Ons appartement heeft een badkamer met een centraal afzuigsysteem, de badkamer ligt aan de buitenkant van het appartement aan de zijgevel. Ivm vochtproblemen willen we graag een klein doucheraam plaatsen voor de ventilatie. Mag dit zomaar? De VVE heeft er verder geen problemen mee, naast het complex staan wel een woning. Ik heb de omgevingswetgeving er op nagekeken maar kan geen antwoord hierop vinden.
Daar zijn wel regels voor. Je mag niet zo maar ramen in zijgevels plaatsen i.v.m privacy van je buren.
Je zou kunnen informeren bij de gemeente.
Een klein raam zou trouwens de vochtproblemen wel eens kunnen verergeren. Ventilatie in combinatie met verwarming moet voldoende zijn om die problemen te voorkomen. Door ramen kan heel koude lucht komen.
Door ramen kan heel koude lucht komen.
Maar koude lucht heeft vaak een veel lagere absolute luchtvochtigheid dan de vochtige warme lucht na het douchen. Verder moet je een of meerder keren maar hooguit 10 minuten ramen open zetten. Zodat de lucht ververst wordt zonder dat muren en dergelijke afkoelen.
Met circa 45 minuten draaien, dus nog geen 0,22 kWh, is badkamer weer droog.
EUROM Drybest 20C Lucht ontvochtiger Luchtontvochtiger 20ltr/24u 220W | bol
Je hebt een centrale afzuiging op je badkamer en een vocht probleem.
Ik neem aan dat het om vochtproblemen in de badkamer zelf gaat, klopt dat ?
Ik veronderstel dat ook keuken en toilet een aansluiting op de zelfde centrale afzuiging hebben wellicht nog regelbaar met een meerstanden schakelaar o.i..d.
Normaliter moet een dergelijke afzuiging met gemak het incidenteel geproduceerde vocht snel kunnen afvoeren.
Heb je wel kunnen vaststellen dat de afzuigkanalern goed functioneren ook bij gelijktijdig gebruik.
(Je kunt dit met een stukje huishoudfolie redelijk snel inschatten)
Weet je heel zeker dat de VvE geen probleem heeft met het plaatsen van dit raam? Heeft een meerderheid van alle leden tijdens een ALV hiervoor expliciet toestemming gegeven en heb je dit op schrift?
Ik noem dit want bijvoorbeeld alleen een mondelinge toestemming van een bestuurslid is onvoldoende en kan leiden tot grote problemen in de VvE….
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.