerd te mailen, vergaderingen plannen duurt maanden, jaarrekeningen worden niet conform modelreglement opgesteld en termijnen van offertes verlopen. Kortom: tijd voor een nieuwe beheerder.

 

Van VVE-beheerders in (de regio) Den Haag zijn de meeste recensies op google slecht. De enkele beheerders met goede recensies nemen geen nieuwe VVE’s aan, omdat ze (terecht) voor kwaliteit garant willen staan.

 

Wie kent een goede VVE-beheerder (administratief, financieel en technisch voor spoedgevallen en lange termijn) voor een kleine VVE (3 appartementen)?

 

Tips zijn welkom. Ik ben benieuwd!

Dat u met 3 appartementen al een VvE beheerder heeft is al bijzonder. Reken ongeveer € 60 per uur excl. btw (dus circa € 73 incl btw en dan het aantal uren dat uw VvE beheerder aan uw VvE moet (zeg maar KAN) besteden. Vergadering voorbereiden, voorzitten en notuleren kost zomaar 10 uur. Jaarrekening opstellen ongeveer 5 uur. Dan zitten we al op circa € 1100. Software is circa € 300 en dan moet de communicatie met de leden, het opstellen van plannen e.d. nog beginnen. Veel succes als u een beheerder vindt die een prijskaartje onder de € 3.000 neerlegt. Mijn advies: doe het zelf! Scheelt elk lid zowat € 80 per maand.

 

Dank A.G.G.V,

Ik deel uw verbazing. Voor deze kleine VVE kost het beheer ‘slechts’ €1200 per jaar, maar dat is toch €400 per lid - gelijk aan twee maandelijkse bijdragen die ook aan onderhoud besteed kunnen worden. Ik vind het zonde.

Helaas staan de andere leden (een belegger/verhuurder en een wooncorporatie) niet te springen om eigen beheer. Sterker, een van de leden heeft zich hier inmiddels duidelijk tegen uitgesproken.

Als we dan toch geld moeten uitgeven aan een beheerder, dan ga ik het liefst in zee met een die ook levert, vandaar mijn zoektocht...

Zoekende naar een beheerder bezocht ik vorige jaar een beheerder met een opvallende stelling: door goed gebruik van  nieuwe goede software waren minder mensen nodig om (volgens hem) goede service bieden. Misschien dat deze beheerder ook minder uren kan besteden in geval van een kleine VVE.

Ik stuur de naam naar je toe als dat privé kan, omdat ik geen ervaring heb met de kwaliteit van deze beheerder. Een ‘standaard’ jaarrekening moet niet meer dan een druk op de knop zijn bijvoorbeeld. Wij hebben deze beheerder uiteindelijk niet gekozen omdat er geen bereidheid was vooraf te zeggen hoeveel zijn werkzaamheden voor groot onderhoud zouden kosten (offerte vragen, aanbiedingen beoordelen, voorwaarden overeenkomen, opdracht verstrekken, afname keuring, bijwerken MJOP  etc.), ook niet in procenten van de MJOP facturen bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen dat beheer voor zo’n kleine VVE niet duur hoeft te zijn:
Jaarlijkse vergadering voorbereiden en agenderen: 1 uur op basis van templates
Voorzitten: 2 uur, aantekeningen zelf doen.
Notuleren met een robot: 1 uur extra
Jaarrekening, standaard uit de software: 15 min
Software beheerder: weet ik niet

Klein onderhoud: frequentie zelf inschatten, opdracht en factuur: geautomatiseerd na controle van 15 min.?
Alles rondom MJOP en groot onderhoud: doen op basis van bestede uren of % van de kosten facturen voor groot onderhoud.

P.S. mij valt op in de vragende tekst 'mijn beheerder' of 'onze beheerder'? Vergaderingen of vergadering? 'jaarrekeningen worden niet conform modelreglement' bestaat dat?

Reageer