Sticky

Het openen van een bankrekening op naam van de VvE is lastig

  • 26 September 2023
  • 18 reacties
  • 1143 Bekeken

Reputatie 1
  • Vereniging Eigen Huis
  • 0 reacties

Voor veel Verenigingen van Eigenaars is het moeilijk om een bankrekening op naam van de VvE te openen. Dat is zorgwekkend, omdat een bankrekening voor de VvE heel belangrijk is om het wettelijk verplichte onderhoudsfonds te kunnen beheren.

 

Wat is jouw ervaring met het openen van een bankrekening op naam van de VvE? Deel die hier 👇🏻


18 reacties

Openen heb ik geen ervaring mee, tot nu toe, wel een ABN Amro die heel onduidelijk is op allerlei fronten bij het wisselen van bestuurders of rekeninghouders/gemachtigden. Ook het UBO verhaal is een drama voor onze VvE.  Zeker omdat ABN/Amro praktisch geen kantoren heeft of geen vaste aanspreek punten kent voor kleine VvE's zoals de onze. 

Ook bij onze Vve , met rekening bij ING, zeer veel gedoe om nieuw bestuur ingeschreven te krijgen en oude eruit. Denk je het gereld te hebben en blijkt dit door ING weer niet goed uitgevoerd en kan je het proces opnieuw doorlopen. UBO heeft ons ook zeer veel tijd en energie gekost. Ook steeds hogere kosten voor het innen van geld bij alle leden Vve. Zijn daar nu andere manieren voor aan het zoeken.

Reputatie 2

Bij de Rabobank is dit ook een drama. Het maakt wel uit als de afzonderlijke bestuurders al een Rabo rekening hebben, dan gaat het iets eenvoudiger. Maar bij een bestuurswissel (i.e.wijziging bij de KvK) blokkeert de Rabo direct de rekening. 

Reputatie 6
Badge

Ik heb geen ervaring met het hebben van een VVE bankrekening, maar wel met rekeningen van verenigingen die ook landelijk opereren. Zeker bij banken waarbij de lokale kantoren redelijk autonoom zijn zoals bij de RABO ben je overgeleverd aan het lokale kantoor management met alle bijbehorende lasten en lusten. Bij meer nationaal opererende banken kan het helpen op nationaal nivo procedure afspraken te maken.

Omdat de financiële expertise en bestuurlijke competenties in de diverse VVE's sterk zal verschillen zullen ook bij die nationaal opererende banken er duidelijke ervaringsverschillen tussen de VVE's zijn.

Ondanks het feit alle VVE's geen onderlinge financiële relatie hebben, kan ik me wel voorstellen dat een belangenvereniging als de VEH toch op nationaal nivo basis afspraken zou kunnen maken met een of meerdere landelijke banken om het verwerven en onderhouden van bankrekeningen voor VVE's te faciliteren. Een standaard werkwijze en eigen handleiding voor VVE penningmeesters, uitgegeven door de VEH, die met betreffende banken is afgestemd kan wellicht veel verenigingen beter op weg helpen en op het goede pad houden.

 

Wij ondervonden geen enkel probleem bij het openen van een bankrekening bij de ING. Een van de voorwaarden is wel dat je alles goed geregeld hebt bij de inschrijving bij de KvK. Zorg ervoor dat diegene van het bestuur die de bankrekening gaat aanvragen zelfstandig bevoegd is en niet gezamenlijk bevoegd. Ook het aanwijzen van een gevolmachtigde leverde geen problemen op evenals het 4 ogen principe van 2 mensen moeten accorderen voor de transacties.

Wij doen de administratie van de VvE zelfstandig en niet met gebruik van een externe partij als beheerder. Onze ervaring daarmee is van dien aard dat de administratie bij de bank niet overeenkomt met degenen bij de beheerder die de betaalopdrachten uitvoeren. Zo waren de gemachtigden van de spaarrekening al jaren niet meer werkzaam bij die beheerder. Ook het 4 ogen principe was toenterijd niet van toepassing hetgeen uiteindelijk resulteerde in een gang naar de Geschillencommissie VVE-Beheer.

Ruim een jaar geleden een bankrekening voor de VvE (2 appartementen) bij de ING geopend.
Het was een heel traject, veel papierwerk en een noodzakelijk bezoek aan een ING kantoor. Wat mij het meeste steekt zijn de torenhoge maandelijkse kosten van ruim €19, terwijl er nauwelijks transacties plaatsvinden. Zo jammer dat een VvE rekening als een zakelijke rekening wordt gezien :-(

We zijn een VvE uit 2008 met 1  hoofd- en 2 ondersplitsingen; 18 woningen en 16 winkels. Een professionele VvE-beheerder is dus een must; die is er ook maar de moeite die er gedaan moest worden toen de reserve boven de € 100.000 kwam om een 2e (alleen) spaarrekening te openen bij een andere bank dan de huisbankier was ronduit een helletocht. Blijkbaar zijn betaalrekeningen nog interessanter dan spaarrekeningen terwijl je toch andersom zou verwachten.

Als kersverse penningmeester van onze VvE heb ik goede ervaring met de SNS-bank. Als enige bank hier hebben ze nog mensen van vlees en bloed die heel duidelijk waren over de te volgen stappen bij de wisseling van het penningmeesterschap. Binnen twee weken alles geregeld. Hulde dat daar de klant nog centraal staat en niet het door chat-bots gedreven protocol.

Dat ik ook andere ervaring heb illustreert het ABN-AMRO drama.

Een vergelijkbare bestuurswisseling als boven heb ik vorig jaar bij ABN-AMRO moeten regelen voor een heel simpele stichting. Het wijzigen van de beschikkingsbevoegdheid over de rekening duurde 11 maanden, wat een hindernisbaan en onwil/onkunde en horkengedrag bij helpdeskmedewerkers van die bank. 

Openen heb ik geen ervaring mee, tot nu toe, wel een ABN Amro die heel onduidelijk is op allerlei fronten bij het wisselen van bestuurders of rekeninghouders/gemachtigden. Ook het UBO verhaal is een drama voor onze VvE.  Zeker omdat ABN/Amro praktisch geen kantoren heeft of geen vaste aanspreek punten kent voor kleine VvE's zoals de onze. 

UBO is volgens KvK niet nodig voor VvE: https://www.kvk.nl/ubo/opgave/#/geen-plicht en https://www.kvk.nl/ubo/moet-je-organisatie-ubo-opgave-doen/#:~:text=geen UBO

Volgens mij stellen alle banken inderdaad ergens op hun site dat de inschrijving van de nieuwe bestuurders bij het KvK als eerste stap genomen moet zijn. De banken hebben namelijk een koppeling met het KvK register, zodat ze weten wie er rechtsgeldig kan worden gekoppeld aan een rekening of andere rechtshandelingen t.a.v. rekeningen mag doen.

Bij het wijzigen van bestuurders is het zaak eerst de nieuwe bestuurders op te voeren (of deze bestuurders gezamenlijk of alleen bevoegd zijn staat in de akte van splitsing en volgt anders het modelreglement (MR.2006 = alleen bevoegd). Daarna kunnen deze gekoppeld worden aan een rekening bij de bank (iedere bank kent daarvoor een eigen proces). Voer pas daarna de oude bestuurders af, aangezien het verwijderen van oude bestuurders uit KvK zonder het correct koppelen van nieuwe bestuurders inderdaad kan inhouden dat de rekening wordt geblokkeerd.

Openen heb ik geen ervaring mee omdat ik onderdeel van een bestaande VvE ben. Wel is het mij opgevallen dat het, nu we dit jaar van beheerder gewisseld zijn, heel lang duurt voordat de bank het overzetten heeft goedgekeurd. Zonder enige reden duurt dit meerdere maanden en voor sommige rekeningen hebben we het na 10 maanden nog niet rond. Hierdoor hebben we nog steeds geen toegang tot alle rekeningen. Waarom zijn er voor banken geen wettelijke termijnen waar ze zich aan moeten houden en waar je ze op kan aanspreken?

Tot voor kort was ik eigenaar van een bovenwoning, welke een VvE vormde met de benedenwoning. De VvE had dus 2 leden.

Het openen van een rekening in 2018 ging redelijk soepel omdat beide leden al een privérekening bij de SNS bank hadden. De kosten voor deze zakelijke rekening is 110€/jaar, wat wij al rijkelijk hoog vinden voor een rekening waar 135€/ maand op gestort wordt. Sinds vorig jaar moet er nu ook kosten voor het onderzoeken naar witwassen betaald worden.

De inkomsten van deze VvE zijn 1620/jaar en de bankkosten voor de bankrekening zijn 218€/jaar. 13,5% van het vermogen van deze kleine VvE gaat dus op aan bankkosten. En hoezo witwassen bij  jaarlijkse inkomsten van 1620€? 

Er zou m.i. grote druk op regelgevers gezet moeten worden om de regels voor bankrekeningen van kleine VvE’s te versoepelen, nu worden alle VvE’s over één kam gehaald. De kosten van onderzoek naar witwassen bij kleine VvE’s dient als eerste geschrapt te worden

Inmiddels heb ik mijn woning verkocht en mijn deel overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Mijzelf uitgeschreven bij de KvK, echter ik kon mijzelf niet zelfstandig van de rekening van de de VvE afhalen. Hier had ik een handtekening van het andere lid van de VvE voor nodig, die gedurende maanden niet te bereiken was. Banken doen dus nodeloos ingewikkeld niet alleen bij openen maar ook bij mutaties van bestuursleden van VvE.

 

 

Heeft iemand al ervaring met de Duitse bank Ten31 die Nederlandse VVE’s probeert te interesseren? Het lijkt erg mooi: Geen bankkosten,  Duitse depositogarantieregeling €100K per VvE-lid, rente (nu 1%). Verdienen zij soms geld met VVE leningen?

 

 

Onze VVE (3 appartementen) moest de hele papierwinkel doorlopen om een zakelijke rekening bij SNS te krijgen. SNS is absoluut niet transparant over bijkomende kosten. 9,08 p mnd voor klantonderzoek (verplicht vanuit overheid). 5,20 administratiekosten p mnd; 9,- abonnementskosten internet per kwartaal (alsof internet een extra mogelijkheid is terwijl er geen mogelijkheid is om het zonder internet te doen). 2,52 transactierapportagekosten (downloadkosten) p.mnd.
Sec het hebben van een account (abonnement) kost dus 9,- per maand. Alles wat je er vervolgens mee doet betaal je extra voor.
We zijn 20,- aan kosten kwijt per maand (240- per jaar) voor het hebben en gebruiken van een rekening.
Ik ga een klacht indienen bij SNS.

Daarnaast hoog tijd dat VEH bij de betreffende instanties aan de bel trekt voor aanpassing van onderzoekskosten en abo-kosten. Ook bij de overheid: de verplichting aan VVE’s om een zakelijke rekening te hebben jaagt bewoners nodeloos op hoge kosten.

J de Natris, Utrecht

Dat je een aparte rekening hebt voor een VvE is nog wel te begrijpen, maar aangezien een reguliere VvE geen commercieel oogpunt heeft zijn de kosten voor een dergelijke rekening wel redelijk hoog. Zeker voor een kleine VvE van maximaal 5 appartementen.

Ik ben voorzitter van een VvE parkeergarage met 183 plaatsen. Vanaf de oprichting bankieren wij bij de Rabo Bank en daar houden we ook een spaarrekening aan. Vanwege enkele dure technische installaties moeten wij op termijn over behoorlijke reserves beschikken. Een jaar of drie geleden stond er meer dan € 100.000 bij de Rabobank en dus moest er een nieuwe spaarrekening geopend worden. Dat kon de beheerder niet doen en na een ellenlange zoektocht konden we uiteindelijk bij de ING terecht omdat mijn vrouw (en dus ook ik) daar rekeninghouder was. Binnenkort staat er op beide spaarrekeningen meer dan € 200.000 en ik heb werkelijk geen idee waar ik dan nog een rekening kan openen. Bij ABNAmro, LeasPlanbank en nog een paar banken kon ik de vorige keer al niet terecht. Ik heb geen idee hoe we dit moeten oplossen. Hopelijk kan Eigen Huis bij de overheid bepleiten dat banken zich soepeler opstellen bij VvE's. 

Heeft iemand al ervaring met de Duitse bank Ten31 die Nederlandse VVE’s probeert te interesseren? Het lijkt erg mooi: Geen bankkosten,  Duitse depositogarantieregeling €100K per VvE-lid, rente (nu 1%). Verdienen zij soms geld met VVE leningen?

 

 

 

Dick, ik zie dat VVE Belang deze bank promoot. Het geld staat dan in het buitenland op de bank. Mogelijk heeft dat consequenties voor je belastingopgave?
MvG
Joost

We hebben een rekening voor verenigingen bij de ABN AMRO. Herkenbare verhalen hierboven. Ik ben een paar keer op bezoek geweest om me te legitimeren. En het was een paar keer bellen om uit te zoeken hoe de UBO werkt. Opzich behulpzame medewerkers, maar geen ervaring met VvEs lijkt het. Een twee handtekeningen systeem, of de mogelijkheid om bijvoorbeeld de kascommissie inzagerecht te geven online is er niet, die opties zijn er alleen voor groot zakelijke rekeningen. De kosten zijn ongeveer 160 euro per jaar voor deze rekening, wat ik erg veel vind voor een VvE met 6 appartementen. Ik zou het graag beter willen regelen, maar zie redelijkerwijs geen mogelijkheden daarvoor. Volop ruimte voor verbeteringen dus!

Reageer