Vraag

Krijgen VvE-beheerders commissie als de VvE grote aankopen doet?

  • 18 July 2023
  • 8 reacties
  • 342 Bekeken

Ik ben lid van een Raad van Advies (RvA)  van een VvE en het bestuur en het beheer zijn uitbesteed aan een VvE-beheerder.

Onze mindervalide lift moest vervangen worden en wij van de RvA hebben gezocht naar een geschikte lift.

Bij navraag bij de leverancier van de lift over een offerte kreeg ik te horen “ Dat de VvE-beheerder nog geen commissie had gevraagd”.

Ik was daar best wel van geschrokken want dat betekend dat wij als VvE uiteindelijk de commissie voor de VvE-beheerder als extra moeten betalen bovenop de aanschafprijs van de mindervalide lift.

Is dit bekend bij de VEH of andere VvE's dat VvE-beheerders commissie vragen bij aanschaf van grote projecten of afsluiten contracten?


8 reacties

Reputatie 2

@F.A.J.A. Welkom op Eigen Huis Community. Dit is een goede vraag voor deze community, waar VvE-leden ervaringen kunnen uitwisselen. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Heb je een vraag direct voor ons dan is onze Juridische Ledenservice te bereiken via 033 450 77 50 van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

@SEM Sorry, maar ik ben ook net actief geworden op dit forum, vanuit jullie wervingskreet "Relevante tips, goede informatie en inzicht van gelijkgestemden. Sluit je vandaag nog aan bij onze community! ”, die is te vinden op https://www.eigenhuis.nl/slimbesturen en ik was hier terecht gekomen, omdat ik op zoek ben naar een nieuwe VvE beheerder voor ons complex. Wat ik eigenlijk wil zeggen is; dat daar dus niets staat over verduurzamen en persoonlijk vind ik de vraag heel terecht hier gesteld want hij vraagt dus ook om een reactie van gelijkgestemden.

Reputatie 2

@JePe Welkom op onze Community, bedankt voor het aangeven. ik heb ons antwoord iets aangepast. We verzamelen inderdaad alle ervaringen vanuit VvE's. Voel je vooral geroepen om ook jouw ervaringen te delen. Groet, Stephanie

Ik ken diverse beheerders, die een fee rekenen bovenop de leveranciersfactuur voor groot onderhoud / vervanging (onderdeel van het beheercontract). De beheerder stuurt daarvoor een factuur aan de VvE. Kan ook gunstiger zijn dan alle werkzaamheden van de beheerder op uur-basis betalen. Daarnaast ook nog commissie vragen aan de leverancier is dubbel op.

(...) die een fee rekenen bovenop de leveranciersfactuur (...)

De beheerder wordt toch betaald door de VVE? Waarom dan überhaupt nog een toeslag aan leveranciers vragen, die bovendien wordt gefactureerd aan de vve? Dat klinkt voor mij al als dubbelop?

Onze VvE beheerder vraagt 5% voor iedere order boven 10000 euro 

Ik geloof dat een aantal mensen de vraag van FAJA niet begrijpen. De vraag is of naast de vergoeding die een vastgoedbeheerder van de vve krijgt ( de %-regeling) de vve ook nog eens extra aan de aannemer betaalt voor de commissie die de aannemer aan de vastgoedbeheerder betaalt. Dat is dus een extra ophoging van het offertebedrag dat niet zichtbaar is voor de Vve. Kan kan niet zichtbaar voor de vve gedaan worden door b.v. het maximale adviestarief te vragen voor bouwonderdelen waar de bouwer in werkelijkheid korting op krijgt bij de groothandel.

Mijn indruk is dat voor oudere contracten, beheerders geen opslag op MJOP werk vragen. Ik heb recentelijk rondgekeken en geen beheerder kunnen vinden die beheer van groot onderhoud zonder een opslag op de vaste kosten doet. In beide gevallen is een kick back fee van de leverancier ongepast. Ik vermoed zelfs wettelijk niet toegestaan omdat de beheerder ‘in dienst’ is van de VVE.

Reageer