Beantwoord

Is het gebruik van de Engelse taal illegaal in een VvE?

  • 19 August 2023
  • 11 reacties
  • 168 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties

Is het gebruik van de Engelse taal illegaal in een VvE?
Wij zijn een kleine VvE van 3 appartementen. Ik ben de Bestuurder.
Onze Splitingsact en Modelreglement uit 1973.

De 1e verdieping heeft sinds 2 jaar een nieuwe eigenaar. Hij is een investeringseigenaar (van verschillende eigendommen) en veroorzaakt problemen.

Hij heeft geleerd dat ik niet gepest zal worden… dus zijn laatste punt is om te klagen dat mijn gebruik van Engels voor vergaderagenda’s en notities illegaal is.
Er staat niets in de splitsingsakte of het modelreglement.
Ik heb het aan anderen gevraagd, en de mening is dat als we ervoor kiezen om er als VvE voor te stemmen, we kunnen besluiten dat het gebruik van Engels onze keuze is.

1 verdieping Eigenaar zegt dat het illegaal is, en omdat hij me voor de rechter zal slepen, moet ik Nederlands gebruiken. 18 maanden lang heeft hij nooit geklaagd, spreekt zeer goed Engels en Hindi.

Wat hij niet weet, is dat ik graag Nederlands gebruik als hij het vriendelijk vraagt. Maar ik zou graag de wet willen weten.

Bedankt

icon

Beste antwoord door SEM 23 August 2023, 13:54

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 4

en nou maar hopen dat hij dit niet leest, anders zou het probleem zo maar opgelost kunnen zijn.

Ik heb geen verstand van vve’s, maar dit is gewoon met een beetje fatsoen op te lossen. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou even contact opnemen met de juridische afdeling van de VEH?
Die kunnen dat vast wel beantwoorden.

Of het betreffend lid vragen op basis van welke wetsartikelen hij tot het idee komt dat alleen de Nederlandse taal mag worden gebruikt.

Anne.

Reputatie 2

Mij ontgaat de reden waarom je Engels gebruikt. Is de meerderheid van de eigenaren anderstalig? Is de akte van splitsing en huishoudelijk reglement vertaald in het Engels? Ben het met EmielS eens dat dit gewoon met fatsoen in redelijkheid kan worden opgelost. 

Misschien als tegemoetkoming een ALV in Hindi?

Ik gebruik Engels omdat de vorige eigenaar van de 1e verdieping en de huidige eigenaar van de 2e verdieping er nooit bezwaar tegen hebben gemaakt en ja, andere talen spreken. De ene is autochtone Nederlander, maar dat vindt ze niet erg. Engels is mijn moedertaal en ik doe 90% van het werk.
Het fatsoenlijk oplossen is mijn punt, dat als de nu eigenaar van de eerste verdieping mij net vraagt om Nederlands te gebruiken, ok, maar in plaats daarvan dreigt mij voor de rechter te slepen, dus ben benieuwd naar de wet.

Reputatie 4

ik zou zeggen: ‘pick your fights’ . wil je echt het juridisch gevecht aangaan over zoiets onbenulligs als taal? Volgens mij is dit een ego gevecht en ‘daar zijn alleen maar verliezers’ in. 

Eerlijk genoeg, maar ik wil gewoon weten of het een wet is of niet.
Het moet een ja- of nee-vraag zijn.

Reputatie 2

Hoi @J.L.B Welkom op Eigen Huis Community. De Community dient als dialoog tussen leden. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Zoals ook in onze richtlijnen aangegeven, dit is niet het kanaal om direct vragen aan onze Ledenservice te stellen. We hebben daar onze telefonische Ledenservice voor. We zien dat je nog geen antwoord op je bericht hebt ontvangen. Mijn Juridische collega's zijn uitsluitend te bereiken via 033 450 77 50. Ik heb alvast een notitie gemaakt bij je lidmaatschap, mijn collega's lezen je vraag dan meteen terug als je ons belt. Groet, Stephanie

Reputatie 2

Ja, het is een ja- of nee-vraag en het is nee, het is geen wet. 

Maar met alleen ja of nee los je geen problemen op.

Bedankt.
Het is de Huisjesmelker die mij probeert te pesten met zijn “wet”.
Ik ben op de hoogte en handel met fatsoen en integriteit ten aanzien van onze VvE

mvg

 

Hallo Stephanie,Ik heb maandag 3 keer naar jullie lidmaatschapsdienst gebeld. De autoservice nam op en verbond me door, maar verbrak vervolgens de verbinding.Ik heb toen je facebook messenger gebruikt, om mijn vraag te stellen, of als iemand mij kon bellen. Ze erkenden dat er een probleem was met uw telefoons, maar nee, niemand kon bellen of een ja of een nee geven op mijn vraag.

mvg

Reputatie 2

Hoi @J.L.B, wat vervelend dat we even niet goed bereikbaar waren telefonisch. Graag wil ik je vragen om opnieuw te bellen. Mijn Juridische collega's zijn te bereiken via 033 450 77 50 tot 18.00 vandaag. Groet, Stephanie

Reageer